داشبورد سلف سرویس چیست؟ در مورد آن شنیده‌اید؟ در مقالات قبل در خصوص ساخت داشبورد، کاربرد نمودارها در داشبورد، انتخاب رنگ، طراحی داشبورد و اشتباهات رایج در ساخت داشبورد با شما صحبت کردیم. تقریباً هر مدیر اجرایی که امسال کلمه “تجزیه و تحلیل” را شنیده است، متوجه می‌شود که برای رشد یک تجارت ضروری است. اما در واقع این کلمه “داشبورد” است که باید در ذهن مدیران طنین انداز شود. داشبوردها چیزی است که شما برای ارزیابی قابلیت‌های تجزیه و تحلیل یک سازمان به آن نیاز دارید. انتخاب داشبورد برای تجزیه و تحلیل نیاز به تفکر زیادی در پشت فعالیت های تجاری دارد، به خصوص اگر یک شرکت معماری، معماری داده‌ها را طولانی مدت ایجاد کرده باشد. خوشبختانه جدیدترین ابزارها در حال بررسی معماری و منابع خود از طریق یک گزینه سلف سرویس هستند. در واقع، داشبوردهای سلف سرویس یکی از بهترین روش‌ها را برای ارزیابی نیازهای تحلیلی کلی سازمان در بلند مدت ارائه می‌دهند. در این مقاله بیشتر به این مسئله می‌پردازیم. در ادامه ما را همراهی کنید تا بتوانید از داشبورد خود بیشترین استفاده را ببرید. سوالات پیش آمده را در جایی یادداشت کنید و در نهایت از ما بپرسید.

روش ذخیره سازی جدید داده‌ها: دسترسی سریع

یکی از قوی‌ترین تأثیرات بر روی انتخاب داشبورد، تطبیق معماری داده‌های موجود است. این معماری‌ها معمولاً ابتکاراتی تحت تأثیر فناوری اطلاعات بودند که برای ذخیره سازی داده‌ها ساخته شده بودند. برای دسترسی به اطلاعات، انبارهای داده به طور معمول به درجه‌ای از تخصص فنی نیاز دارند. با گذشت زمان پویایی جدیدی با استفاده از داده‌ها ایجاد شد. داده‌های مورد نیاز برای تصمیمات استراتژیک به طور فزاینده‌ای با شرایط تجاری و بازار پویا همراه بود و مشاغل را برای ارائه تصمیمات سریع تحت فشار قرار می‌داد. علاوه بر این، داده‌ها از منابع مختلف به دست آمده است. داستان بیگ دیتا (جایی که داده‌ها از نظر سرعت، تنوع و حجم رشد کرده‌اند) در بین متخصصان کاملاً آشنا است، تا جایی که می‌تواند در خواب بازگو شود. اما همه باید بیدار شوند! داستان داده‌های حجیم به یک داستان داده هوشمند تبدیل شده است و این تفاوت‌ها توجه را به راه حل‌های منحصر به فرد طراحی شده برای پویایی داده‌های جدید معطوف کرده است. داشبورد سلف سرویس یا داشبوردهای سلف سرویس راه حل مناسبی به نظر می‌رسند.

