بهینه سازی Power BI مسئله مهمی هست که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. در مقاله‌های قبل در مورد Power BI به شما اطلاعاتی ارائه دادیم. این مقاله در اصل راهنمایی برای بهینه سازی پاور بی آی هست. در حقیقت راهنمایی را به توسعه دهندگان و مدیران ارائه می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا راه حل‌های بهینه شده Power BI را تولید و نگهداری کنند. شما حتی می‌توانید راه حل‌های خود را در لایه‌های مختلف بهینه کنید. این لایه‌ها شامل چه مواردی می‌شوند؟

  • منبع داده‌ها
  • مدل داده
  • تجسم از جمله داشبورد
  • گزارش‌های Power BI و گزارش‌های صفحه بندی شده پاور بی آی
  • محیط که شامل ظرفیت‌ها، دروازه‌های داده و شبکه

شما در حقیقت می‌توانید در این لایه‌های بهینه سازی کنید. خب سوال این است که برای بهینه سازی هر لایه باید چه کرد؟ با ما گام به گام در این راهنما همراه باشید تا بهینه سازی Power bi را یاد بگیرید.

بهینه سازی مدل داده

اصلاً مدل داده چه چیزی است؟ که ما باید آن را بهینه سازی کنیم! مدل داده در اصل از کل تجربه تجسم پشتیبانی می‌کند. مدل‌های داده در اصل به دو صورت وجود دارند. آن‌ها یا به صورت خارجی یا میزبان داخلی هستند. در Power BI از آن‌ها به عنوان مجموعه داده یاد می‌شود. در مسئله بهینه سازی Power BI مهم است که گزینه‌های موجود خود را درک کنید و نوع مجموعه داده مناسب را برای راه حل خود انتخاب کنید. در مقالات اخیر خود به راه حل BI پرداختیم. اکنون اطلاعاتی در آن مورد دارید. گفتیم که نوع مجموعه داده مناسب را باید انتخاب کنید در نتیجه باید با انواع آن آشنا باشید. در کل سه حالت برای مجموعه داده وجود دارد:

  • DirectQuery
  • Import
  • Composite

شما برای بهینه سازی پاور بی آی به اطلاعات جامعی در این مورد نیاز دارید. چرا که ابتدای مقاله عنوان کردیم بهینه سازی را باید در هر لایه از پاور بی آی انجام دهید.

بهینه سازی تجسم‌ها

در موارد ابتدای مقاله برای بهینه سازی Power BI در سطوح مختلف از تجسم‌ها صحبت کردیم. تجسم پاور بی آی می‌تواند شامل داشبورد، گزارش Power BI یا گزارش صفحه بندی شده پاور بی آی باشد. خب باید بدانید که هر کدام از زیرشاخه‌های تجسم، ساخت منحصر به فرد خود را دارد. بنابراین هر کدام برای بهینه سازی Power bi به راهنمایی خاص خود نیاز دارد. در ادامه هر کدام به شکل مجزا با هم بررسی می‌کنیم.

داشبورد

در ابتدا بحث بهینه سازی Power bi باید بگوییم که درک این نکته بسیار مهم است که Power BI حافظه پنهانی را برای داشبورد شما حفظ می‌کند. البته این مسئله یک استثناء نیز دارد. مثلاً بخش گزارش‌های زنده یا جریانی از این قاعده مستثنی هستند. اگر مجموعه داده شما امنیت سطح ردیف پویا یا RLS را اعمال می‌کند؛ حتماً نیاز است که شما نتایج عملکرد را درک کنید. چرا که هر بخش به ازای هر کاربر پنهان می‌شود. برای مثال زمانی که بخش گزارش‌های زنده را به داشبورد پین می‌کنید؛ این مسئله واضح است که از حافظه پنهان پرس و جو ارائه نمی‌شود. در عوض آن‌ها مانند گزارش رفتار می‌کنند؛ در حال جستجو برای هسته‌های انتهایی هستند.

