پاور بی آی در هوش تجاری و کاربرد آن

پاور بی آی در هوش تجاری چه کاربردی دارد؟

هوش تجاری با Power BI

مایکروسافت پاور بی آی  (‏Microsoft Power BI) یک بستر هوش تجاری و مدیریت اطلاعات کسب و کار است که ابزارهایی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تجسم و به اشتراک گذاری داده ها برای کاربران تجاری غیر فنی فراهم می کند. رابط کاربری Power BI برای کاربرانی که با Excel آشنا هستند کاملاً شهودی است و ادغام عمیق آن با سایر محصولات مایکروسافت آن را به یک ابزار سرویس دهی بسیار متنوع تبدیل می کند. پاور بی آی در هوش تجاری

نسخه رایگان Power BI برای صاحبان مشاغل کوچک و متوسط ​​در نظر گرفته شده است. نسخه حرفه ای به نام Power BI Pro با هزینه اشتراک ماهانه در دسترس است. کاربران می توانند برنامه ای را برای ویندوز ۱۰ با نام Power BI Desktop و برنامه های نسخه موبایل را برای دستگاه های Windows ، Android و iOS بارگیری کنند.

همچنین راهکار Power BI Report برای شرکت هایی وجود دارد که باید داده ها و گزارش های خود را در محل حفظ کنند. این نسخه از Power BI به نسخه ویژه برنامه دسک تاپ به نام Power BI Desktop نیاز دارد.

هوش تجاری با Power BI

کاربردهای متداول پاور بی آی Power BI در هوش تجاری پاور بی آی در هوش تجاری

‏Microsoft Power BI برای یافتن بینش (Insight) در داده های سازمان استفاده می شود. Power BI می تواند به اتصال مجموعه داده های متفاوت، تبدیل و تمیز کردن داده ها و رسیدن به یک مدل داده کمک کند و نمودار یا نمودارهایی را برای ارائه تصویری از داده ها ایجاد کند. همه این موارد را می توان با سایر کاربران Power BI در سازمان به اشتراک گذاشت.
مدل های داده ایجاد شده از Power BI می توانند به روش‌های مختلفی برای سازمان‌ها استفاده شوند، که از جمله نمودارها و تجسم داده ها و بررسی سناریوهای “چه می شود اگر” (What If) در داده ها است. گزارشات BI Power همچنین می تواند به سؤالات در زمان واقعی پاسخ دهد و به پیش بینی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که بخش ها از معیارهای تجاری استفاده می کنند.
‏Power BI همچنین می تواند داشبورد اجرایی را برای سرپرستان یا مدیران فراهم کند، و به مدیران بینش بیشتری نسبت به عملکرد بخش ها می دهد.

چه کسی از هوش تجاری با Power BI استفاده می کند

اگرچه Power BI ابزاری برای سرویس BI است که تجزیه و تحلیل داده ها را برای کارمندان به ارمغان می آورد، اما بیشتر آن توسط تحلیلگران داده ها و متخصصان هوش تجاری انجام می شود که قبل از انتشار گزارش ها در سراسر سازمان، مدل های داده را ایجاد می کنند. با این حال، افرادی که تخصص تحلیل دارند می توانند از Power BI استفاده کنند و گزارش هایی را تهیه کنند. پاور بی آی در هوش تجاری
‏Microsoft Power BI توسط اعضا و مدیران ادارات و واحدها استفاده می شود، با گزارش ها و پیش بینی های ایجاد شده برای کمک به فروش و بازاریابی، در عین حال داده هایی را نیز برای مدیریت در مورد پیشرفت بخش و یا کارمندان در جهت دستیابی به اهداف خود ارائه می دهد.
علاوه بر این، Power BI یک پورتال مدیریت را برای سرپرستان برای پیکربندی پیاده سازی Power BI و همچنین نظارت بر استفاده و مجوزها در اختیار مدیران قرار می دهد.

 

