به نظر شما سیستم های کنترل نسخه و یا همان version control systems چیست و چگونه به پیشرفت با عملکرد بالا و پیشرفت تیم‌های DevOps کمک می‌کند؟

سیستم کنترل نسخه که به عنوان منبع کنترل نیز شناخته می‌شود، عملکرد ردیابی و مدیریت تغییرات کد نرم افزار است. سیستم ‌های کنترل نسخه ابزارهای نرم افزاری هستند که به تیم های نرم افزاری کمک می‌کنند تا تغییرات کد منبع را با گذشت زمان مدیریت کنند. با سرعت بخشیدن به محیط های توسعه، سیستم های کنترل نسخه به تیم های نرم افزاری کمک می‌کنند تا سریع‌تر و هوشمندتر کار کنند. آنها مخصوصاً برای تیم های DevOps بسیار مفید هستند زیرا به آنها در کاهش زمان توسعه و افزایش استقرار موفق کمک می‌کنند.

version control systems هر نوع تغییر در کد را در نوع خاصی از پایگاه داده ردیابی می‌کنند و اگر اشتباهی رخ دهد، توسعه دهندگان می‌توانند همه چیز را برگردانند و نسخه‌های قبلی کد را با هم مقایسه کنند تا در هنگام به حداقل رساندن اختلال در همه اعضای تیم، به رفع اشتباه کمک کنند.

تقریباً برای همه پروژه‌های نرم افزاری، کد منبع مانند دارایی گرانبهایی است که باید از ارزش آن محافظت شود. برای اکثر تیم‌های نرم افزاری، کد منبع، مخزنی از دانش و درک در مورد دامنه مشکل است که توسعه دهندگان آن را با تلاش دقیق جمع آوری و اصلاح کرده‌اند. کنترل نسخه از کد منبع در برابر فاجعه و تخریب گاه به گاه خطاهای انسانی و عواقب ناخواسته محافظت می‌کند.

5 موردی که باید برای version control systems بدانید!

هر گزینه version control systems دارای ویژگی‌های مختلفی است. مهم‌ترین چیزی که مد نظر شماست به نیازهای تیم شما بستگی دارد. اما به هر حال در این قسمت پنج مورد از بهترین مواردی که تیم‌های توسعه امروز به دنبال آن هستند را برای شما لیست می‌کنیم:

1. توسعه همزمان

همانطور که پروژه‌ها پیچیده‌تر می‌شوند، یک نیاز فزاینده برای مدیریت نسخه‌های مختلف کد و پرونده و کل محصولات وجود دارد. منظر ما این است که چندین توسعه دهنده و طراح می‌توانند بدون نگرانی از این که آنها تلاش تکراری دارند یا کارهای اعضای دیگر تیم را نادیده می‌گیرند، روی پروژه‌های یکسانی کار کنند.

بگذارید بگوییم شما در حال مدیریت استقرار IOT برای دوربین‌های امنیتی پیشرفته متصل به اینترنت هستید. در طول چرخه عمر محصول، شما ممکن است از ده نوع مختلف دوربین استفاده کنید که هرکدام تراشه متفاوتی دارند. در نتیجه، هر یک از آنها نرم افزارهای مختلفی خواهند داشت.

استفاده از version control systems مناسب به این معنی است که می‌توانید چندین نسخه از کد خود را حفظ کنید تا عملکرد خاص تراشه و سیستم عامل هر دوربین را مدیریت کنید.

بنابراین، هنگامی که برای جلوگیری از آدم ربایی در هواپیماهای ربایی نیاز به ایجاد یک وصله امنیتی مهم دارید، این کار آسان است. فوراً خواهید دید که کد مورد نظر تحت تأثیر قرار گرفته، تغییرات را ایجاد کرده و فقط کافیست تا شما راه حل درست را پیاده سازی کنید.

2. اتوماسیون

دومین مورد برای در نظر داشتن یک version control systems مناسب، اتوماسیون است! کیفیت بالاتر و افزایش بهره وری از اولویت‌های مهم تیم‌های توسعه امروز است و تیم شما می‌تواند با انجام خودکار وظایف، مانند آزمایش و استقرار به اهداف شما برسد.

