طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری به شما کمک میکند تا معیارها و شاخص های اصلی عملکرد (KPI) خود را در صفحه تلویزیون، در دفتر کارتان نمایش دهید. داشبورد دیواری با تصویر سازی واضح داده های عملکرد شما و تمرکز روی اهداف، راندمان تیم را بهبود می‌بخشد و به ایجاد هماهنگی تیم کمک میکند.

در این راهنما، انواع مختلف داشبورد و نحوه استفاده موثر از آنها را توضیح خواهیم داد.

داشبورد داده چیست؟

ما این تعریف از داشبورد داده را از متخصص داشبورد، استفن فایو Stephen Few، نویسنده طراحی داشبورد اطلاعات بازگو میکنیم:

داشبورد یک نمایش بصری از مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای دستیابی به یک یا چند هدف است که به صورت تلفیقی و مرتب شده بر روی یک صفحه قرار میگیرد تا اطلاعات با یک نگاه کنترل شود.

با تجسم واضح داده ها، یک داشبورد داده به شما امکان میدهد تا شاخص های اصلی عملکرد (KPI) یا معیارهای مورد نظر خود را در هر دستگاه، ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. شما می توانید با استفاده از این داشبورد، آنها را به اشتراک نیز بگذارید.

کاری که داشبورد داده برایتان انجام میدهد کاملا متفاوت با یک گزارش است. گزارش‌ها عموماً برای تجزیه و تحلیل عمیق هستند و در تمام متریک‌ها، جزئیات زیادی دارد. در حالی که داشبورد داده به شما یک عکس فوری یا خلاصه‌ای از داده های کلیدی در زمان واقعی میدهد. به همین دلیل، طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای شرکت یا سازمان خود انجام دهید!

تفاوت داشبورد معمولی با داشبورد نمایشگر دیواری

داشبورد نمایشگر دیواری ، که گاهی اوقات به آن داشبورد تلویزیونی نیز میگویند، فقط یک داشبورد داده معمولی نیست که روی تلویزیون یا صفحه نمایش نشان داده میشود. این نوع داشبورد به طور خاص برای تلویزیون و نمایش روی دیوار طراحی شده است. بنابراین خواندن آن در یک نگاه آسان است. و از آنجا که فضای کار داشبورد محدود است، شما را مجبور میکند اطلاعاتی را که خوانندگان شما میتوانند براساس آن عمل کنند، در اولویت قرار دهید.

طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری

مزایای طراحی داشبورد تلویزیونی چیست؟

مزایای زیادی برای ساخت داشبورد برای نمایشگر دیواری وجود دارد. ما در این قسمت برخی از اصلی‌ترین آنها را برای شما بازگو میکنیم:

1. داده ها در دسترس شما خواهد بود

تیم‌ها همیشه به داده ها و داشبورد دسترسی ندارند و حتی اگر به داده ها و داشبورد دسترسی هم داشته باشند، دستیابی به اطلاعات کلیدی وقت گیر است. اما با طراحی داشبورد تلویزیونی ، تیم شما می‌تواند داده های مورد نیاز را فوراً، با یک نگاه، در قالبی  که به آسانی قابل درک است مشاهده کند.

2. داده ها را از دست نخواهید داد

همانطور که اسمشان نشان میدهد، داشبوردهای نمایشگر دیواری معمولاً روی دیوار قرار می‌گیرند و تمرکز عمده آنها روی معیارهای اصلی، برای تیم است. از طرفی هم تصویر سازی داده توجه بسیار زیادی به معیارها دارد. بنابراین اگر مشکل یا فرصتی وجود داشته باشد، تیم شما می‌تواند آن را تشخیص دهد و به دنبال آن، سریعاً اقدام کند.

3. اطلاعات را تراز بندی (تنظیم) می‌کند

از آنجا که طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری باعث میشود تا داشبورد شما در یک فضای مشترک قرار بگیرد، فرهنگ شفافیت  در شرکت شما ترویج خواهد شد. این امر، اهداف شما را برای کل شرکت روشن میکند. با این کار، تمامی افراد تیم اطلاع روشنی از امور جاری شرکت خواهند داشت و با اتکا به برابری دانسته هایش از داده های شرکت، در یک مسیر واحد حرکت خواهند کرد.

