داشبورد KPI چیست؟ و چگونه بهترین داشبورد را برای تجارت خود ایجاد می‌کنید؟ سازماندهی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) ، توسعه مجموعه ای مناسب از KPI برای کسب و کار شما و استخراج بینش‌های معنی دار از داده‌ها بسیار خوب است، اما تا زمانی که سازمان شما KPI‌‌ها را به طور موثر به دیگران گزارش ندهد و به آن‌ها اطلاع ندهد، برای هیچ چیزی حساب نمی‌شود. زیرا، در نهایت KPI ها تنها در صورتی موثر هستند که افراد مناسب اطلاعات مورد نیاز خود را – به نحوی که می‌توانند درک کنند – بدست آورند تا بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند. داشبوردهای KPI یک راه عالی برای انتقال بینش از شاخص‌های کلیدی عملکرد به افرادی است که به آن‌ها نیاز دارند. حالا سوال مهمی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که داشبورد شاخص کلیدی عملکرد چیست؟ در مقالات قبل در خصوص شاخص کلیدی عملکرد در Power BI نیز به شما مطالب مفیدی ارائه دادیم.

 داشبورد KPI چیست؟

داشبورد KPI یک نمایش بصری ساده از مهم‌ترین اطلاعاتی است که تصمیم گیرندگان برای دستیابی به اهداف به آن‌ها نیاز دارند. وقتی در حال رانندگی با ماشین خود هستید، یک نگاه تنها به ابزارها، صفحه‌ها و اندازه گیری‌های داشبورد شما می‌تواند همه آنچه را که باید در مورد این که آیا به موقع به مقصد می رسید یا خیر، به شما بگوید. می‌توانید بلافاصله بگویید که آیا سوخت کافی دارید، با چه سرعتی سفر می‌کنید و آیا موتور با رانندگی شما به خوبی کنار می آید یا خیر. خودروها همچنین دارای چراغ های هشدار دهنده هستند که در صورت مشکل خودرو یا نیاز به سرویس چشمک می زنند یا قرمز می شوند. داشبورد عملکرد باید همین کار را برای تجارت شما انجام دهد. سعی کردیم با مثالی ساده به شما بگوییم که داشبورد شاخص کلیدی عملکرد در حقیقت چه کاری برای تجارت شما انجام می‌دهد. در ادامه جنبه‌های پیرامون این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

داشبوردهای KPI از دیدگاه عملیاتی و استراتژیک

داشبورد KPI

داشبوردهای KPI از دیدگاه عملیاتی و استراتژیک بهتر در نظر گرفته می‌شوند. یک داشبورد عملیاتی به شما امکان می‌دهد تا فرآیندها و خروجی‌های روزانه کسب و کار خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید همه چیز بدون مشکل اجرا می‌شود. این اطلاعات را ارائه می‌دهد که به شما امکان می‌دهد قبل از بروز مشکلات در عملکرد؛ آن‌ها را برطرف کنید. یک مثال ممکن است شامل داشبورد KPI مرکز تماس باشد که تعداد تماس‌ها، مدت زمان در حالت انتظار و غیره را نشان می‌دهد. از طرف دیگر داشبورد استراتژیک شما به آینده نگاه می‌کند و به دنبال شناسایی موانع و چالش‌هایی است که ممکن است در آن با آن مواجه شوید. راهی برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود، مانند پیش بینی سود، رشد سهم بازار و غیره. هر دو نوع برای موفقیت در تجارت مهم هستند.

داشبورد KPI چه تاثیری دارد؟

داشبورد شاخص کلیدی عملکرد خوب به تصمیم گیرندگان امکان دسترسی سریع به شاخص‌‌ها یا ابزارهای مهم کسب و کار را می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تصمیم بگیرند که آیا در مسیر خود هستند یا خیر! متأسفانه، برخی از داشبوردهای KPI به دلیل مفید بودن، دارای سبک هستند یا آنقدر پر از جزئیات هستند که رمزگشایی اطلاعات مهم غیرممکن است. طراحی یک داشبورد شاخص عملکرد کلیدی خوب نیاز به تفکر دقیق دارد. در ادامه این مقاله نحوه طراحی آن را با هم بررسی می‌کنیم.