در توسعه نرم افزار، ادغام مداوم (CI) با ساخت خودکار و بررسی کد یک روش عملیاتی استاندارد است.

برای توسعه سخت افزار، مانند نیمه هادی‌ها، اتوماسیون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش با آرایه‌های گیت قابل برنامه ریزی میدانی (FPGA).
  • ادغام با سیستم‌های تأیید شبیه سازی و سنتز.

چنین FPGA ها یا سیستم‌های تأیید و آزمایش باید به همراه پرونده‌های داده‌ای بسیار بزرگ، کنترل و نسخه بندی شوند. بسیار مهم است که حتی تغییرات کوچک نیز پیگیری و مدیریت شوند. این یعنی سیستم کنترل نسخه شما مرکز جهان IP است. پس یک مورد مناسب می‌تواند میلیون‌ها معامله خودکار در روز را با میلیون‌ها پرونده اداره کند.

3. همکاری تیمی

شرکت‌ها محل استعداد و خلاقیت هستند و شما نیز ممکن است مراکز طراحی و توسعه در شهرهای بزرگ ایران داشته باشید و هنگامی که ضرب الاجل‌ها پیش می‌آید، ممکن است لازم باشد مهندسانی را از شرکت‌های خارجی به شرکت خود اضافه کنید.

شما به روشی برای دسترسی جهانی اعضای تیم خود در همه امکانات نیاز دارید. داشتن یک منبع واحد با هویت مناسب و مدیریت دسترسی، برای موفقیت شما حیاتی است.

با VCS مناسب، هر یک از اعضای تیم در حال کار بر روی آخرین نسخه هستند و این باعث سهولت در همکاری می‌شود.

4. تغییرات پیگیری شده

هر تیم توسعه به تغییر و تحول نیاز دارد. پیگیری این که چه کسی، چه چیزی، چه زمانی و چرا تغییرات ایجاد می‌شود و اصلاً چرا مهم است.

نرم افزار کنترل نسخه این اطلاعات دقیق را ضبط و این تاریخچه را برای همیشه حفظ می‌کند. پس هر کسی به این که چه کسی روی فلان پروژه در حال کار کردن است، دسترسی دارند، (مانند version control for power bi).

این امر به ویژه اگر حاکمیت، خطر و انطباق (GRC) یا نیازهای نظارتی داشته باشید بسیار مهم است. سابقه گزارش حسابرسی به ویژه در صنعت خودرو، هوا فضا، تجهیزات پزشکی و نیمه هادی بسیار مهم است.

5. دسترسی بالا / بازیابی فاجعه

گران‌ترین دارایی شما تیم توسعه محصول شماست. نمی‌توانید آنها را بخاطر از دست دادن دسترسی به کد بیکار کنید.

با استفاده از version control systems مناسب، می‌توانید ماکت مخزن سازمانی خود، یعنی منبع واحد حقیقت، داشته باید و آن را در مکان دیگری به کار بگیرید. اگر هم اتفاقی افتاد، می‌توانید بلافاصله به نسخه اصلی دسترسی پیدا کنید.

انواع version control systems

سیستم های کنترل نسخه هر تغییری که ایجاد شده است را پیگیری می‌کنند. در اینجا لیستی از محبوب‌ترین نمونه‌های کنترل نسخه را به شما ارائه می‌دهیم:

  • Helix Core (Perforce)
  • Git
  • SVN
  • ClearCase
  • Mercurial
  • TFS

مزایای سیستم های کنترل نسخه یا VCS

VCS

استفاده از سیستم های کنترل نسخه بهترین روش برای نرم افزارهای با عملکرد بالا و تیم های DevOps است. کنترل نسخه همچنین به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا سریع‌تر پیش‌روی کنند و به تیم‌های نرم افزاری اجازه می‌دهد تا کارآیی و چابکی خود را حفظ کنند.

