تا به حال به مقایسه اکسل با پاور بی آی فکر کرده‌اید؟ در دنیای امروزی کسب و کارها، در دست داشتن ابزاری که با سرعت و با درک مستقیم امکان تحلیل داده و تبدیل دیتا بیس‌ها به منابع اطلاعاتی قابل فهم را می‌دهند، یک اصل بنیادین است. هر چه پیش می‌رویم شرکت‌های بیشتری به درک اهمیت تحلیل داده‌ها و استفاده از آن به منظور افزایش بهره‌وری و سوددهی می‌رسند. به همین دلیل است که انتخاب و استفاده از ابزار درستی که تحلیل‌گران قادر به دریافت بیشترین خروجی از آن باشند، امری بسیار مهم تلقی می‌شود. اکسل – Excel و پاور بی آی – Power BI دو مورد از معروف‌ترین برنامه‌های تحلیل داده در دنیا هستند؛ اما کدام یک از آن‌ها بهتر است؟ در این مقاله به مقایسه Excel و Power BI می‌پردازیم. در ادامه برای شناسایی بهتر این دو برنامه معروف تحلیل داده با ما همراه باشید.

مقایسه اکسل با پاور بی آی

هر دو نرم افزار اکسل و پاور بی آی متعلق به شرکت مایکروسافت – Microsoft هستند و به منظور ایجاد فرایندهای تحلیلی روی داده‌ها طراحی و منتشر شده‌اند، هم‌چنین هر یک از این نرم‌افزارها از قابلیت‌های خاص خود برخورداند. اکسل که یکی از نرم‌افزارهای پکیج Office 365 است و در سال 1985 عرضه شده است، برنامه‌ای است که تقریبا برای همه شناخته شده است. چه یک متخصص باشید چه نباشید و چه فعال در زمینه‌ی تحلیل داده باشید و چه نباشید، به طور حتم یک مرتبه به استفاده از نرم‌افزار Microsoft Excel پرداخته‌اید. بنابراین شاید در مقایسه اکسل با پاور بی آی فکر کنید که اکسل قطعاً قدمت بیشتری دارد. مرتبط با این مسئله لازم به ذکر است که بدانید در مقالات قبل خود آنالیز در اکسل را به شما توضیح داده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید آن را مطالعه کنید.

مقایسه اکسل با پاور بی آی

این نرم‌افزار در فرمت صفحه گسترده – spreadsheet طراحی شده که اطلاعات را در یک سری ستون و ردیف پخش می‌کند و قابلیت اجرای سریع و آسان محاسبات و فرمول‌های ریاضی را دارد. به علاوه همانند Power BI این برنامه هم برای تبدیل داده‌‌ها به اطلاعات قابل فهم برای کاربران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین تا این جا به نظر در مقایسه Excel و Power BI تقریباً به نقاط مشابهی می‌رسیم.

به عبارت دیگر Power BI مجموعه‌ای از ابزارها، خدمات نرم‌افزاری و برنامه‌های مورد استفاده برای هوش تجاری – business intelligence است که با هدف ارائه خدمات تجاری و مخصوص کسب و کارها طراحی شده است. به عبارت دیگر، Power BI پلت فرمی با هدف اختصاصی‌تری نسبت به اکسل – تحلیل داده در محیط‌های کاری – است که می‌تواند در بخش‌های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد. در نتیجه در مقایسه Excel و Power BI به این نتیجه رسیدیم که پاور بی آی می‌تواند هدفی اختصاصی‌تر را دنبال کند.

یکی از مزایای برتر Power BI این است که قادر به ایجاد اتصال و ارتباط میان تعداد بالایی از منابع اطلاعاتی در مقادیر متغیر زیادی است. صفحات گسترده‌ی اکسل دیتابیس‌های ارتباطی – relational و غیر ارتباطی – non-relational، خدمات ابری – cloud services، فایل‌هایی در فرمت‌های مختلف، ابزار بیگ دیتا – Big data tools، برنامه‌های تحت وب – web tools و غیره را شامل می‌شوند. به علاوه از قابلیت‌های انتقال اطلاعات و گرافیک بالا در گزارشات، داشبورد کاربری و المان‌های بصری قابل شخصی‌سازی، جذاب، تعاملی و قابل فهم برخوردار هستند.

