هزینه واقعی هوش تجاری چیست؟ بگذارید به طور خلاصه بیان کنیم. در حالی که پیاده سازی هوش تجاری یا BI می‌تواند باعث درآمد و صرفه جویی در هزینه‌ها بشود؛ اما باز هم برخی از مشاغل از بسیاری از هزینه‌های استقرار و مالکیت BI چشم پوشی می‌کنند. علاوه بر هزینه نرم افزار، آن‌ها هزینه‌هایی را که طی برخی از پیاده سازی‌های BI افزایش می‌یابد؛ پیش بینی نمی‌کنند. در کل قصد داریم که در این مقاله برخی از هزینه های واقعی هوش تجاری را بررسی کنیم.

هزینه های واقعی

اگر شما صاحب اتومبیل هستید، یک واقعیت مهم را می‌فهمید. آن هم این است که هزینه‌ های واقعی مالکیت خودرو فراتر از قیمت برچسب است. در حقیقت شما هزینه بیمه، بنزین، تعمیر و نگهداری، پارکینگ و شست و شوی ماشین، لوازم جانبی و غیره را پرداخت می‌کنید. اگر شما بخواهید بدون محاسبه این هزینه‌ها به خرید اتومبیل بروید؛ در اصل در نهایت غافلگیر خواهید شد. این امر دقیقاً در مورد BI یا هوش تجاری نیز صادق است. شرکت‌های زیادی در اصل درگیر قیمت‌های برچسب می‌شوند و در اصل هزینه های واقعی BI را نادیده می‌گیرند. از همه مهم‌تر در اصل آن‌ها این واقعیت را نادیده می‌گیرند که این هزینه‌ها بسته به راه حل BI ممکن است متفاوت باشد.

هزینه واقعی هوش تجاری

برای مثال یک پلتفرم BI با قیمت بالا می‌تواند در طولانی مدت برای شما ارزان‌تر و به صرفه‌تر عمل کند. از طرف دیگر این مسئله را در نظر بگیرید که یک ابزار BI با هزینه‌های پایین‌تر، ممکن است با گذشت زمان گران برای شما تمام شود. هزینه واقعی هوش تجاری چگونه به دست می‌آید؟ برای محاسبه واقعی کل مالکیت TCO خود؛ باید تمامی هزینه‌ها را در نظر بگیرید. شما باید آینده نگر باشید. یعنی چی؟ یعنی حتی تفاوت در هزینه‌ها و ساختارهای صدور مجوز را که ممکن است با گذشت زمان بر هزینه شما تاثیر بگذارد؛ در نظر بگیرید. سوال مهم بعدی این است که این هزینه های واقعی چقدر است؟ اکنون بیایید به این موضوع بپردازیم. در ادامه چند هزینه واقعی برای تصمیم گیری در مورد BI شما آورده شده است.

نوع مجوز

در حالی که بسیاری از فروشندگان BI نرم افزار خود را بر اساس هر کاربر، مجوز می‌دهند؛ اما این تنها نوع مجوز نیست! گزینه‌های صدور مجوز BI را از هر جلسه گرفته تا هر پایگاه داده پیدا خواهید کرد. حالا سوال این است که برای هزینه های واقعی هوش تجاری کدام یک بهتر است؟ خیلی ساده باید بگوییم که این مسئله به نیازهای شما بستگی دارد. اگر فقط قصد دارید که چند کاربر داشته باشید؛ یک گزینه صدور مجوز برای هر کاربر در اصل بیشتر مناسب شما هست. اگر می‌خواهید این مسئله را در کل کسب و کار خود مقیاس بندی کنید، یک گزینه صدور مجوز برای هر پایگاه داده می‌تواند بیشترین ضربه را به شما بزند. تا این جا متوجه شدیم که این مورد از جمله هزینه واقعی هوش تجاری است. به هر حال هر راه حل BI نوعی هزینه مجوز را در خود دارد. با این حال ما آن را به دلایل زیر مطرح می‌کنیم:

هزینه واقعی هوش تجاری

  1. دلیل اول این است که بیش از یک راه برای مجوز دادن به نرم افزار BI وجود دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که هر کاربر تنها گزینه است. در اصل این اطلاعات نادرست در نهایت می‌تواند به پرداخت بیش از حد راه حل منجر شود.
  2. مورد دوم در خصوص هزینه واقعی این است که شما نباید فریب هزینه‌های کاربر را بخورید. هزینه‌های صدور مجوز برای هر کاربر اغلب مانند یک شاه ماهی قرمز است. بسیاری از شرکت‌ها آنقدر روی هزینه‌های هر کاربر متمرکز هستند که با مقیاس گذاری نرم افزار در کل کسب و کارشان، هزینه‌های دیگر را نمی‌بینند. این مسئله می‌تواند شامل افزایش هزینه‌ها یا استقرار هزینه‌های سنگین باشد. البته توجه داشته باشید که فروشندگان BI این مسئله را می‌دانند. بسیاری از آن‌ها در اصل هزینه‌های کمتری را برای شما فراهم می‌کنند. این شروع کم و سخت است.
  3. نکته آخر در خصوص هزینه های واقعی BI این است که هنگام محاسبه هزینه‌های مجوز، حتماً به هزینه اولیه نگاه کنید. هزینه پخش نرم افزار در کل مشاغل خود را محاسبه کنید؛ حتی اگر تصمیمی برای انجام این کار ندارید؛ اگر تصمیم بگیرید که مقیاس بندی کنید. این امر می‌تواند شما را از هزینه‌های آینده نجات دهد.

هزینه‌های توزیع

نکته دیگری که قصد داریم در خصوص هزینه واقعی هوش تجاری به آن اشاره کنیم؛ هزینه‌های توزیع و زمان اجرا است. این مسئله مربوط به شرکت نیست اما هزینه‌ای است که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید. اگر شما نیاز به توزیع گزارش، داشبورد یا برنامه‌های BI به مشتریان خود دارید؛ احتمالاً شما با هزینه‌های توزیع روبرو خواهید شد که نوعی هزینه واقعی محسوب می‌شود. علاوه بر این اگر نیاز دارید برنامه‌های BI خود را در نرم افزار و سیستم‌های موجود خود جاسازی کنید، احتمالاً با هزینه‌های توزیع مواجه خواهید شد. این دقیقاً یعنی چی؟ فروشنده غالباً برای هر برنامه‌ای که برای مشتریان خود مستقر می‌کنید؛ هزینه‌ای را دریافت می‌کند؛ یا ممکن است برای هر بار اجرای یک برنامه، هزینه زمان اجرا را دریافت کنند. البته قابل توجه است که هر فروشنده‌ای این هزینه را ندارد و برای هر استقرار BI هم این موضوع اعمال نمی‌شود. اما این موضوعی است که شما باید قبل از ورود به BI درک کنید. به ویژه اگر شما نیاز به جاسازی یا توزیع برنامه‌های خود دارید. این هم نوعی دیگر از هزینه های واقعی BI است که باید مورد توجه شما قرار بگیرد.

سفارشی سازی

موضوع قابل توجه‌ای که در هزینه واقعی هوش تجاری باید به آن توجه کنید این است که نرم افزار BI خارج از قفسه همیشه با شرایط دقیق شما مطابقت ندارد. مثلاً شما ممکن است به ویژگی مورد نظر در آن نیاز داشته باشید یا این که باید باطن مناسب با نیازهای شما تنظیم شود. یا حتی شما شاید فقط می‌خواهید که رابط کاربری متناسب با مارک تجاری شرکت شما تنظیم شود. اگر چه این سفارشی سازی شما را با روشی متناسب با نیازهای شما روبرو می‌کند اما می‌تواند هزینه استقرار BI شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. این مسئله دیگر بستگی به پیچیدگی کار شما دارد. این مورد هزینه واقعی است که نباید نادیده بگیرید. علاوه بر این برخی از تنظیمات می‌توانند شما را در یک نسخه نرم افزار قفل کنند. اگر نرم افزار را به جدیدترین نسخه ارتقاء دهید؛ باید سفارشی سازی‌های خود را دوباره انجام دهید. آیا این موضوع به آن معنا است که شما نباید نرم افزار را سفارشی سازی کنید؟ اصلاً این گونه نیست بلکه هر شرایطی متفاوت است. شما در اصل باید هزینه‌ها و مزایای هر گونه سفارشی سازی را بسنجید. این گونه هزینه های واقعی BI بهتر دست شما می‌آید.