سیستم های کنترل نسخه (VCS) طی چند دهه گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و برخی از آنها بهتر از دیگران هستند. VCS گاهی اوقات به عنوان ابزار SCM) Source Code Management) یا RCS) Revision Control System) نیز شناخته می‌شود. یکی از محبوب‌ترین ابزارهای VCS که امروزه استفاده می‌شود Git نام دارد. Git یک VCS توزیع شده است، دسته‌ای که به DVCS معروف است مانند بسیاری از محبوب‌ترین سیستم های VCS امروزی، رایگان و منبع باز است. صرف نظر از این که آنها چه نامیده می‌شوند یا از کدام سیستم استفاده می‌شود، مزایای اصلی که شما ممکن است از version control systems انتظار دارشته باشید به شرح زیر است.

  1. تاریخچه کامل تغییرات لانگ تایم هر پرونده؛ این مورد به معنای ثبت هر تغییری است که افراد زیادی در طول سال‌ها ایجاد کرده‌اند. این تغییرات شامل ایجاد و حذف پرونده‌ها و همچنین ویرایش در محتوای آنها است. ابزارهای مختلف VCS در نحوه کار و تغییر نام و جابجایی پرونده‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. اما در کل این تاریخچه باید شامل نویسنده، تاریخ و یادداشت‌های نوشته شده در مورد هدف هر تغییر باشد. داشتن سابقه کامل، بازگشت به نسخه‌های قبلی را برای کمک به آنالیز ریشه‌ای اشکالات امکان پذیر می‌کند و در صورت نیاز به رفع مشکلات نسخه‌های قدیمی نرم افزار، بسیار مهم است. اگر به طور فعال روی این نرم افزار کار شود، تقریباً همه چیز را می‌توان «نسخه قدیمی» این نرم افزار دانست.
  2. انشعاب و ادغام؛ کار همزمان اعضای تیم کاری بی‌فایده است، اما حتی افرادی که به تنهایی کار می‌کنند نیز می‌توانند از توانایی کار در جریان‌های مستقل تغییرات بهره‌مند شوند. ایجاد یک «شاخه» در version control systems باعث می‌شود که چندین جریان کار مستقل از یکدیگر باشد و در عین حال امکان ادغام مجدد کارها را فراهم کند و به توسعه دهندگان اجازه دهد تأیید کنند که تغییرات در هر شاخه با دیگری منافات ندارد. بسیاری از تیم‌های نرم افزاری روشی را برای انشعاب برای هر ویژگی یا شاید انشعاب برای هر نسخه یا هر دو در پیش می‌گیرند. در هنگام تصمیم گیری در مورد چگونگی استفاده از تسهیلات انشعاب و ادغام در VCS، گردش کار بسیار متنوعی وجود دارد.
  3. قابلیت ردیابی؛ امکان ردیابی هر تغییر ایجاد شده در نرم افزار و اتصال آن به مدیریت پروژه و نرم افزار ردیابی اشکال مانند Jira و توانایی یادداشت کردن هر تغییر با پیامی که هدف تغییر را توصیف می‌کند نه تنها به تحلیل علت اصلی و سایر بررسی‌های حیاتی و دقیق کمک می‌کند، بلکه داشتن اطلاعات حاوی تاریخچه حاوی کد در هنگام خواندن کد را در دسترس شما قرار می‌دهد، تلاش برای درک این که این کد چیست و چرا طراحی شده است، می‌تواند توسعه دهندگان را قادر به ایجاد تغییرات صحیح و هماهنگ با طراحی درازمدت مورد نظر کند. این امر می‌تواند برای کار با کد قدیمی و برای برنامه نویسان در ارزیابی کار آینده با هر دقتی حیاتی باشد.

در حالی که امکان تولید نرم افزار بدون استفاده از version control systems وجود دارد، انجام این کار پروژه را با خطر بزرگی روبرو می‌کند که توصیه نمی‌شود هیچ تیم حرفه‌ای آن را بپذیرد. بنابراین سوال این نیست که آیا از سیستم های کنترل نسخه استفاده کنید یا خیر بلکه سوال این است که از کدام سیستم کنترل نسخه استفاده کنید.