مفاهیم اولیه پاور بی آی + اموزش کامل

مفاهیم اولیه پاور بی آی چیست؟ اما قبل از اینکه ادامه مطلب را مطالعه کنید با محدودیت‌های این ویژگی بهتر است آشنا شوید:

1- دقت داشته باشید در تاریخ ایجاد این نوشته به دلیل تحریم‌ها کشور ایران در لیست کشورهایی که می توانند از خدمات power bi service استفاده کنند؛ قرار ندارد و شما باید کشور دیگری را انتخاب کنید. در این صورت ممکن است شرکت ماکروسافت اکانت شما را شناسایی کند و بعد از مدتی اکانت شما مسدود شود.

2- همچنین برای ساخت حساب کاربری باید از ایمیل کاری استفاده کنید. (سرویس های عمومی ایمیل مانند yahoo و gmail نمی‌توانید برای ساخت اکانت استفاده کنید.)

3- امکانات پایه (معمولا نیازهای کاربران عادی را پوشش می دهد) فعلا رایگان است ولی اگر بخواهید از تمامی امکانات استفاده کنید فقط به مدت 60 روز می‌توانید به صورت رایگان فعال کنید.

برای ساخت حساب کاربری رایگان به آدرس سایت آن مراجعه کنید. پس از وارد کردن ایمیل کاری کدی جهت تایید برای شما ارسال می‌شود. پس از وارد کردن کد تایید می‌توانید حساب کاربری رایگان خود را ایجاد کنید. مفاهیم اولیه پاور بی آی در ادامه است. هر چند به دلیل مشکلاتی که در بالا توضیح داده شد بهتر از به جای power bi service از power bi report service در سیستم یا سرور خود استفاده کنید. (که در آینده با power bi report service آشنا خواهید شد.) ولی تفاوت‎های آن‌ها را باید در نظر داشته باشید.

مفاهیم اولیه

زمانی که پاور بی آی سرویس (POWER BI SERVICE) را باز می‌کنید، یک داشبورد را مشاهده می کنید. داشبوردها وجه تمایز بین Power BI service و Power BI Desktop  هستند. اصلی ترین قسمت های رابط کاربری پاور بی آی سرویس (POWER BI SERVICE) به شرح زیر هستند:

  • قاب راهبری ( navigation pane)
  • Canvas( در اینجا، داشبورد همراه با عناوین )
  • باکس سوالات q&A
  • دکمه های مختلف از جمله help و feedback
  • عنوان داشبورد
  • لانچر برنامه Office 365
  • دکمه home پاور بی آی
  • دکمه های دیگر

در مورد هرکدام از این قسمت ها بعداً به صورت کامل توضیح خواهیم داد ولی فعلاً، تعدادی از مفاهیم اصلی در زمینه پاور بی آی را بررسی می کنیم. مفهوم پاور بی آی را در ادامه با هم بررسی می‌کنیم. سپس به بررسی مفاهیم اولیه پاور بی آی می‌پردازیم.

مفهوم power BI

4 جزء اصلی پاور بی آی عبارتند از: داشبوردها، داده‌ها، گزارش‌ها، ورک بوک‌ها که همگی این اجزا در workspaces (فضای کاری) قرار دارند. ابتدا به توضیح workspaces می‌پردازیم و سپس هرکدام از این اجزا را به صورت مشخص توضیح خواهیم داد. در این مقاله به طور کلی قصد داریم به مفاهیم اولیه پاور بی آی بپردازیم. مفاهیم اولیه Power BI در چه چیزی خلاصه می‌شوند؟

workspaces (فضای کاری)

محل قرارگیری اجزای گفته شده در بالا workspaces است. دو نوع workspaces وجود دارد – My workspace و app workspace . ولی App چیست؟ Power BI app مجموعه ای از داشبوردها و گزارش‌هاست که برای ایجاد شاخص‌های کلیدی سازمان شما به کار میرود. Appها تعاملی هستند ولی قابل اصلاح کردن نیستند. آموزش مفاهیم اولیه پاور‌ بی آی در گام‌های اول از همین نقطه شروع می‌شود.