بهینه سازی Power BI

در مبحث بهینه سازی Power BI شما باید به تمام این مسائل مسلط باشید. همانطور که از اسم آن مشخص است. بازیابی داده‌ها از حافظه پنهان عملکرد بهتری دارد. همچنین برای شما عملکرد سازگارتر از اتکاء به منبع داده را فراهم می‌کند. یکی از راه‌های استفاده از این قابلیت این است که داشبورد اولین صفحه ورود کاربران شما باشد. مثلاً می‌توانید برای بهینه سازی پاور بی آی تصاویر دائمی مورد استفاده و بسیار پر درخواست را به داشبورد سنجاق کنید. با این کار چه اتفاقی در اصل برای شما می‌افتد؟ داشبورد شما به یک خط دفاعی اول ارزشمند تبدیل می‌شود. در نظر داشته باشید که کاربران هنوز هم می‌توانند برای تجزیه و تحلیل جزئیات روی یک گزارش کلیک کنند.

بهینه سازی Power BI

برای مجموعه داده‌های DirectQuey و اتصال زنده، حافظه پنهان در اصل با پرس و جو از منبع داده به صورت دوره‌ای آپدیت می‌شود. باید بدانید که این مسئله به طور پیش فرض هر ساعت اتفاق می‌افتد. اگرچه می‌توانید فرکانس متفاوتی را در تنظیمات مجموعه داده پیکربندی کنید. هر به روز رسانی یا آپدیت حافظه پنهان درخواست‌هایی را مبنی بر این مسئله به منبع داده اصلی ارسال می‌کند. تعداد سوالات ایجاد شده به چه چیز بستگی دارد؟ این مسئله در اصل به تعداد تصاویر سنجاق شده به داشبوردی که به منبع داده متکی هستند؛ بستگی دارد. به این مسئله در بهینه سازی پاور بی آی توجه داشته باشید که اگر امنیت سطح ردیف فعال باشد؛ پرس و جو و سوالات برای هر زمینه امنیتی مختلف ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال می‌توانید در نظر بگیرید که دو نقش مختلف وجود دارد و می‌تواند کاربران شما را دسته بندی کند. آن‌ها در اصل دو دیدگاه متفاوت از داده‌ها را دارند. در هنگام تازه سازی حافظه پنهان، پاور بی آی در اصل دو مجموعه پرسش ایجاد می‌کند.

گزارش Power BI

می‌رسیم به مورد بعدی که برای بهینه سازی Power BI به آن نیاز دارید. در اصل چندین توصیه برای بهینه سازی طراحی گزارش‌های Power BI وجود دارد. یک نکته‌ای در این زمینه وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. زمانی که گزارش‌ها بر اساس یک مجموعه داده DirectQuery ساخته می‌شوند؛ برای بهینه سازی اضافی طراحی گزارش باید به راهنمای آن مراجعه کنید.

محدودترین فیلترها را اعمال کنید

هر چه شما اطلاعات بصری بیشتری برای نمایش نیاز داشته باشید، بارگیری آن در نهایت کندتر می‌شود. اگر چه این اصل بدیهی به نظر می‌رسد اما توجه کنید که بسیاری به آسانی این مورد را فراموش می‌کنند. بگذارید با ارائه مثالی برای این مورد از بهینه سازی Power BI مسیر را برای شما هموارتر کنیم. فرض کنید که شما یک مجموعه داده بزرگ دارید. در بالای آن مجموعه داده شما یک گزارش با یک جدول می‌سازید. کاربران نهایی برای رسیدن به ردیف‌های مورد نظر خود از برش دهنده‌های صفحه استفاده می‌کنند و معمولاً فقط به چند دهه ردیف علاقمند هستند.

بهینه سازی پاور بی آی

در نظر داشته باشید که یک اشتباه رایج در این مسئله این است که نمای پیش فرض جدول را بدون فیلتر رها کنید. این پردازش در اصل تقاضای زیادی برای حافظه شما ایجاد می‌کند. راه حل ما در این مورد چیست؟ شما می‌توانید از فیلتر Top N برای کاهش حداکثر مواردی که جدول نمایش می‌دهد، استفاده کنید. حتی می‌توانید حداکثر مورد را بزرگ‌تر از آنچه کاربران نیاز دارند، تنظیم کنید. در ادامه به موارد دیگر برای تنظیم بهینه سازی پاور بی آی می‌پردازیم.