ویژگی های اصلی هوش تجاری با Power BI

مایکروسافت از زمان آغاز فعالیت خود، تعدادی از ویژگی های تجزیه و تحلیل داده ها را برای بهبود هوش تجاری به Power BI اضافه کرده است و همچنان به این کار ادامه می دهد.
برخی از مهمترین ویژگی ها عبارتند از:
هوش مصنوعی:
کاربران می توانند در Power BI به شناسایی تصویر و تجزیه و تحلیل متن دسترسی پیدا کنند و با استفاده از قابلیت های یادگیری ماشین خودکار ، مدل های یادگیری ماشین ایجاد کنند و با Azure Machine Learning ادغام شوند. پاور بی آی در هوش تجاری
پشتیبانی گسترش ترکیبی:
این ویژگی اتصالات داخلی را در اختیار شما قرار می دهد که به ابزارهای Power BI اجازه می دهد تا با تعدادی از داده های مختلف مایکروسافت، نیروی فروش و سایر فروشندگان ارتباط برقرار کنند.
بینش سریع:
این ویژگی به کاربران امکان ایجاد زیر مجموعه داده ها را می دهد و به طور خودکار تجزیه و تحلیل را بر روی آن اطلاعات اعمال می کند.
پشتیبانی از مدل داده های مشترک:
پشتیبانی Power BI برای مدل داده های مشترک امکان استفاده از یک مجموعه استاندارد و گسترده از طرح های داده (اشخاص ، ویژگی ها و روابط) را می دهد.
ادغام Cortana:
این ویژگی، که به ویژه در دستگاه های تلفن همراه بسیار محبوب است، به کاربران امکان می دهد با استفاده از زبان طبیعی و نتایج به دست آمده، با استفاده از دستیار دیجیتال مایکروسافت Cortana، به جستجوی داده ها بپردازند.
شخصی سازی:
این ویژگی به توسعه دهندگان امکان می دهد ظاهر ابزارها و گزارشات پیش فرض را تغییر دهند و ابزارهای جدیدی را به این پلتفرم اضافه کنند.
‏API برای یکپارچه سازی:
این ویژگی کد نمونه و رابط های عملکرد برنامه (API) را برای تعبیه داشبورد Power BI در سایر محصولات نرم افزاری در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.
آماده سازی خود خدمتی (سلف سرویس) داده ها:
با استفاده از Query Power، تحلیلگران کسب و کار می توانند داده های بزرگ را در سرویس وب BI Power BI وارد، تبدیل، ادغام و غنی سازی کنند. داده های مصرف شده را می توان در چندین مدل، گزارشات و داشبورد Power BI به اشتراک گذاشت.
نمای مدل سازی:
این به کاربران اجازه می دهد تا مدل های پیچیده داده ها را برحسب موضوع در نمودارهای جداگانه، اشیاء چند انتخابی قرار دهند و خصوصیات مشترک را تنظیم کنند، خصوصیات موجود در قسمت خاصی را مشاهده و تغییر دهند و پوشه های نمایش را برای مصرف ساده تر مدل‌های پیچیده داده تنظیم کنند.

هوش تجاری با Power BI

به روز رسانی های Microsoft Power BI

‏Power BI در ابتدا به نام crescent نامیده شد و در ژوئیه سال ۲۰۱۱، همراه با SQL Server و اسم رمز  Denali در دسترس بود. سپس به Power BI تغییر نام داد و در سپتامبر ۲۰۱۳ به عنوان Power BI Office 365 رونمایی شد.
در ابتدا مبتنی بر ویژگی‌های اکسل مانند Power Query ، Power Pivot و Power View بود و سپس مایکروسافت با گذشت زمان ویژگی هایی را از جمله اتصال داده ها و گزینه های امنیتی در سطح سازمانی، اضافه کرد. Power BI در ژوئیه سال ۲۰۱۵ به عنوان یک محصول مستقل عرضه شد. پاور‌ بی آی در هوش تجاری
امروزه مایکروسافت برنامه Power BI را با ویژگی ها و پیشرفت های جدید به صورت ماهیانه به روز می کند. برای دریافت به روزرسانی ها، کاربران می توانند آخرین نسخه را از سایت Power BI بارگیری کنند یا کاربران Windows 10 می توانند Power BI Desktop را از فروشگاه Windows دریافت کنند.
‏Microsoft Power BI با اتصال منابع داده و ارائه داشبورد هوش تجاری به کاربران کار می کند. این برنامه می تواند فقط با صفحه گسترده اکسل ارتباط برقرار کند و یا انبارهای داده ابری و فضای داخلی را گرد هم آورد. داده های جمع آوری شده از منابع ابری، مانند Salesforce CRM به طور خودکار تجدید (رفرش) می شود.
با استفاده از برنامه هایی مانند اکسل یا پرونده Power BI Desktop که به منابع داده آنلاین یا داخلی متصل است، کاربران Power BI باید بصورت دستی برنامه را بروزرسانی کنند تا اطمینان حاصل شود که Power BI و داشبورد در گزارشات از جدیدترین داده های موجود استفاده می کنند.