  • My workspace: فضای کاری شخصی برای هرکدام از مشتریان پاور بی آی است که می‌توانند با محتوای خود کار کنند. تنها خودتان به My workspace خودتان دسترسی دارید. اگر بخواهید هر قسمتی از محتوای خود را به اشتراک بگذارید، گزینه‌های متنوعی برای شما امکان پذیر شده است. شما می‌توانید برای انجام این کار، یک App workspace ایجاد کنید و محتوای مورد نظر را در یک App قرار دهید و آن را در دسترس دیگران قرار دهید یا یک App workspace ایجاد کنید و یه دیگران همکاران اجازه دسترسی به آن را بدهید و قابلیت به اشتراک گذاری و همکاری داشته باشد.
  • App workspace: به منظور همکاری و به اشتراک گذاری محتوا در بین همکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید در این ابزارها، App ها را برای سازمان خود ایجاد کنید، منتشر کنید و مدیریت نمائید. در واقع App workspace فضای ذخیره سازی و محل قرارگیری محتواهایی است که یک power BI App را می‌سازد. شما می‌توانید همکاران دیگر خود را به App workspace اضافه کنید و در زمینه داشبوردها، گزارش ها و ورک بوک‌ها با هم همکاری کنید. تمام اعضای App workspace نیاز به مجوز Power BI Pro دارند ولی مصرف کنندگان App( همکارانی که به App دسترسی دارند) ضرورتاً نیاز به Power BI Pro ندارند.

حال به اجزای تشکیل دهنده پاور بی آی (power Bi) می‌پردازیم. شما بدون داده نمیتوانید گزارش و داشبورد داشته باشید( بله شما میتوانید گزارش ها و داشبوردهای خالی داشته باشید ولی این نوع گزارش و داشبوردها اصلاً مفید نیستند). بنابراین در ابتدا به موضوع مجموعه داده میپردازیم. در ابتدای مفاهیم اولیه Power BI باید داده‌ها و بیگ دیتا را بشناسید.

مجموعه داده

مجموعه داده عبارت است از  کلکسیونی از داده‌ها که شما فراخوانی می‌کنید یا به آن متصل می‌شوید. پاور بی آی به شما امکان می‌دهد به هر نوع منبع داده‌ای متصل شوید یا هر نوع مجموعه داده‌ای را فراخوانی کنید و در یک فضا قرار دهید. آموزش مفاهیم اولیه پاور بی آی با دانستن در مورد داده‌ها به پیش می‌رود. مجموعه‌های داده به workspace ارتباط پیدا می‌کند و یک مجموعه داده می‌تواند بخشی از چندین workspace باشد. زمانی که یک workspace را باز می‌کنید، مجموعه‌های داده مربوط به آن در تب Data نشان داده میشوند. هر مجموعه داده در این قسمت برای مثال، یک ورک بوک اکسل در OneDrive یا یک مجموعه داده جدولی on-promises در SAS یا یک مجموعه داده Salesforce، نشان دهنده یک منبع داده است. مفهوم پاور بی آی با مجموعه داده تکمیل می‌شود. ما app workspace به نام “Sales and marketing” را انتخاب کرده‌ایم و بر روی تب DATA SET کلیک کرده‌ایم. یک مجموعه داده می‌تواند چندین بار در یک یا چند workspace به کار گرفته شود. می‌تواند در گزارش های بسیار متنوعی به کار گرفته شود.

مصورسازی‌های مربوط به هر مجموعه داده می‌تواند بر روی چندین داشبورد نمایش داده شود. مفاهیم اولیه Power BI در همین موارد خلاصه می‌شوند.  برای اتصال یا فراخوانی یک مجموعه داده در پاور بی آی (power bi) ، گزینه get data  یا + Create > Dataset را انتخاب کنید. دستورالعمل را دنبال کنید تا به مجموعه داده مورد نظر متصل شوید یا داده های مورد نظر را از یک مجموعه داده فراخوانی کنید و مجموعه داده را به workspace فعال اضافه کنید. مجموعه‌های داده جدید با استفاده از یک علامت ستاره زردرنگ علامت گذاری شده‌اند. کاری که شما در power BI انجام می‌دهید، مجموعه داده مربوط به آن را تغییر نمی‌دهد. اگر شما جزیی از یک App workspace هستید، مجموعه داده‌هایی که به وسیله یکی از اعضای workspace اضافه می‌شود، برای دیگر اعضا نیز در دسترس خواهد بود. مجموعه‌های داده را می‌توان تازه سازی کرد، تغییر نام داد، کشف کرد یا حذف کرد. برای مشاهده داشبوردها و گزارش‌هایی که از یک مجموعه داده استفاده می‌کنند، گزینه view related را انتخاب کنید. در ادامه مفهوم پاور بی آی در مورد گزارش‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