محدود کردن تصاویر در صفحات گزارش

اصل فوق که با هم در مورد آن صحبت کردیم در اصل به طور مساوی برای تعداد تصاویر اضافه شده به صفحه گزارش اعمال می‌شود. توصیه ما چیست؟ توصیه می‌شود که تعداد تصاویر در یک صفحه گزارش خاص را فقط به موارد ضروری محدود کنید. صفحات Drillthrough و گزارش نکات صفحه، در اصل روش‌های عالی برای ارائه جزئیات بیشتر بدون ایجاد جلوه‌های بصری بیشتر در صفحه هستند. این موارد برای بهینه سازی Power bi لازم است.

عملکرد بصری سفارشی را ارزیابی کنید

برای بهینه سازی Power BI باید اطمینان حاصل کنید که هر تصویر بصری سفارشی را از طریق مراحل آن تنظیم کنید تا بتوانید از عملکرد بالا اطمینان حاصل کنید. تصاویر بهینه سازی نشده ضعیف Power BI می‌تواند بر عملکرد کل گزارش تاثیر منفی بگذارد. در نتیجه این مورد بسیار مهم است.

گزارش‌های صفحه بندی شده Power BI

شما می‌توانید با استفاده از طراحی بهترین روش برای بازیابی اطلاعات گزارش، می‌شود طرح‌های گزارش شده صفحه Power BI را بهینه کرد. همچنین باید اطمینان حلاصل کنید که ظرفیت شما حافظه کافی به حجم کار گزارشات صفحه بندی شده اختصاص داده است. این موارد در بهینه سازی پاور بی آی مهم است.

بهینه سازی محیط

شما می‌توانید با پیکربندی تنظیمات ظرفیت، اندازه گیری دروازه‌های داده و کاهش تاخیر شبکه؛ محیط Power BI را بهینه کنید. قطعاً برای بهینه سازی Power BI در لایه محیط باید از زیر شاخه‌های آن اطلاع داشته باشید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

تنظیمات ظرفیت

هنگام استفاده از ظرفیت‌ها با مجوزهای پاور بی آی می‌توانید تنظیمات ظرفیت را مدیریت کنید. زیر شاخه بعدی برای بهینه سازی Power bi اندازه دروازه است.

اندازه دروازه

هر زمان که پاور بی آی باید به داده‌هایی دسترسی پیدا کند که مستقیماً از طریق اینترنت قابل دسترسی نیستند، یک درگاه مورد نیاز است. شما می‌توانید در حقیقت درگاه داده داخلی را روی یک سرور در محل نصب یا سرویس میزبان نصب کنید. در نظر داشته باشید که برای درک بهتر بارهای کاری دروازه و توصیه‌های اندازه گیری، خیلی تخصصی‌تر در این زمینه مطالعه داشته باشین. برای موارد دیگر در بهینه سازی Power BI با ما همراه باشید.

تاخیر شبکه

تاخیر شبکه می‌تواند با افزایش زمان مورد نیاز برای دسترسی به درخواست‌های Power BI و ارسال پاسخ‌ها، بر عملکرد گزارش تاثیر بگذارد. باید در نظر داشته باشین که مستاجران در پاور بی آی به یک منطقه خاص اختصاص دارند. زمانی که کاربران از طریق یک مستاجر به سرویس پاور بی آی دسترسی پیدا می‌کنند، درخواست‌های آن‌ها همیشه به این منطقه می‌رود. در نهایت با رسیدن درخواست‌ها به سرویس Power BI، این سرویس ممکن است درخواست‌های اضافی که تحت تاخیر شبکه هستند را ارسال کند. در ادامه به بخش پایانی بحث بهینه سازی Power bi می‌رسیم.

سخن آخر

در نهایت باید بگیم که برای شناسایی گلوگاه‌ها می‌توانید عملکرد را کنترل کنید. در اصل شما باید یک نقطه کانونی برای بهینه سازی پاور بی آی به شکل مداوم داشته باشید. نظارت در چه زمانی می‌تواند انجام شود؟ برای مثال می‌تواند در زمان طراحی در Power BI Desktop یا در بارهای تولیدی در ظرفیت‌های Power BI Premium انجام شود. امیدواریم که این مقاله در خصوص بهینه سازی Power BI برای شما مفید بوده باشد. نظرات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.