همچنین ببینید: دوره هوش تجاری با Power BI

اجزای Power BI

‏Power BI از مجموعه برنامه ها تشکیل شده است و می تواند از طریق دسک تاپ، به عنوان یک محصول SaaS یا بر روی یک دستگاه تلفن همراه استفاده شود. نسخه دسکتاب Power BI نسخه داخلی است، Power BI Service یک سرویس ابری است و Power BI تلفن همراه روی دستگاه های تلفن همراه اجرا می شود.
منظور از اجزای مختلف Power BI این است که به کاربران امکان می دهد بینشی تجاری را به شکلی متناسب با نقش خود ایجاد و به اشتراک بگذارند.
‏Power BI چندین مؤلفه دارد که به کاربران کمک می کند تا گزارش های داده را ایجاد و به اشتراک بگذارند.

در اینجا با تعاریف مهم در هوش تجاری با Power BI آشنا می‌شویم:

‏Power Query: یک ابزار ترکیب داده ها و تبدیل پاور بی آی در هوش تجاری

Power Pivot: ابزاری برای مدل سازی داده های جداول حافظه ‏

Power view: یک ابزار تجسم داده ها ‏

Power Map: یک ابزار تجسم ۳D داده های مکانی ‏Power Q&A: موتور سوال کننده و پاسخگو به زبان عادی

حتما بخوانید:  مسیر شغلی در هوش تجاری

علاوه بر این، ده ها منبع داده وجود دارد که به Power BI متصل می شوند، از فایل‌ها (Excel ،PDf ،SharePoint  ،XML) ، بانک‌های اطلاعاتی (SQL Server Database ، Oracle Database ، بانک اطلاعاتی IBM ، Amazon Redshift ، Google BigQuery) ، سایر مجموعه داده های Power BI، اتصالات داده Azure و بسیاری از خدمات آنلاین (Dynamics 365 ، گزارش Salesforce ، Google Analytics ، Adobe Analytics ، فیس بوک و غیره).

هوش تجاری با Power BI

نحوه استفاده از Power BI

‏Power BI Desktop به تحلیلگران و سایر کاربران امکان ایجاد اتصال داده، ارائه مدل داده ها و گزارش ها را می دهد. سرویس Power BI جایی است که می توان آن گزارش ها را به اشتراک گذاشت، بنابراین سایر کاربران می توانند گزارش ها را مشاهده و با یکدیگر تعامل کنند.
ساختن گزارش Power BI با اتصال منابع داده شروع می شود. کاربران سپس از داده ها استفاده می کنند تا بر اساس نیازشان گزارشی تهیه شود. این گزارش در Power BI Service منتشر شده است تا کاربران ابری و موبایل بتوانند با این گزارش ارتباط برقرار کنند و آنها را به اشتراک بگذارند. همچنین مجوزهایی را می توان اضافه کرد تا به همکاران امکان ویرایش گزارش ها یا ایجاد داشبورد یا محدود کردن توانایی ویرایش آنها را بدهید.

هزینه Power BI

سه سطح Power BI برای کاربران وجود دارد: Power BI Desktop ، Power BI Pro و Power BI Premium. نسخه دسک تاپ آن رایگان است، در حالی که مدل Pro برای هر کاربر ۹/۹۹ دلار در هر ماه هزینه دارد. قیمت گذاری برای Power BI Premium به تعداد کاربر بستگی دارد.

اگر شما به موضوع هوش تجاری با Power BI علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی هوش تجاری با Power BI را در دستور کار آموزشی خود قرار دهید.

 

نگارگران افق روشن

مطالب اخیر

چگونه فونت نوشته های فارسی در فایل CSV را در اکسل درست نمایش دهیم؟

اگر شما هم به مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در فایل CSV برخوردید، این…

۱ مرداد ۱۴۰۱

کارشناس پایگاه داده کیست؟ آشنایی با این موقعیت شغلی

کارشناس پایگاه داده (Data Base Administrator یا DBA) با استفاده از نرم افزار به سازماندهی…

۲۵ آذر ۱۴۰۰

دریاچه داده چیست؟ بررسی تفاوت های آن

دریاچه داده چیست؟ داده‌ها نقش زیادی در دنیای امروز دارند و کسب‌وکارها ناگزیر هستند تا…

۲۲ آذر ۱۴۰۰

تبدیل داده به اطلاعات چگونه امکان پذیر است؟

تبدیل داده به اطلاعات چگونه ممکن است؟ هوش تجاری یا همان Business Intelligence به سازمان‌ها…

۱۹ آذر ۱۴۰۰

پاکسازی داده ها چیست؟ + راهنمای کامل برای آن

پاکسازی داده ها مرحله مهمی است که نباید ساده از آن بگذرید. گام پس از…

۱۶ آذر ۱۴۰۰

تحلیل داده با هوش تجاری چه دلایلی دارد؟

تحلیل داده با هوش تجاری چگونه است؟ داده‌های دیجیتالی، با توجه به ماهیت خود، تصویری…

۱۳ آذر ۱۴۰۰