گزارش ها (reports)

یک گزارش پاور بی آی یک یا چند صفحه مصورسازی است. (نمودارها و گراف‌هایی مثل نمودارهای خطی، نمودارهای دایره‌ای، نمودارهای درختی و انواع بسیار متنوع دیگری از گزارش‌ها هست. تمام ابزارهای نمایش تصویری در گزارش‌ها، از یک مجموعه داده واحد گرفته می‌شوند. گزارش ها را می‌توان با استفاده از scratch در پاور بی آی ساخت، می‌تواند همراه با داشبوردهایی که همکاران برای شما به اشتراک می‌گذارند، فراخوانی شوند یا از طریق اتصال به مجموعه های داده اکسل، power bi desktop، پایگاه های داده، برنامه های Saas ساخته شود. برای مثال، زمانی که به یک ورک بوک اکسل که شامل شیت های پاور ویو میشود، متصل میشوید، پاور بی آی یک گزارش بر اساس آن شیت ها ایجاد میکند و زمانی که یه یک برنامه saas متصل میشوید، پاور بی آی یک گزارش از پیش ساخته شده را فراخوانی میکند. مفاهیم اولیه پاور بی آی و مفهوم پاور بی آی در گزارشات آن‌ها نیز تعریف می‌شوند. دو حالت برای مشاهده و تعامل با گزارش‌ها وجود دارد. حالت reading view و حالت editing view . تنها افرادی که گزارش را ایجاد کرده‌اند، مالکان و افرادی که دارای مجوز هستند، دارای دسترسی کامل به قابلیت‌های کشف، طراحی، ساخت و به اشتراک گذاری حالت eiditing view یک گزارش هستند.

زمانی که یک workspace را باز می‌کنید، گزارش‌های مربوط به آن در تب reports نمایش داده می‌شود. هرکدام از گزارش‌هایی که در این تب نمایش داده می‌شود، مجموعه ای از یک یا چند صفحه نمایش تصویری بر اساس فقط یکی از مجموعه‌های داده مربوطه هستند. برای باز کردن یک گزارش، کافیست آن را انتخاب کنید. زمانی که یک App را باز میکنید،  یک داشبورد به شما نمایش داده می‌شود. برای دسترسی به گزارش مربوطه، یکی از تایل(tile) های داشبورد  که از یک داشبورد سنجاق شده است، کلیک کنید( در قسمت های بعد بیشتر در مورد تایل ها  توضیح خواهیم داد). به یاد داشته باشید که تمام تایل ها از گزارش ها سنجاق نشده اند، در نتیجه ممکن است برای پیدا کردن یک گزارش مجبور باشید بر روی چندین تایل کلیک کنید. مفاهیم اولیه Power BI در همین مسائل به ظاهر ساده خلاصه می‌شوند. به صورت پیش فرض، گزارش‌ها در حالت reading view باز می‌شوند. فقط کافیست edit report را انتخاب کنید تا در حالت editing view باز شود( البته اگر مجوزهای لازم را دارید). یک گزارش در یک workspace قرار می گیرد. می‌تواند با چندین داشبورد در آن workspace ارتباط برقرار کند. می‌تواند با استفاده از داده های که مجموعه داده ایجاد شود( استثنائی که در مورد این مطلب وجود دارد این است که power bi desktop می‌تواند بیش از یک مجموعه داده را در یک گزارش ترکیب کند و آن گزارش می‌تواند وارد power bi شود.) در ادامه مفهوم پاور بی آی را بیشتر با هم بررسی می‌کنیم.

داشبوردها (dashboards)

داشبورد یکی دیگر از موارد در مفهوم پاور بی آی است که شما باید در لیست مفاهیم اولیه پاور بی آی ، آن را بیاموزید. داشبورد چیزی است که شما در power bi service تولید می‌کنید یا یکی از همکاران شما در power bi service تولید می‌کند و با شما به اشتراک می‌گذارد. داشبورد یک canvas واحد است که می‌تواند دارای عنوان و ویدجت باشد یا نباشد. هرکدام از تایل های سنجاق شده از یک گزارش یا Q&A، یک مصورسازی واحد را نمایش میدهد که از یک مجموعه داده ایجاد شده است و به داشبورد سنجاق شده است. صفحات گزارش به صورت کامل نیز می‌توانند بعنوان یک تایل واحد به داشبورد سنجاق شوند. شیوه‌های متعددی برای اضافه کردن تایل به داشبورد وجود دارد که پوشش شیوه‌های انجام این کار در این مقاله نمی‌گنجد.