اکسل و Power BI از شباهت‌هایی برخوردار هستند

در این بخش از مقایسه اکسل با پاور بی آی به شباهت‌هایی که هر دو برنامه دارند می‌پردازیم.

مقایسه اکسل با پاور بی آی

  • هر دو به فرمت‌های مختلفی از داده‌ها دسترسی دارند و قادر به تبدیل آن‌ها به اطلاعات ویژوآل – visual هستند.
  • هم‌چنین هر دو نرم‌افزار اکسل و Power BI به طور مرتب بروز رسانی می‌شوند و از موارد ارتقا یافته و قابلیت‌های جدید در هر نسخه برخوردار هستند.

خب سوال بعدی این است که تفاوت‌های آن‌ها در چیست؟ در ابتدا ما به توضیح نقاط ضعف و قوت هر یک از این نرم‌افزارها خواهیم پرداخت. برای مقایسه Excel و Power BI باید نقاط قوت و ضعف آن‌ها را نیز با هم مقایسه کنیم. پیش از این که شروع کنیم، باید به این اشاره داشته باشیم که قابلیت‌ها و عملکردهایی که پیشتر به آن اشاره داشتیم به استفاده‌ی این برنامه‌ها توسط کاربران باز می‌گردد. به علاوه وقتی درمورد اکسل حرف می‌زنیم، در حقیقت داریم درمورد نسخه‌ی قدیمی – traditional برنامه حرف می‌زنیم بدون اشاره به ماژول‌های Power که اکسل را به همراه بخشی از آپشن‌های ادونس برنامه‌ی Power BI ارائه می‌کنند. در ادامه این مقایسه Excel و Power BI به تفاوت‌هایی که این دو برنامه با هم دارند؛ اشاره می‌کنیم.

تفاوت‌های شاخص در مقایسه اکسل و Power BI

در مقایسه اکسل با پاور بی آی باید به بیان تفاوت‌های بین این دو برنامه بپردازیم تا تصمیم گیری برای شما آسان‌تر شود.

  • اکسل برای ساماندهی اطلاعات، تبدیل آن‌ها برای اجزای فرمول‌های ریاضی و محاسبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی دیگر Power BI به عنوان ابزاری برای هوش تجاری و ابزار مخصوص تجسم اطلاعات برای تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که در مقالات قبل به ابزارهای هوش تجاری اشاره کرده بودیم.
  • اکسل از محدودیت‌هایی در مقدار اطلاعاتی که می‌تواند روی آن کار کند برخوردار است. در مقابل Power BI می‌تواند منابع اطلاعاتی با هر حجم سنگینی را اداره کند. مقایسه Excel و Power BI این امکان را به شما می‌دهد که در راستای نوع استفاده‌ای که از برنامه دارید؛ بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • Power BI توانایی اتصال منابع اطلاعاتی زیادی را دارد، در حالی که ظرفیت اطلاعاتی اکسل محدود است.
  • همچنین بر خلاف اکسل، Power BI به آسانی بر روی دستگاه‌های موبایل قابل استفاده است.
  • Power BI قابلیت پردازشی بالاتری نسبت به اکسل دارد.
  • داشبوردهای Power BI از نظر بصری چشم‌نوازتر، جذاب‌تر و از قابلیت شخصی‌سازی بیشتری نسبت به اکسل برخوردار هستند.
  • Power BI در مقایسه با اکسل در جدول کشی، ارائه گزارشات یا فایل‌های اطلاعاتی، قدرتمندتر است.
  • Power BI از رابط کاربری آسانتری برخوردار است و کار کردن با آن از اکسل آسان‌تر است.

