داده های کمی و تفاوت بین انواع آن

 

تفاوت بین داده های کمی و کمی

دسته بندی در مقابل داده های کمی

اگرچه از داده های کمی و کمی هم برای تحقیقات مختلف استفاده می شود ، اما بین این دو نوع داده اختلاف وجود دارد. بگذارید این موضوع را با روشی بسیار توصیف تر درک کنیم. در آمار ، مشاهدات با استفاده از متغیرها ثبت و تجزیه و تحلیل می شوند. متغیرها با خصوصیاتی که برای اندازه گیری از آنها استفاده می شوند به طبقه بندی می شوند. دسته ای و کمی دو ویژگی هستند که با استفاده از متغیرهای آماری اندازه گیری می شوند. با استفاده از این مقاله ، تفاوتهای بین دادههای دسته ای و کمی را بررسی خواهیم کرد. راجع به داده های کیفی با شما صحبت کردیم.

داده های طبقه بندی شده چیست؟

متغیرهای کیفی ویژگی هایی را که فقط به عنوان خاصیت متغیرها ارائه می شود ، اندازه گیری می کنند. وابستگی سیاسی یک شخص ، ملیت یک شخص ، رنگ مورد علاقه فرد و گروه خونی یک بیمار فقط با استفاده از ویژگی های کیفی هر متغیر قابل اندازه گیری است. غالباً این متغیرها تعداد محدودی از امکانات را دارند و تنها یکی از نتایج احتمالی را فرض می کنند. یعنی مقدار یکی از دسته بندی های داده شده است بنابراین ، اینها معمولاً به عنوان متغیرهای دسته بندی شناخته می شوند. این مقادیر ممکن می توانند عدد ، حروف ، نام ها یا هر نمادی باشند.

 

داده های کمی چیست؟

متغیر کمی صفاتی را که می توان با بزرگی یا اندازه سنجید ، ثبت می کند. یعنی قابل اندازه گیری متغیرهای اندازه گیری دما ، وزن ، جرم یا قد یک شخص یا درآمد سالانه یک خانواده متغیرهای کمی هستند. نه تنها تمام مقادیر این متغیرها عدد هستند بلکه هر عدد نیز حس ارزش می بخشد.

داده ها در نوع کمی به یکی از سه نوع زیر تعلق دارند. معمولی ، فاصله و نسبت. داده های طبقه ای همیشه به نوع اسمی تعلق دارند. انواع فوق الذکر رسماً به عنوان سطوح اندازه گیری شناخته می شوند و از نزدیک با نحوه انجام اندازه گیری ها و مقیاس هر اندازه گیری ارتباط دارند.

از آنجا که شکل داده در دو دسته متفاوت است ، در جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و توصیف روش ها و روش های مختلفی استفاده می شود.

 

تفاوت بین داده های دسته ای و کمی چیست؟

تعاریف داده های دسته ای و کمی:

داده های کمی اطلاعاتی هستند که هنگام مراجعه به بزرگی آن ، معنای معقولی دارند. داده های دسته ای اغلب اطلاعاتی هستند که مقادیر مجموعه ای از گروه ها یا گروه ها را دریافت می کنند.

ویژگی های داده های کمی و کمی:

 

کلاس اندازه گیری:

داده های کمی متعلق به کلاس های اندازه گیری معمولی ، فاصله یا نسبت است. داده های طبقه ای متعلق به طبقه اسمی اندازه گیری ها هستند.

مواد و روش ها:

روش هایی که برای تجزیه و تحلیل داده های کمی استفاده می شود با روش های استفاده شده برای داده های دسته ای متفاوت است ، حتی اگر اصول یکسان باشند ، حداقل در برنامه تفاوت های معنی داری دارند.

تحلیل و بررسی:

داده های کمی با استفاده از روش های آماری در آمار توصیفی ، رگرسیون ، سری زمانی و موارد دیگر تحلیل می شوند. برای داده های دسته ای ، معمولاً از روشهای توصیفی و روشهای گرافیکی استفاده شده است. برخی از تست های غیر پارامتری نیز استفاده می شود.