چرا افراد داشبورد می سازند؟ در زیر دلایل انجام این کار آورده شده است:

  • برای مشاهده تمام اطلاعات مورد نیاز در یک نگاه
  • برای نظارت بر اطلاعات با اهمیت در مورد کسب و کار
  • برای اطمینان از اینکه تمام همکاران در صفحه ای مشابه قرار دارند و از اطلاعات یکسان استفاده میکنند.
  • برای نظارت بر سلامت یک کسب و کار یا محصول یا واحد کسب و کار یا کممپین بازاریابی و … آموزش مفاهیم اولیه پاور بی آی
  • برای ایجاد نمایی شخصی سازی شده از یک داشبورد بزرگتر—- تمام شاخص هایی که برای شما اهمیت دارند.

زمانی که یک workspace را باز می کنید، داشبوردهای مربوط به آن در تب dashboards نمایش داده میشوند. برای باز کردن یک داشبورد کافیست آن را انتخاب کنید. زمانی که یک app را باز می‌کنید یک داشبورد به شما نمایش داده می‌شود. هر داشبورد نمایشی شخصی سازی شده از زیرمجموعه‌ای از مجموعه داده را نشان می‌دهد. اگر شما مالک داشبورد باشید، می‌توانید مجموعه داده و گزارش‌های مربوطه را اصلاح کنید. اگر داشبورد با شما به اشتراک گذاشته شده باشد، شما می‌توانید با داشبورد و هرکدام از گزارش‌های آن تعامل داشته باشید ولی قادر به ایجاد هیچ تغییری در آن نمی باشید. مفاهیم اولیه Power BI در مورد داشبورد را با حساسیت بیشتری یاد بگیرید. شیوه‌های بسیاری برای به اشتراک گذاری داشبورد وجود دارد. برای به اشتراک گذاری داشبورد یا حتی شاید مشاهده یک داشبورد به اشتراک گذاری شده نیاز به power bi pro می‌باشد. یک داشبورد با یک Workspace در ارتباط است. می‌تواند داده های مربوط به مجموعه های متنوع داده را مصورسازی کند. می‌تواند مصورسازی های مربوط به گزارش های مختلف را نمایش دهد . می‌تواند مصورسازی های سنجاق شده از دیگر ابزارها مثل اکسل را نمایش دهد.

امیدواریم در این خصوص اطلاعات مفیدی به شما داده باشیم. در قسمت دیدگاه نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

نگارگران افق روشن

مطالب اخیر

چگونه فونت نوشته های فارسی در فایل CSV را در اکسل درست نمایش دهیم؟

اگر شما هم به مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در فایل CSV برخوردید، این…

۱ مرداد ۱۴۰۱

کارشناس پایگاه داده کیست؟ آشنایی با این موقعیت شغلی

کارشناس پایگاه داده (Data Base Administrator یا DBA) با استفاده از نرم افزار به سازماندهی…

۲۵ آذر ۱۴۰۰

دریاچه داده چیست؟ بررسی تفاوت های آن

دریاچه داده چیست؟ داده‌ها نقش زیادی در دنیای امروز دارند و کسب‌وکارها ناگزیر هستند تا…

۲۲ آذر ۱۴۰۰

تبدیل داده به اطلاعات چگونه امکان پذیر است؟

تبدیل داده به اطلاعات چگونه ممکن است؟ هوش تجاری یا همان Business Intelligence به سازمان‌ها…

۱۹ آذر ۱۴۰۰

پاکسازی داده ها چیست؟ + راهنمای کامل برای آن

پاکسازی داده ها مرحله مهمی است که نباید ساده از آن بگذرید. گام پس از…

۱۶ آذر ۱۴۰۰

تحلیل داده با هوش تجاری چه دلایلی دارد؟

تحلیل داده با هوش تجاری چگونه است؟ داده‌های دیجیتالی، با توجه به ماهیت خود، تصویری…

۱۳ آذر ۱۴۰۰