تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری در چیست؟ در مقالات قبلی به صورت مجزا به AI و BI پرداختیم. در این مقاله این‌ دو را با هم مقایسه می‌کنیم. دو اصطلاح معروف هوش تجاری و هوش مصنوعی با وجود تفاوت‌های فاحش، ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و همیشه کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. پیش از این که از چند تمایز و تفاوت اصلی میان هوش مصنوعی و هوش تجاری بگوییم بهتر است تعریفی درست و کامل از این دو اصطلاح داشته باشیم. برای اینکه موضوع تفاوت‌های بین هوش مصنوعی و هوش تجاری را جمع‌بندی کنیم در ادامه به تعریفی از هوش مصنوعی، هوش تجاری و ویژگی‌های آن، در نهایت به تفاوت‌های AI و BI اشاره می‌کنیم.

هوش مصنوعی چیست؟

از نام هوش مصنوعی کاملاً مشخص است که این فناوری چه ماهیتی دارد. این هوش ساخته دست انسان است پس رفتاری شبیه رفتارهای انسانی دارد. فناوری هوش مصنوعی از الگوریتم‌ها و دستورهایی که با برنامه‌ریزی‌های مدون و پیوسته ساخته شده‌اند شکل می‌گیرد. در مقالات قبل به رابطه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی نیز‌ پرداخته‌ بودیم. در واقع هوش مصنوعی سیستمی مبتنی بر کامپیوتر است که وظایف تعریف شده و شکل گرفته از الگوریتم‌ها و برنامه‌ها را تحت یک سری از دستورات شامل وظایف یادگیری، تحلیل و بررسی و انجام و در مواردی تصمیم‌گیری را انجام می‌دهد. اما باید بدانید با توجه به تنگاتنگی که با BI دارد؛ تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری واضح و زیاد است. امروز بشر می‌تواند از هوش مصنوعی در بسیاری از کارها و امور روزمره خود استفاده کند، حتی آن را در اتوماسیون خانگی خود نیز به کار بگیرد و در کسب و کار از آن استفاده کند و خود کمتر به زحمت بیافتد. در ادامه تعریف BI را با هم مرور می‌کنیم تا در نهایت به بررسی تفاوت های AI و BI بپردازیم.

هوش تجاری چیست؟

تفاوت هوش تجاری و هوش مصنوعی

هوش تجاری در تعریف شباهت زیادی به هوش مصنوعی دارد اما توجه داشته باشید که این هوش در تلاش برای تکرار دانسته‌های انسانی نیست و سعی در توسعه ابعاد مختلف هوش بشر ندارد. بلکه هوش تجاری سعی می‌کند امور یک تجارت بخصوص را تحت تسلط خود بگیرد و فقط بر آن تمرکز دارد. در واقع هوش تجاری سیستمی کامپیوتری محسوب می‌شود که جهت به دست آوردن داده‌های پیشین و بعدی یک سازمان بخصوص در نظر گرفته می‌شود. این هوش می‌تواند داده‌های سازمان را ذخیره کند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد، داده‌های جدید را ردیابی کند و در نهایت با ارائه استراتژی‌های خاص به بهبود عملکرد سازمان کمک نماید. در ادامه به بررسی تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری می‌پردازیم.