نحوه طراحی داشبورد شاخص کلیدی عملکرد

نحوه طراحی داشبورد KPI در محیط شرکتی وحشتناک به نظر می‌رسد. مدیران و تصمیم گیرندگان روزانه با اطلاعات بمباران می‌شوند. یک داشبورد شاخص کلیدی عملکرد همه داده‌های مهم ماموریت را در یک جا جمع می‌کند، بنابراین یک ابزار بسیار مفید است. در یک نگاه، کاربران باید بدانند دقیقاً کجا هستند و باید چه کار کنند؟ در این جا پنج نکته برای طراحی داشبوردی که به این قول عمل می‌کند، آورده شده است. قبلاً نیز در خصوص طراحی داشبورد مقاله‌ای به شما ارائه دادیم.

5 نکته برای طراحی داشبورد

داشبورد KPI

داشبورد خود را در یک صفحه یا صفحه واحد نگه دارید. تمام نکته داشبورد KPI این است که شما یک مرور سریع و مختصر از تجارت و پرچم‌های قرمز احتمالی دریافت می‌کنید.

  1. این یک تصویر فوری است، بنابراین جزئیات بیش از حد را وارد نکنید. اگر نیم روز طول می‌کشد تا داشبورد خود را بررسی کنید، این یک داشبورد نیست!
  2. فقط مهم‌ترین، بینشگرترین KPI های لازم برای دستیابی به اهداف عملیاتی و استراتژیک خود را شامل شوید. مجبور کردن خود به چسباندن به یک صفحه یا صفحه تنها به این امر کمک می‌کند زیرا باعث می‌شود واقعاً بر مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز کاربر تمرکز کنید.
  3. راهی مناسب و قابل دسترس برای نمایش داشبورد انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر از نرم افزار استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که همه کسانی که به داشبورد نیاز دارند به نرم افزار دسترسی داشته باشند. این نکته در داشبوردهای KPI از اهمیت خاصی برخوردار است.
  4. نگاه کردن، پیمایش و درک داشبورد را آسان کنید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات را در یک صفحه جمع نکنید و داده ها را از نظر زیبایی و منطق مرتب کنید.
  5. بر ارائه و درک اطلاعات تمرکز کنید. از طراحی بیش از حد خودداری کنید و تنوع بی معنی را معرفی نکنید تا داشبورد جذاب‌تر به نظر برسد. به همین ترتیب، دکوراسیون یا استفاده بیش از حد از رنگ را شامل نشوید – همه چیز در داشبوردهای KPI باید یک هدف را انجام دهد، یا نباید آنجا باشد.

این 5 نکته را در طراحی داشبورد خود رعایت کنید. در ادامه به شما استفاده از نرم افزار داشبورد را یادآور می‌شویم.