نتیجه‌گیری

پس از بررسی دقیق هر دو این نرم‌افزارها، می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که هر دو نرم‌افزار اکسل و Power BI، پلت‌فرم‌های کاری بسیار کاملی برای کار کردن، تحلیل و پردازش اطلاعات هستند. هر چند هر دو آن‌ها از مشخصه‌ها و عملکرد جداگانه‌ی خود برخوردار هستند. مقایسه اکسل با پاور بی آی در نهایت ما را به چه نتیجه‌ای می‌رساند؟ در نهایت گفتن این که کدام یک از این دو نرم‌افزار از دیگری بهتر است نیاز به جسارت بسیار زیادی دارد، چرا که پتانسیل هر یک از آن‌ها بسته به این که شما با اطلاعاتی که در اختیار دارید چه کار می‌کنید، متفاوت است. اکسل انتخاب بهتری برای زمانی است که شما به دستکاری یا انتقال داده‌ها، انجام جستجو، محاسبه و اجرای فرمول‌های ریاضی یا ایجاد گزارشات جدولی نیاز دارید. Power BI برای کارکردن با اطلاعات بیگ دیتا – Big data، ایجاد داده‌های تصویری، کار تیمی، غربالگری اطلاعات حاصل از چندین منبع و بررسی داده‌ها با محوریت دریافت شاخص، نتیجه‌گیری و تصمیم‌گیری بر اساس اطلاعات در دسترس، مورد مناسب‌تری محسوب می‌شود. به طور اساسی، اکسل نسبت به Power BI امکان اجرای عملیات بیشتری روی داده‌ها را در اختیار ما می‌گذارد. به عبارت دیگر، از عملکرد قابل شخصی‌سازی بیشتری برخوردار است و برنامه‌ی بسیار ایده‌آلی برای تحلیل داده‌ها به صورت تخصصی به حساب می‌آید. مقایسه Excel و Power BI به شما این نتیجه‌ها را می‌دهد.

در مقابل Power BI از جهات دیگری برنامه‌ی ایده‌آلی به حساب می‌آید. و برنامه‌ای ایده‌آل برای استفاده‌های تجاری و شرکت‌هایی محسوب می‌شود که به تحلیل آسان حجم عظیمی از داده‌ها، کار مشارکتی، تبدیل داده‌ها به اینسایت، بروز رسانی مستمر و ارائه‌ی اطلاعات در قالب بصری نیاز دارند. در Bismart، شریک تجاری Power BI شرکت مایکروسافت – Microsoft، متخصصین ما با هر دو نرم‌افزار اکسل و Power BI کار می‌کنند. به طور خلاصه، اگر مشغول مقایسه اکسل و Power BI هستید برای انتخاب این که از کدام یک از این نرم‌افزارها استفاده کنید، می‌بایست نسبت به نیازتان برای استفاده از این نوع نرم‌افزار‌ها دید بسیار شفافی داشته باشید و به بررسی و مقایسه جدول موجود در این پست از بلاگ بپردازید تا مشخص شود کدام یک از این دو نرم‌افزار برای فعالیت‌های شما مناسب‌ترند.

بعضی از سوالاتی که نیاز است در این مقایسه از خودتان بپرسید

  • آیا نیاز به مقایسه‌ی اطلاعات ورودی به نرم‌افزار داریم؟ اگر نیاز داریم باید از Power BI استفاده کنیم.
  • آیا نیاز به ایجاد گزارشات جدولی داریم؟ اگر نیاز داریم باید از اکسل استفاده کنیم.
  • آیا نیاز به همکاری تیمی داریم؟ اگر نیاز داریم باید Power BI را انتخاب کنیم.
  • آیا از منابع گسترده‎‌ی اطلاعاتی استفاده می‌کنیم؟ اگر استفاده می‌کنیم، Power BI مورد مناسب‌تری برای کار ماست.
  • آیا نیاز به ایجاد گرافیک و اطلاعات بصری – Visualization پیچیده، جذاب و تعاملی – interactive داریم؟ اگر نیاز داریم ابتدا اولویت با استفاده از اکسل است و در صورت عدم نیاز به ایجاد این موارد، Power BI مورد مناسب‌تری محسوب می‌شود.
  • آیا با هوش تجاری – Business intelligence کار می‌کنیم؟ در چنین موردی نرم‌افزار Power BI مورد مناسب برای ما محسوب می‌شود.

به شخصه کدام یک را استفاده می‌کنم؟ اگر تجربه‌ی استفاده از هر یک از این نرم‌افزارها یا هر دوی آن‌ها را داشتید، اجازه دهید تا ما بدانیم کدام یک از این دو نرم‌افزار مورد علاقه‌ی شما هستند و دلیل اینکه چرا این نرم‌افزار مورد پسند شما بوده است را نیز با ما در میان بگذارید. ما همواره از ایجاد بحث و گفتگو پیرامون این موضوع و شنیدن نظرات متفاوت خوشحال می‌شویم. به پایان مقایسه اکسل با پاور بی آی رسیدیم.