4. به تیم انگیزه می‌دهد

طراحی داشبورد تلویزیونی انگیزه شخصی، یا انگیزه ذاتی را القا میکند. شاید بپرسید چطور؟ داشبورد تلویزیونی به صورت تصویری نشان میدهد که تلاش تیم‌ها و افراد چگونه بر رسیدن به اهداف شرکت تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، نمایش تصویری داده ها و اطلاعات، در تیم ها و بین افراد پویایی ایجاد می‌کند و تیم‌ها را به بررسی معیارها و اطلاعات موجود ترغیب میکند.

5. کارآیی را بهبود می‌بخشد

با برجسته سازی اهداف تیم و شرکت، داشبورد تلویزیونی باعث می‌شود تا همه افراد بر کار متمرکز شوند. آنها همچنین با به روز‌رسانی در زمان واقعی و بازخورد سریع درباره ابتکارات خاص، تصمیمات روزمره را تسریع می‌کنند. و می‌دانیم که وقتی اوضاع در یک شرکت تغییر می‌کند، این امر می‌تواند به هدایت همه در مسیر جدید کمک می‌کند.

6. کارها را ساده می‌کند

پرونده‌ها و گزارش‌ها که تمامی ندارند، اما استفاده از داشبورد تلویزیونی فضای محدودی ایجاد می‌کند. این امر شما را مجبور می‌کند داده هایی را که ارائه می‎دهید ساده کنید. از این طریق، نمایش داده‌های شما فقط شامل اطلاعاتی می‌شود که به درد شرکت و عملکرد تیم می‌خورند. بعلاوه، از آنجا که طراحی داشبوردهای تلویزیونی به گونه‌ای است که باید برای کسب اطلاعات به آنها نگاه کنید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همه به یک تعداد و داده مشخص نگاه می‌کنند و آنها را مورد بازبینی و توجه قرار می‌دهند.

چه چیزی باید روی داشبورد تلویزیونی باشد؟

برای تهیه محتوا و داده های مناسب برای طراحی داشبورد تلویزیونی ، به این موارد فکر کنید:

  • آنچه می‌خواهید به عنوان یک شرکت یا تیم به آن دست پیدا کنید. این مهمترین نکته است، زیرا همه چیزهایی که در داشبورد شما هستند باید اهداف شما را پشتیبانی کنند. شما در داشبورد دیواری خود، اطلاعات یا موارد بی‌ربط را که باعث دور شدن تیم از مسیر اصلی شرکت شود، نمی‌خواهید.

صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید. این محتوا باید بر اساس بیزنس شما تولید شده باشد، اما اگر برای الهام گرفتن به شرکت‌های مشابه و نمونه‌های KPI نیز توجه کنید، حتما قدمی اساسی در راستای اهداف شرکت خود برداشته‌اید.

آنچه از داشبورد می‌خواهید را مشخص کنید!

این که آیا داشبورد خود را برای تمرکز طولانی مدت یا اقدامات روزمره می‌خواهید. این امر روی محتوای شما تأثیر می‌گذارد. فکر کردن به این نکته، نشان دهنده به روز بودن نیاز شما به داده ها خواهد بود و این که چند بار ممکن است بخواهید معیارها را مبادله کنید.

در صورت طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری از کدام اهداف برای نمایش اطلاعات استفاده می‌کنید. قبل از این که اهداف را روی داشبورد خود قرار دهید، مطمئن شوید که آنها را هوشمندانه انتخاب کرده‌اید.

نحوه طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری

هدف داشبورد تلویزیونی این است که اطلاعات را کاملاً شفاف و روشن نمایش دهد، بنابراین بسیار مناسب است که آنها را به خوبی طراحی کنید.

در زیر چند نکته مفید برای طراحی و ساخت داشبورد برای نمایشگر دیواری آماده کرده‌ایم:

  • فقط موارد مهم را وارد کنید. همانطور که در بخش بالا گفتیم، همه چیزهایی که در داشبورد شما هستند باید به آنچه که می‌خواهید به آن برسید پیوند داشته باش.ند.
  • اندازه و موقعیت معیارهای خاص را تنظیم کنید تا سلسله مراتب نشان داده شود. به سادگی با نگاهی به داشبورد، بیننده باید بتواند مهمترین اعداد و آمارها را ببیند.
  • با نشان دادن داده های تاریخی، یک هدف یا چگونگی تغییرات یک داده‌ در طول زمان، برای اعداد و آمار خود زمینه ایجاد کنید. به این ترتیب، بینندگان شما از خوب یا بد بودن آن عدد در داده‌ها مطلع می‌شوند و می‌توانند اقدامی مناسب انجام دهند.
  • معیارهای مربوط به گروه، کار بینندگان شما را در یافتن معیارهای مورد نیاز آسان می‌کند.
  • انسجام در طراحی داشبورد تلویزیونی. استفاده از تصویر سازی و چیدمان‌های مشابه، مقایسه را آسان میکند.
  • به معیارهای خود برچسب‌های واضح بدهید. با این کار مخاطب شما آنها را درک می‌کند. این موارد باید کوتاه و قابل توضیح باشند.
  • اعداد را گرد کنید. جزئیات زیاد می‌تواند تغییرات جزئی و بی‌اهمیت را مهم جلوه دهد.
  • مرتباً مرور کنید. داشبوردها باعث تحول در کار تیم می‌شوند و شروع کار را تسریع می‌کنند. بنابراین بررسی کنید تا مطمئن شوید که رفتارهای مناسب را ترغیب و تشویق می‌کنند.
  • و به یاد داشته باشید هنگامی که داشبورد تلویزیونی خود را ایجاد کردید، آن را به تیم خود ارائه کنید و نظر آنها را درباره نمایشگر دیواری بپرسید.

نحوه راه اندازی داشبورد تلویزیونی

برای راه اندازی داشبورد تلویزیونی نیازی به خرید سخت افزار تخصصی گران قیمت یا راه حل علامت گذاری دیجیتال ندارید.

ساده‌ترین راه برای راه اندازی و استفاده از داشبورد تلویزیونی، یک تلویزیون‌ هوشمند است.

اما اگر تلویزیون هوشمند ندارید، می‌توانید از یک تلویزیون معمولی همراه با لپ تاپ، رایانه رومیزی یا مینی کامپیوتر استفاده کنید. در واقع، شما فقط به چیزی نیاز دارید که به تلویزیون بگوید چه چیزی را نمایش دهد.

اگر ترجیح می‌دهید از دستگاه خارجی استفاده کنید، گزینه‌های زیادی از جمله Asus Chromebit ، Chromecast ، Airtame یا Raspberry Pi وجود دارند. و اینها بعضی اوقات خیلی خیلی بهتر از یک تلویزیون هوشمند هستند. به عنوان مثال اگر دوست دارید داشبورد خود را برای مدت طولانی لایو نگه دارید یا می‎خواهید از تلویزیون خود برای موارد دیگر مانند تماس ویدئویی استفاده کنید، انتخاب تلویزیون هوشمند شاید انتخاب هوشمندانه‌ای نباشد..

برای شروع کار، داشبورد تلویزیونی شما فقط باید به جایی برود که مخاطب مورد نظر شما آن را ببیند.

بنابراین، برای یک داشبورد تیمی، جایی را نزدیک میز خود انتخاب کنید و آنقدر نزدیک شوید که بتوانید آن را با یک نگاه بخوانید.

و برای یک داشبورد شرکتی، آن را در یک مکان مشترک، مانند آبدارخانه یا لابی قرار دهید. جایی که تیم‌های مختلف اغلب از آنجا عبور می‌کنند یا در روز به دفعات به آن مکان سر می‌زنند. قرار دادن داشبورد شرکتی در محلی که افراد تیم مرتب آن را ببینند، سرآغاز بحث و تبادل نظر در مورد داده ها و یافتن روابط معنی‌دار در چینش آنهاست.

این شما و این داشبورد دیواری

طراحی داشبورد تلویزیونی با نمایان ساختن اهداف و اطلاعات، راهی عالی برای بهبود عملکرد تیم است.

این داشبوردها به ایجاد هماهنگی تیمی کمک می‌کنند.

داشبوردهای دیواری همچنین، با نشان دادن چگونگی کار در شرکت، به انگیزه تیم شما کمک می‌کنند.

ساخت داشبورد برای نمایشگر دیواری از نظر تئوری عالی به نظر میرسد، اما به نظر شما این کار آسان است؟

با استفاده از ابزار زیر می‌توانید یک داشبورد عالی برای خود بسازید:

معرفی ابزار برای طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری

Klipfolio

Klipfolio با استفاده از بیش از 11000 شرکت و ادغام داده های Dropbox ،Marketo ،Moz و موارد دیگر، به شما اطمینان می‌دهد که تجزیه و تحلیل وب، فروش و امور مالی و اهداف مدیریت پروژه شما در سراسر شرکت شفاف است. من شخصاً جلوی میز کارم صفحه‌ای مخصوص داشبوردهای Klipfolio دارم و این داشبورد واقعاً زندگی‌ام را آسان کرده است.