استفاده از نرم افزار داشبورد

استفاده از نرم افزار داشبورد KPI این روزها تعدادی راه حل نرم افزاری در دسترس است، از جمله راه حل‌های فروشندگان برجسته مانند Dundas ، IBM ، Microsoft ، Oracle ، Qlik و Tableau. نرم افزار می‌تواند یک ابزار مدیریت عملکرد عالی باشد و گزارش دهی و انتقال داده‌های شاخص کلیدی عملکرد را از طریق داشبوردهای خودکار آسان‌تر کند. با این حال، کلمه کلیدی در این جا فعال کننده است. نرم افزار یک راه حل کلی نیست – شما هنوز باید دقیقاً آنچه را که می‌خواهید نرم افزار به شما بگوید، بسازید. این بدان معناست که برای استفاده بهینه از هر ابزار نرم افزاری، هنوز باید تمام کارهای اولیه را در زمینه طراحی و توسعه KPI مناسب برای کسب و کار خود انجام دهید و اطلاعات مورد نیاز برای بهبود عملکرد را به کار بگیرید. با این وجود، نرم افزار می‌تواند شاخص های کلیدی عملکرد را از طریق ویژگی‌های ارتباطی و همکاری قدرتمند زنده کند. داشبوردهای KPI بصری غنی، دارای کد رنگی و بصری را می‌توان در عرض چند دقیقه ایجاد کرد، بنابراین کاربران می‌توانند اطلاعات را در یک نگاه درک کرده و با کلیک یک دکمه این اطلاعات را به روز کنند. علاوه بر این، اکثر ابزارهای موجود امروزه مبتنی بر وب هستند، به این معنی که می‌توانید از طریق مرورگر اینترنت خود در هر کجا و هر زمان به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. بنابراین نرم افزار می‌تواند داده‌های جاری، گزارش و ارتباط را بسیار آسان‌تر کند. هر گزینه‌ای را برای داشبورد شاخص کلیدی عملکرد خود انتخاب کنید. نکته اصلی این است که بر روی نمایش KPI های اصلی تمرکز کنید که واقعاً تصمیم گیری را آگاه می‌کند. رهبران کسب و کار و تصمیم گیرندگان به سادگی وقت ندارند که از انبوه KPI ها عبور کرده و موارد مهم را برطرف کنند. با تمیز نگه داشتن داشبوردهای KPI ، ساده و متمرکز، در تصمیم گیری بهتر و بهبود عملکرد به خوبی پیش می روید.

مزایای داشبورد خوب

داشبوردهای بهتر KPI به شما امتیاز می‌دهد وقتی برای ایجاد قالب‌های داشبورد KPI که از نظر بصری هیجان انگیز و مرتبط هستند سرمایه گذاری می‌کنید، به همه افراد در کسب و کار کمک می‌کند. از داده‌های خود ارزش بیشتری بگیرید اگر سازمان شما مانند بسیاری دیگر است، دارای حجمی از داده‌های سازماندهی نشده داشبوردهای بصری ساختار ناوبری را ارائه می‌دهند و به شما اطمینان می‌دهند که افراد مناسب در سازمان شما می‌دانند که داده‌ها برای آن‌ها چه معنایی دارد. مشارکت افراد مناسب می‌خواهید خرید اجرایی در یک پروژه خاص انجام دهید محدوده جدیدی از کسب و کار را بر اساس روند مشخص کنید به راحتی مناطق مشکل دار را مشخص کنید. داشبوردهای KPI می تواند به شما کمک کند تا ذی نفعان اصلی را در سراسر کسب و کار جمع کرده و به سرعت به نیازهای در حال تغییر پاسخ دهید. ایجاد فرهنگ مبتنی بر داده اشتراک گذاری داشبوردهای KPI در واحدهای تجاری می‌تواند به سواد داده در شرکت شما کمک کند، فرهنگ کشف و نوآوری را ایجاد کرده و کارکنان را در هر سطحی قادر به پیشبرد رقابت کند. وقتی داده‌های قابل اعتماد و سازماندهی شده دارید، می‌توانید برای تصمیم گیری دقیق‌تر و سریع‌تر به آن اعتماد کنید. در پایان جمع بندی از کل مقاله خواهیم داشت.

سخن آخر

در پایان باید به شما بگوییم که داشبوردهای KPI می‌تواند بسیار کاربردی برای حجم عظیمی از داده عمل کند. نکته حائز اهمیت آن است که در طراحی این داشبورد دقیق عمل کنید و نکات گفته شده را رعایت کنید. در این مقاله سعی کردیم دیدگاهی همه جانبه به داشبورد شاخص کلیدی عملکرد داشته باشیم و این داشبورد را از دیدگاه‌های متفاوت برای شما بررسی کنیم. اکنون آگاهی بیشتری نسبت به آن دارید. تا به حال از این داشبورد استفاده کرده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در قسمت دیدگاه به اشتراک بگذارید. از خواندن نظرات شما خوشحال می‌شویم‌.