 

پژوهش کمی و پژوهش کیفی: تفاوت در چیست؟

پژوهش کمی و پژوهش کیفی: تفاوت در چیست؟ بسیاری از حوزه‌ها نیاز به تجزیه و تحلیل داده‌ها دارند. با انجام تحقیقات می‌توانید نتایج فعلی را تحلیل کرده و پیش بینی کنید. چنین ابزاری برای صاحبان مشاغل، متخصصان بازاریابی، دانشمندان و غیره بسیار ارزشمند است. چند روش تحقیق وجود دارد که ممکن است برای انجام تحقیقات مناسب از آنها استفاده کنید. در این مقاله می‌خواهیم دو نوع تحقیق مختلف را برجسته‌تر سازیم: کمی و کیفی. قصد داریم خصوصیات و ویژگی‌های اولیه هر دو نوع تحقیق را شرح دهیم، نحوه استفاده از آنها در زمینه‌های مختلف را نشان دهیم و جوانب مثبت و منفی آنها را مشخص سازیم. تفاوت اصلی بین تحقیقات کمی و کیفی نوع داده‌هایی است که آنها جمع آوری می‌کنند. تحقیقات کمی به ما کمک می‌کند تا اعداد را دقیقتر ببینیم و تحقیقات کیفی اطلاعات بیشتری راجع به موارد تحلیلی ارائه می‌دهد.

پژوهش کمی و پژوهش کیفی: تفاوت در چیست؟

تحقیق کیفی چیست؟

داده‌های تحقیق کیفی زمانی مهم هستند که شما صرفا نیازمند اعداد و ارقام نیستید. این پژوهش زمانی لازم است که محقق مجبور شود عمیق‌تر به موضوع بپردازد. به عنوان مثال، هنگامی که می‌خواهید در مورد ترجیحات و نظرات مشتریان اطلاعات کسب کنید چنین تحقیقی لازم است. داده‌های کیفی می‌توانند جنبه‌های مختلف یک متغیر را بررسی نموده و پاسخ‌‌های کاملتری از آن ارایه کنند.

تحقیق کمی چیست؟

تحقیقات کمی نتایج آماری را در اختیار شما قرار می‌دهند. احتمالاً محققان این روش را بیشتر اوقات بکار می‌گیرند. بسیاری از متخصصان و دانشمندان باید آمارهایی درباره روندهای مختلف، رویدادها، موارد اولیه، رفتارهای انسانی و موارد دیگر جمع آوری کنند. تجزیه و تحلیل چنین داده‌هایی به مهارت‌هایی از قبیل دقت و شفافیت نیاز دارد.

چگونه می توان از تحقیقات کیفی استفاده کرد؟

این نوع تحقیقات پویا هستند نه ایستا. ممکن است در طی فرایند مطالعه تغییر کند. محقق باید زمینه اطلاعات دریافتی را تحلیل و ارزیابی کند. به عنوان مثال، اگر شما نیاز به نظرسنجی در مورد برخی رویدادها، برنامه‌ها یا محصولات دارید، به پاسخ‌های کلی مصرف کنندگان نیاز دارید. بنابراین، لازم است سؤالات باز را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهید. این سؤالات به درک احساسات و عواطف آنها در مورد خاص نیز کمک می کند. علاوه بر این، مشتریان ممکن است به شما پیشنهادهایی در مورد بهبود یا اصلاح محصول یا خدمات ارائه دهند. در این حالت، محقق برنامه تحلیل دقیقی ندارد. در طول تحقیق، او باید هرچه بیشتر اطلاعات جمع آوری کند تا مطالعه و نتایج خود را به تفصیل و کارآمدتر انجام دهد.

روشهای تحقیق کیفی

چند روش تحقیق وجود دارد که به محققان کمک می کند تا داده‌های کیفی را جمع آوری کنند .

گروه های متمرکز. صاحبان مشاغل مدرن و آژانس‌های بازاریابی بطور گسترده از این روش تحقیق استفاده می‌کنند. قبل از شروع فروش، بسیار مفید خواهد بود که از مشتریان احتمالی بپرسید که آیا محصول را دوست دارند. در این حالت، محقق مجبور است به مخاطب گوش دهد، از آنها سؤال دیگری بخواهد و پاسخ‌های خود را برای تجزیه و تحلیل نتایج عمیق ثبت کند.

مصاحبه. محقق ممکن است از بحثی استفاده کند که با پرسیدن سؤالات مستقیم از پاسخ دهندگان، به جمع آوری داده‌های کیفی مبادرت ورزد. او این لیست را از قبل برنامه ریزی می‌کند تا بتواند تمام جوانب موردعلاقه خود را در نظر بگیرد.