تفاوت‌ها و روابط میان هوش تجاری و هوش مصنوعی

به زبان ساده بخواهیم بگوییم؛ هوش مصنوعی (AI) استفاده از سیستم‌های کامپیوتری را برای تقلید از ویژگی‌های مختلف هوش انسان، مانند حل مسئله، یادگیری و قضاوت کشف می‌کند. هوش تجاری (BI) به استفاده از فناوری‌ها و ابزارهای مختلف برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده های تجاری اشاره دارد. در همین تعریف ساده آن‌ها نیز تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری مشخص است. جالب است بدانید که هوش مصنوعی در ابتدا تنها از روی کنجکاوی بشر خلق شد. یعنی انسان این تصور داشت که بتواند دستگاه‌هایی بسازد که از هوش انسانی و یا شبه انسانی برخوردار باشد. در این صورت ماشین‌ها چگونه رفتار می‌کنند؟ آیا شبیه انسان می‌شوند؟ این سوال‌های ذهن آدمی بود که سبب شد هوش مصنوعی متولد شود و هرگز هیچکس تصور نمی‌کرد که امروز تا این اندازه هوش مصنوعی بر ابعاد مختلف زندگی بشر تاثیر بگذارد. علی رغم همه هیجانات ناشی از تصمیم‌گیری هوشمند، داده محور، هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی (AI) غالباً مترادف یکدیگر هستند. بحث AI و BI یک بحث طولانی مدت است. اگرچه هر دو در تصمیم‌گیری حیاتی به مشاغل کمک می‌کنند، تفاوت‌های اساسی وجود دارد که این دو را از هم جدا می‌کند. در حالی که هوش در AI به هوش کامپیوتری شبیه انسان اشاره دارد، هوش در BI به تصمیم‌گیری هوشمند اشاره دارد. بیایید به تفاوت های AI و BI نگاه کنیم و درک کنیم که چگونه آنها با همدیگر می‌توانند قابلیت تجارت مدرن را ایجاد کنند.

  • اما هوش تجاری دقیقا با هدف و برنامه‌ای خاص به وجود آمد و آن تامین و تسهیل رسیدن انسان‌ها به موفقیت‌های متعدد و تضمینی در کسب و کارشان بود.
  • هوش مصنوعی در ابتدا تنها یک آزمایش بود اما حالا هر روز در حال تکامل است و پیشرفت فناوری در دنیا سبب می‌شود که هوش مصنوعی راه پایان و سقفی نداشته باشد و هیچکس نمی‌داند رشد آن تا به کجا ادامه خواهد داشت.
  • هوش تجاری آزمایشی نبوده و دقیقا با هدف سودآور شدن کسب و کارها ساخته شد.

نقطه آغاز به کار هوش مصنوعی و هوش تجاری

تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری

داده‌های اولیه منبع تغذیه‌ای و در حقیقت استارت کارت سیستم کامپیوتری و هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی از داده‌های اولیه استفاده کرده، از داده اطلاعات را استخراج کرده و یاد می‌گیرد، پس از یادگیری مسائل ساده را حل می‌کند. در مراحل بعدی خطاها را تکرار نکرده و کم کم حل مسائل پیچیده و پیچیده‌تر را یاد می‌گیرد. این روال هرگز تمام نمی‌شود و هوش مصنوعی همواره در حال تکامل و یادگیری بیشتر است. تا جایی که دیگر هیچ نیازی به حضور انسان برای انجام وظایفش ندارد. این موضوع سراغاز دیگری برای تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری است. هوش تجاری نیز همچون هوش مصنوعی برای شروع به داده‌ها احتیاج دارد. داده ها و اطلاعات را دریافت می‌کند، سپس به تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌پردازد. در مراحل بعد الگوها و الگوریتم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت یک استراتژی و بینش تشخیصی و توصیفی معلومی را ارائه داده و به خاتمه می‌رسد. تفاوت های AI و هوش تجاری در اهداف ان‌ها نیز هست.

اهداف هوش تجاری و هوش مصنوعی

اهداف هوش مصنوعی هرگز به پایان نمی‌رسد چرا که تصمیم بر همگام سازی هوش ماشینی و هوش انسانی دارد. اما هوش تجاری تنها به دنبال ارائه اطلاعات روشنگر برای حل مسائل یک شرکت و رسیدن به سود و بازده است. هوش تجاری پیشرفت‌هایش تنها محدود در صنایع و سازمان‌های خاصی خواهد بود، اما هوش مصنوعی در آینده انفجاری غیرقابل وصف به شمار می‌رود و زندگی تمام جمعیت دنیا را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. تفاوت های AI و BI در منابع آن‌ها نیز می‌تواند باشد. در ادامه این مورد دیگر از تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری را با هم بررسی می‌کنیم.

منابع هوش مصنوعی و هوش تجاری

همانطور که پیداست هر دوی این فناوری‌ها به داده ها وابستگی کامل دارند. بنابراین در اینجا شباهت‌هایی خواهند داشت. هوش تجاری البته بیشتر از ابزارهای تجزیه و تحلیل و پردازش آنی استفاده می‌کند. ولی هوش مصنوعی علاوه بر این داده‌ها برای رشد عملکردی و رفتاری خود از منابع گسترده‌تری همچون ریاضیات، زیست شناسی، روانشناسی و علوم کامپیوتری استفاده می‌کند. در نتیجه تفاوت های AI و هوش تجاری در این مسائل نیز نمایان است.