استفاده از محتوا

داشبورد سلف سرویس

مسئله مهم دیگر در داشبورد سلف سرویس ، استفاده درست از محتوا است. یک مثال مربوط به ایجاد محتوا است، مولفه‌ای که پشت داده‌های بزرگ ایجاد شده است. ایده‌های پشت نرم افزار فعال سازی فروش، که در اجلاس SAVO توضیح داده شد، یک مثال است. دسترسی به رسانه‌ها و محتوای فروش به طور سنتی در انبار بود. امروزه متخصصان فروش به طور منظم به دنبال آن محتوا هستند و در نتیجه استراتژی ذخیره اطلاعات را تغییر می‌دهند. پیدا کردن محتوا باید راحت‌تر باشد و به موقع برای مخاطبان مشتری ارسال شود. این بدان معناست که متخصصان فروش وقت زیادی برای پرس و جو ندارند، چه برسد به هر گونه عارضه پرس و جو! این سناریوها نشان می‌دهد که داده‌ها چه تاثیری بر منابع می‌توانند داشته باشند. تجزیه و تحلیل باید با این نیاز مطابقت داشته باشد، اما انجام این کار به معنای داشتن ابزارهایی با انعطاف پذیری کاربر برای پرس و جوها و تجزیه و تحلیل است. معماری‌های جدید ذخیره سازی اطلاعات به سازگاری با تقاضا کمک کرد، اما شرکت‌ها هنوز در زمینه جستجوی تخصص در رده‌های خود کوتاهی کردند. چگونه می‌شود از داشبوردهای سلف سرویس بیشترین استفاده را برد؟ در ادامه با ما باشید. این لیست همچنان ادامه دارد.

داشبوردهای سلف سرویس برای نجات

داشبوردهای سلف سرویس در اصل راهی برای نجات هستند. برای مطابقت بهتر فاصله بین مهارت‌ها و پویایی داده‌ها، ارائه دهندگان راه حل داشبوردهای هوش تجاری مشاغل را معرفی کرده‌اند. داشبوردهای سلف سرویس امکان تجزیه و تحلیل بر اساس منابع داده موجود را فراهم می‌کند در حالی که زبان پرس و جو مورد نیاز برای کشیدن داده‌ها را به حداقل می‌رساند. این امر به کارکنان اجازه می‌دهد تا بیشتر بر مدل سازی و تصمیمات تجاری از جمع آوری اطلاعات تمرکز کنند. همچنین به تیم فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا عمدتاً بر نگرانی‌های مربوط به انبار داده تمرکز کنند تا درخواست‌های مربوط به داشبورد از سوی کاربران مختلف! تقاضا برای ابزارهای هوش تجاری مشاغل سلف سرویس در تعدادی از فرایندهای تجاری در حال افزایش است. گزارش سالانه Gartner Magic Quadrant for Enterprise Content Management اشاره می‌کند که “تا سال 2017، تقریبا 50 درصد از کل محتوای تجاری غیر متنی خواهد بود، که سازمان‌ها را ملزم به سرمایه گذاری گسترده‌تر در زمینه تجزیه و تحلیل به عنوان بخشی از مدیریت محتوا می‌کند.”  این تأثیر منجر به داشبوردهای بیشتر مانند سلف سرویس، مانند داشبورد سلف سرویس می‌شود. در گزارش سالانه Magic Quadrant for Business Intelligence and Analytics Platforms، گارتنر انتظار دارد که اکثر تحلیلگران تجاری تا سال 2017 از راه حل سلف سرویس استفاده کنند. برای کسب و کارهایی که در حال افزایش توانایی تجزیه و تحلیل خود هستند، خبر خوب این است که بیشتر این رشد ممکن است در سیستم عامل‌ها پخش شود. شرکت‌ها در حال بررسی گزینه‌های ابر خصوصی و ابر ترکیبی در برابر معماری متاثر از فناوری اطلاعات هستند. این گزینه ها راه را برای آزمایش نحوه استفاده تیم‌ها از داشبوردهای سلف سرویس در یک محیط معین باز می‌کند. آیا امکان تجزیه و تحلیل داده‌ها مستقل از کمک تیم فناوری اطلاعات را فراهم می‌آورد؟ ممکن است این ارزیابی‌ها برای سازماندهی استقرار و استقرار در استراتژی‌های پیشرفته زمان ببرد؛ بنابراین، اگرچه تحت فشار است، اما مشاغل فرصتی برای آزمایش راه حل‌های داشبورد دارند.