آماده سازی داده‌ها

هزینه های واقعی

اطلاعات غلط زیادی در خصوص هوش تجاری وجود دارد. یکی از متداول‌ترین افسانه‌هایی که اخیراً شنیده‌ایم؛ می‌گوید که مشاغل معتقد هستند که می‌توانند یک ابزار BI سلف سرویس بر روی سیستم‌های موجود خود قرار دهند و بلافاصله شروع به ایجاد گزارش کنند. واقعیت امر چیز دیگری را به ما می‌گوید. این مسئله این گونه کار نمی‌کند. در اصل پروژه‌های موفق BI به داده‌های تمیز و منظم بستگی دارد. اگر می‌خواهید که تلاش‌های BI شما موفقیت آمیز عمل کند؛ باید داده‌های خود را در قالبی قرار دهید که پلتفرم BI شما بتواند با آن کار کند. این مسئله به آن معنا است که شما باید داده‌ها را از چندین سیستم خود تلفیق کنید و آن‌ها را در یک مکان قرار دهید. سوال بعدی در خصوص هزینه واقعی هوش تجاری این است که آیا ETL چیزی هست که می‌توانید از آن چشم پوشی کنید؟ باید در جواب گفت که اصلاً این گونه نیست. داده‌های سرهم بندی شده به صورت دستی زمان بر است و می‌تواند موفقیت تلاش‌های BI شما را به خطر بندازد. این موارد را در خصوص آماده سازی داده‌ها باید در هزینه واقعی یا هزینه های واقعی BI بگنجانید.

آموزش

هر ارائه دهنده راه حل BI آموزش را به یک شکل یا شکل دیگر ارائه می‌دهد. برخی آموزش‌هایی را انجام می‌دهند که خودتان انجام دهید. برخی دیگر یک دوره ویدیویی تعاملی را ارائه می‌دهند. برخی دیگر آموزش عملی را با یکی از مشاوران خود ارائه می‌دهند. بدیهی است که این آموزش هزینه دارد و باید در هزینه‌های کلی استقرار لحاظ شود. در حالت ایده آل، شما باید کلاس‌های آموزش عمیق و سفارشی داشته باشید که برای کسب و کار شما طراحی شده باشد. این مسئله شروع BI شما را نشان می‌دهد و باعث پذیرش کاربر می‌شود. با این حال، آموزش زمینه‌ای است که برخی سعی دارند پس انداز کنند. شاید آن‌ها فقط چند کاربر آموزش دهند و امیدوارند که این کاربران بتوانند بقیه را آموزش دهند. شاید آن‌ها گزینه آموزش ارزان‌تری را انتخاب کنند. یا شاید با فرض اینکه کاربران بتوانند آن را بفهمند، به طور کلی از آموزش منصرف می‌شوند. با این حال، این طرح به طور معمول نتیجه معکوس می‌دهد. در دراز مدت، صرف نظر از آموزش در واقع بسیار گران‌تر از آموزش تمام کاربران شما در آغاز کار است. نکته‌ای که در این مورد از هزینه های واقعی هوش تجاری وجود دارد این است که آموزش یکی از مهم‌ترین عناصر استقرار BI شما است. در حالت ایده آل باید گفت که شما یک کلاس آموزش حضوری و شخصی می‌خواهید که متناسب با تجارت شما باشد. بدیهی است که هزینه یک کلاس آموزشی باید در آن لحاظ شود. در نظر داشته باشید که این موضوع یکی از آن زمینه‌هایی است که نباید از آن صرف نظر کرد. هزینه واقعی هوش تجاری را باید در همه موارد در نظر داشته باشید.

در این مقاله در خصوص هزینه های واقعی BI به شما اطلاعاتی دادیم و لیستی از موارد مهمی که شامل هزینه های واقعی می‌شود به شما ارائه دادیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. از هزینه های واقعی هوش تجاری مطلع بودید؟ نظرات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.