کاربردهای هوش مصنوعی و هوش تجاری

از هوش تجاری بیشتر در ابعاد مختلف تجارت همچون داده کاوی، انبارداری، کنترل و مدیریت و گزارشگری استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی اما پا را فراتر گذاشته و در علوم و صنایع متفاوت دیگری همچون پردازش زبان طبیعی، رباتیک، تجزیه و تحلیل پیش بینی موتورهای جستجو و ابزارهای خانگی و سازمانی کاربرد وسیعی پیدا کرده است. تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری در این جا برای شما مشخص شد.

AI و BI چگونه می توانند با هم کار کنند؟

اگرچه هوش مصنوعی و هوش تجاری چیزهای زیادی برای ارائه به صورت جداگانه دارند؛ یا به عبارتی تفاوت هوش مصنوعی و هوش تجاری زیاد است. اما وقتی با هم استفاده شوند، می‌توانند نتایج بهتری را نیز به همراه داشته باشند. هوش تجاری و هوش مصنوعی با هم ترکیب می شوند و یک دستور کامل را ایجاد می کنند که در هر شرایط تجاری راه حل های تحلیلی ارائه می دهند. با استفاده از هوش تجاری ، تجزیه و تحلیل داده های تاریخی قابل انجام است. داشبوردهای به دست آمده می تواند به تعیین الگوی داده ها کمک کند که می تواند در بهترین حالت توسط هوش مصنوعی برای پیش بینی نتایج و آینده نگری یک کسب و کار استفاده شود. پیش از این، برنامه های کاربردی BI به طور مستقل قادر به تجزیه و تحلیل داده های تاریخی یک کسب و کار بودند. با این حال ، هنگامی که هوش تجاری با هوش مصنوعی ترکیب شود ، می تواند با توجه به الگوهای داده های تاریخی، نشان دهد که در آینده چه اتفاقی می افتد. علاوه بر این ، مدیریت داده ها و تجزیه و تحلیل انجام شده در هوش تجاری منابع زیادی را برای برنامه های هوش مصنوعی ارائه می دهد. با ادغام و استفاده از این دو فناوری ، مشاغل می توانند مدلهای یادگیری پیش بینی کننده بسازند و به نتایج سریعتر و دقیق تری دست یابند. هوش تجاری مجهز به AI می تواند عمیق تر به مشکلات ناشناخته بپردازد و معلومات مهم را در داده هایی که قبلاً بررسی نشده پیدا کند. وقتی این دو با هم استفاده شوند، می توانند داده های گذشته را به طور خودکار مرور کرده و در مورد ویژگی های جدید و جالب هشدار دهند. پلتفرم های هوش تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند زمان زیادی را برای تحلیلگران آزاد کرده و آنها را قادر سازند تا به پروژه های موثرتر تجزیه و تحلیل داده ها منتقل شوند. با ترکیب هوش تجاری و قابلیت های هوش مصنوعی ، مشاغل،  فرصتی برای تجزیه و تحلیل و بدست آوردن معلومات کارآمدتر خواهند داشت. امیدواریم تفاوت های AI و BI را درک کرده باشید.

سخن آخر

سرعت رشد AI به صورت جداگانه در حوزه های مربوطه غیرقابل تصور است. با این حال ، آنچه اکثر مشاغل متوجه آن نمی شوند مزایای ترکیبی این دو است که می تواند به آن‌ها در ایجاد مدل‌های تجاری کاملاً جدید کمک کند. در حالی که هوش تجاری در تجزیه و تحلیل داده های تاریخی بسیار مفید است-از طریق استفاده از مدل های تحلیلی ، هوش مصنوعی با استفاده از مهارت های حل مسئله ، یادگیری و قضاوت ، شبیه به پیش بینی نتایج آینده است. با این وجود ، این نبرد بین BI و AI نیست ، بلکه این است که چگونه این دو فناوری می توانند مطابقت کاملی برای برتری کسب و کار داشته باشند. به پایان بررسی تفاوت های AI و هوش تجاری رسیدیم. نظرات خود را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.