نظرسنجی با سؤالات باز. همانطور که در بالا اشاره کردیم، داده‌های کیفی نیاز به سؤالات باز دارد. اگر نیاز به جمع آوری اطلاعات جامع دارید، باید لیستی از موضوعات را در اختیار مشتریان قرار دهید. آنها پاسخ‌ها را می‌نویسند، توصیه‌هایی می‌دهند و تجربه مثبت یا منفی خود را توصیف می‌کنند.

تجزیه و تحلیل خبره. محقق می‌تواند نه تنها از مصرف کنندگان عادی بلکه از متخصصان در زمینه خاص سؤال کند. این نوع تجزیه و تحلیل به جمع آوری اطلاعات و نظرات اساسی افراد با دانش عمیق در حوزه خاص کمک می‌کند. این روش تحقیق کیفی در موارد مختلف با ارزش است و نتایج موضعی را ارائه می‌دهد.

چگونه می توان از تحقیقات کمی استفاده کرد؟

این نوع تحلیل به بروندادی عددی منتج می‌شود. داده‌های آماری به شکل عددی به طور گسترده‌ای توسط دانشمندان، متخصصان بازاریابی، توسعه دهندگان محصول و غیره استفاده می‌شود. شکل کمی تحقیق به ما امکان می‌دهد متغیرهای خاص را انتخاب کنیم و آنها را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کنیم. محققان آن را در آزمایشات به کار می‌گیرند. داده‌های دریافت شده به جمع‌بندی و کنترل نتایج فرآیند کمک می‌کند. این بدان معناست که متخصصان ممکن است از آن در فرایند تصمیم‌گیری استفاده کنند.

چگونه می‌توان داده‌های کمی را بدست آورد؟ آسان‌ترین راه برای جمع‌آوری چنین اطلاعاتی ایجاد پرسشنامه برای مصرف کنندگان یا توسعه دهندگان است. در این حالت، محقق مجبور است از سؤالات بسته استفاده کند و طیف پاسخ‌های گوناگون را در اختیار پاسخ دهندگان قرار دهد. شما نتایج تحقیقات کمی را از قبل برنامه‌ریزی کرده و به انواع دقیق پاسخ ها نیاز دارید. این روش در صورتی مفید است که بخواهید نظر خود را در مورد محصول به صورت اعداد یا واقعیت‌های عددی دقیق کسب کنید. کافی است سؤال باز “آیا شما از محصول راضی هستید و چه چیزی را می‌خواهید تغییر دهید؟” را به سؤال بسته  “بهترین ویژگی محصولی که امتحان کرده اید چیست: الف)طعم ، ب)عطر ، ج)اثر انرژی یا د)قیمت”. به این ترتیب، شما به مصرف کنندگان اجازه می‌دهید تا تجربه خود را به اشتراک بگذارند اما نیازی به تجزیه و تحلیل پاسخ کلی با متغیرهای تعریف نشده نیست.

برای استفاده از خدمت ما در پذیرش مقاله و سپس چاپ مقاله در مجلات معتبر کافی است با ایمیل، شماره تماس یا آدرس موسسه پژوهشی اوج دانش ارتباط برقرار کنید.

نگارگران افق روشن

مطالب اخیر

چگونه فونت نوشته های فارسی در فایل CSV را در اکسل درست نمایش دهیم؟

اگر شما هم به مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در فایل CSV برخوردید، این…

۱ مرداد ۱۴۰۱

کارشناس پایگاه داده کیست؟ آشنایی با این موقعیت شغلی

کارشناس پایگاه داده (Data Base Administrator یا DBA) با استفاده از نرم افزار به سازماندهی…

۲۵ آذر ۱۴۰۰

دریاچه داده چیست؟ بررسی تفاوت های آن

دریاچه داده چیست؟ داده‌ها نقش زیادی در دنیای امروز دارند و کسب‌وکارها ناگزیر هستند تا…

۲۲ آذر ۱۴۰۰

تبدیل داده به اطلاعات چگونه امکان پذیر است؟

تبدیل داده به اطلاعات چگونه ممکن است؟ هوش تجاری یا همان Business Intelligence به سازمان‌ها…

۱۹ آذر ۱۴۰۰

پاکسازی داده ها چیست؟ + راهنمای کامل برای آن

پاکسازی داده ها مرحله مهمی است که نباید ساده از آن بگذرید. گام پس از…

۱۶ آذر ۱۴۰۰

تحلیل داده با هوش تجاری چه دلایلی دارد؟

تحلیل داده با هوش تجاری چگونه است؟ داده‌های دیجیتالی، با توجه به ماهیت خود، تصویری…

۱۳ آذر ۱۴۰۰