چه چیزی را باید در نظر گرفت؟

هنگام بررسی سلف سرویس هوش تجاری، دو داشبورد مدیران و مدیر عامل می‌توانند با مدیریت ویژگی‌های فنی شروع کنند. واضح‌ترین شروع بررسی ورودی از چندین منبع داده خارجی و محلی است. بسیاری از ابزارها نوعی ترکیب داده‌ها را ارائه می‌دهند. ارزیابی قابلیت ترکیب داده‌ها می‌تواند منجر به سوالاتی در مورد نحوه تعریف تنظیمات گزارش کاربران در رابط کاربری داشبورد شود. چه تصاویری در دسترس است؟ چقدر قابل تنظیم هستند؟ و وقتی تنظیمات بصری تنظیم شد، چه ارتباطی با هم تیمی‌ها امکان پذیر است؟ اکثر داشبوردهای سلف سرویس به ابر متصل هستند و به اشتراک گذاری نمودارها و اطلاعات را آسان می‌کند. پس از بررسی ویژگی‌های داشبورد سلف سرویس ، مدیران باید جنبه‌های زیر را در مورد مدیران و سازمان خود در نظر بگیرند:

داشبوردهای سلف سرویس

  1. کاربران چقدر اطلاعات و معیارهای جمع آوری شده را درک می‌کنند؟ در نهایت داشبورد باید بر اساس داده‌ها و معیارهایی که کاربران باید بدانند، به عنوان یک استوری بورد عمل کند. داشبوردها باید با خلاصه سازی روایت پشت داده‌ها، سرعت را در یک کسب و کار افزایش دهند. و نمایش اطلاعاتی که سازمان را به داستان داده مربوط می‌کند.
  2. تعیین کنید که کدام مدیران و تحلیلگران به داده‌ها دسترسی خواهند داشت. این کاربران باید بتوانند بر اساس داده‌های ارائه شده اقدامات اساسی انجام دهند. آیا کاربران می‌توانند تجزیه و تحلیل کنند و آیا داشبورد تعاملی قابلیت مناسبی است؟
  3. آموزش ضروری را برجسته کنید که مدیران، مدیر عاملان، تحلیلگران و تیم‌های حمایتی را به سمت درک مشترک از معیارها و ابعاد داشبورد سوق می‌دهد.

Tableau ،IBM Watson و Microsoft Power BI از شناخته شده‌ترین داشبوردهای موجود هستند. برای ایده‌های بیشتر در مورد طیف وسیعی از داشبوردهای موجود، نحوه انتخاب داشبورد پیچیده برای بازاریابی پیچیده را بررسی کنید. این ملاحظات به مدیرانی کمک می‌کند که می‌خواهند تیم‌های خود را به راه اندازند تا تجزیه و تحلیل به موقع را انجام دهند و به گونه‌ای جدا شوند که فناوری اطلاعات بتواند بر سایر خواسته‌های فناوری در سطح شرکت متمرکز شود. در نهایت، انتخاب داشبوردهای سلف سرویس مناسب به تیم‌ها کمک می‌کند تا بر داده‌هایی که دارند بیشتر پیشرفت کنند.

سخن آخر

سازمان‌ها در همه ی اندازه‌ها در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای با خرد کردن داده‌ها آشنا هستند؛ که مشخصه تجارت در قرن 21 است. فروش، بازاریابی، زنجیره تامین، تدارکات، تولید، پشتیبانی و بسیاری از انواع دیگر داده‌ها به مشاغل منتقل می‌شود، اما بیشتر آن‌ها  را رهبران می‌دانند، چالش واقعی این است که بتوانیم تصمیمات تاکتیکی و استراتژیک بگیریم بر اساس داده‌ها چالش برانگیزتر باز کردن داده‌های محرمانه برای کاربران در همه سطوح است سازمان به گونه‌‎‎‌ای است که رویکردهای داده محور به هنجار تبدیل می‌شوند تا انحصاری! در این مقاله سعی کردیم در خصوص داشبورد سلف سرویس و مزایای آن برای شما توضیح دهیم. اکنون می‌دانید که چگونه باید از داشبوردهای سلف سرویس بیشترین استفاده و سود را ببرید. شما می‌توانید سوالات و نظرات خود در این مورد را از طریق قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. آیا از داشبورد یا داشبوردهای سلف سرویس در تچارت خود استفاده کرده‌اید؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.