 Cyfe

هدف Cyfe که یک برنامه داشبورد تجاری all-in-one است، این است که با قرار دادن همه داده های عملکرد شغلی خود در یک سقف، به شما در تصمیم گیری‌های بهتر تجاری کمک کند. با این حال، برای بهره‌مندی از پتانسیل کامل آن، باید با یک حساب Premium ثبت نام کنید.

Plecto

با یکپارچه سازی‌های مختلف، مانند Zendesk ،Pipedrive ،Podio، تابلوهای امتیازات و ویژگی‌های تشخیص سفارشی سازی، Plecto انگیزه تیم شما را تا حد زیادی بالا می‌برد. اگر تمرکز اصلی شما روی فروش باشد، Plecto همان چیزی است که برای طراحی برای نمایشگر دیواری به دنبال آن هستید. همچنین، باید بگویم که برنامه قیمت گذاری این ابزار بسیار چشم‌نواز است.

Plecto

Datapine

اصلاً فرقی نمی‌کند که شرکت شما کوچک، متوسط یا بزرگ است. Datapine میتواند KPI دقیق را با حرفه‌ای ترین روش، اعم از مدیریت، امور مالی، فروش یا بازاریابی، در اختیار شما قرار دهد. به علاوه، من واقعاً از کیفیت خدمات مشتری و پشتیبانی آنها لذت بردم. به عنوان مثال، رزرو نسخه نمایشی و درک محصول آنها اصلاً زمان نمی‌برد.

datapine

Axosoft

گردش کار خود را کنترل کنید. به لیستی از ابزارها و خدماتی که همیشه در حال رشد است، متصل شوید و اطمینان حاصل کنید که تمام ذینفعان مربوطه در پروژه‌های شما جزئیات اساسی را با Axosoft دریافت می‌کنند. همچنین، اضافه می‌کنیم که این داشبوردها خیلی سریع بارگیری می‌شوند، بنابراین دیگر نگران تأخیر در محتوای خود نخواهید بود.

Tableau Public

Tableau Public با اتصال و تصویرسازی داده های شما در عرض چند دقیقه، می‌تواند باعث شود تا صفحات گسترده و گزارشات مربوط به old-school را که در گذشته، زندگی شما را بهم ریخته است، فراموش کنید.

طراحی داشبورد برای نمایشگر دیواری

این یک واقعیت مسرت‌بخش است که Tableau ارائه دهنده خدمات گسترده‌ای است. همچنین، آنها از نظر رویدادهای اجتماعی بسیار فعال هستند. بنابراین، به نظر ما، این یک ابزار مناسب برای طراحی داشبورد تلویزیونی است.

Cervinoboard

با ادغام فیسبوک، MailChimp ،Google Analytics و Adwords و بسیاری موارد دیگر، Cervinoboard در آژانس‌های بازاریابی آنلاین تمرکز دارد. آنها سرویس‌های هوشمندی ارائه میدهند که کمک می‌کند تا آژانس‌هایی که مایل به استقرار و نگهداری تعداد زیادی داشبورد هستند، بتوانند در زمان صرفه جویی کنند. چند سرویس جدید هنوز در نسخه بتا هستند، اما این یک شرکت تازه کار برای تماشا است. Cervinoboard داده های شما را در مدل های مرتبط داده مدیریت و ذخیره می‌کند. به این ترتیب می‌توانید یک داده را به مقصدهای مختلف بفرستید. این پلتفرم همچنین می‌تواند تمامی کمپین‌های مرتبط را از پلتفرم‌های مختلف یک جا جمع‌آوری کند و تنها کمپین هایی را برایتان نمایش دهد که فعال هستند.

در این مقاله، شما را با داشبوردهای دیواری آشنا کردیم و نحوه عملکرد و ساخت این داشبوردها و همینطور مزیت‌های فراوان استفاده از آنها در شرکت و تیم بررسی و اجرای پروژه‌ها را با هم مرور کردیم. در پایان نیز چند ابزار بسیار کاربردی طراحی داشبورد و مزیت‌های هر کدام را برایتان گفتیم. امیدواریم که از این نوشتار برای بهینه سازی عمکلرد شرکت و بیزنس خود استفاده کنید.