SaaS BI یک برنامه میزبان ابری است که برای ارائه ابزارهای BI، مانند داشبورد، به بنگاه‌های اقتصادی از قیمت گذاری مکرر یا مبتنی بر اشتراک استفاده می‌کند. اصطلاح SaaS BI دو کلمه اختصاری است که با یکدیگر ترکیب شده‌اند: SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس Software as a service) و BI (هوش تجاری Business intelligence). مانند پیشنهادات SaaS در سایر دسته‌ها، SaaS BI اغلب به عنوان دارنده مزایای اصلی بیش از استقرار نرم افزار از قبیل هزینه‌های کمتر، پیچیدگی کمتر و استقرار آسان‌تر معرفی می‌شود.

مشاغل در حال تلاش برای جذب مجموعه‌های داده مناسب و تجزیه و تحلیل آنها به روش‌های مناسب برای تصمیم گیری مناسب در مورد محصولات، خدمات، مشتریان، تأمین کنندگان و سایر موارد هستند. اما ابزارهای BI به اشکال مختلفی وجود دارد و انتخاب‌ها می‌تواند طاقت فرسا باشد. یکی از گزینه‌های عالی برای رفع چنین مشکلی این است که یا هوش تجاری را به صورت درون سازمانی دنبال کنید یا از ابزارهای جدید Cloud یا SaaS BI استفاده کنید.

در این مقاله قرار است توضیح دهیم که هوش تجاری SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) به چه معناست، تفاوت بین premium و SaaS چیست و برخی از جوانب مثبت و منفی انتخاب راه حل SaaS و نحوه انتخاب ابزار مناسب BI برای تجارت شما را نیز بررسی کنیم.

بررسی اجمالی SaaS bi

SaaS bi خدماتی را به عنوان الگویی تحویل می‌دهد که در آن برنامه‌ها در خارج از سازمان اجرا می‌شوند و معمولاً در یک مکان میزبانی شده توسط کاربر نهایی از طریق دسترسی به اینترنت محافظت شده به کار می‌روند. البته این ماجرا بسیار طولانی و پیچیده سات، پس بهتر است آن را قسمت به قسمت، بررسی کنیم.

مدل تحویل یا روش استقرار به نحوه میزبانی یک نرم افزار اشاره دارد. نرم افزار On-Premise اغلب از طریق نوعی سیستم اینترانت از طریق سرورهای موجود در مرکز شما میزبانی و قابل دسترسی است.

نرم افزار SaaS در ابر، به طور معمول در سرورهای مختلف میزبانی می‌شود و کاربران از طریق مرورگر اینترنت به آن دسترسی پیدا می‌کنند. این کار را می‌توان در هر دستگاهی با اتصال اینترنت یا فقط از طریق نقاط انتهایی مجاز در مکان‌های خاص انجام داد.

سیستم‌های SaaS همچنین معمولاً با یک بسته قیمت گذاری اشتراکی ارائه می‌شوند که در آن کاربران ماه به ماه هزینه‌ای را پرداخت می‌کنند. با استفاده از نرم افزار on-premise، پرداخت به صورت پیش پرداخت یا خرید سالانه، راه حل معمول‌تری است.

بر اساس داده های نظرخواهی SelectHub از سال 2018، کاربران نسبت به استقرار در فضای مجازی و ابر با 69٪ پاسخ دهندگان گفتند که هیچ ترجیحی ندارند. اما از بین کسانی که ترجیح داشتند، 10٪ به SaaS متمایل شدند و 23٪ به آن نیاز داشتند. برای برنامه‌های پیش فرض این تعداد به این صورت بود که 8٪ متمایل به آن و 8٪  نیاز به استقرار پیش فرض داشتند. این آمار نشان می‌دهد که ابزارهای هوش تجاری SaaS در بین خریداران نرم افزار محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند، یعنی روند جالبی که در اکثر دسته‌های نرم افزاری نیز منعکس می‌شود.

2021 سال امنیت داده ها و کشف داده ها خواهد بود: داده هایی پاک و ایمن همراه با یک ارائه ساده و قدرتمند و از این رو بهتر است با ده ترند برتر امسال آشنا شوید!

SaaS BI و هزینه یک کاربر

SaaS BI یک مزیت قابل توجه نسبت به برنامه‌های پیش فرض ارائه می‌دهد: اضافه کردن کاربران به برنامه بسیار ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند، چه شما یک کاربر اضافه کنید و چه 1000 کاربر. به عنوان مثال، افزودن یک کاربر به داشبورد SaaS به معنای پرداخت هزینه «صندلی» اضافی و تأیید اعتبار برای دسترسی کاربر به داشبورد با استفاده از یک مرورگر وب است. از طرف دیگر، افزودن کاربر به یه برنامه BI on-premise به نصب نرم افزار بر روی رایانه محلی نیاز دارد و به طور بالقوه کامپیوتر را ارتقا داده و سپس برنامه را با سایر رایانه‌های شبکه همگام سازی می‌کند. این یک نقطه ضعف نیست، بلکه مانعی است که استقرار نرم افزار را در مسیرهای خود متوقف می‌کند.

SaaS BI و قابلیت دسترسی

قابلیت دسترسی

SaaS BI همچنین مزیت قابلیت دسترسی را ارائه می‌دهد. برخلاف برنامه‌های پیش فرض که ممکن است در پشت یک فایروال قفل شده باشند، دسترسی به برنامه‌های SaaS در هر دستگاهی با اتصال اینترنت امکان پذیر است و نه تنها مشاهده اطلاعات، مانند داشبورد داده  با برنامه SaaS BI آسان‌تر است بلکه استقرار برنامه را نیز آسان‌تر می‌کند زیرا فقط به مرورگر وب نیاز دارد (نیازی به ارتقا یا نصب نرم افزار نیست).

SaaS Dashboards: هوش تجاری در Cloud

پیشنهادات SaaS BI شامل چندین نوع برنامه است. با این حال، داشبورد SaaS ممکن است بیان ایده آل BI در ابر باشد. دلایل این امر این است که داشبورد واقعیت‌های کلیدی در مورد تجارت را برای مصرف آسان خلاصه و تلفیق می‌کند. با استقرار داشبورد SaaS، شرکت‌ها می‌توانند به سرعت به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کنند و کاربران را به طور موثر تشویق کنند تا در حین مرور وب معمولی، اطلاعات مهم تجاری را نیز مشاهده کنند.

امکانات

در حالی که هر سیستم متفاوت است، سیستم های cloud BI معمولاً یک ماژول اصلی مشابه از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

توابع بسترهای نرم افزاری

  • تجسمهای تعاملی
  • سفارشی سازی بستر

تجسم داده ها

  • داستان نویسی
  • یکپارچه سازی فضایی
  • تصاویر متحرک
  • تولید بارکد
  • تولید جدول
  • اینفوگرافیک‌ها
  • فیلترها
  • ابزارک‌ها
  • رابط کشیدن و رها کردن
  • الگوها
  • فرمان SQL آزاد
  • چیدمان‌ها
  • تم‌ها

تجزیه و تحلیل

  • محک زدن
    تجزیه و تحلیل پیش بینی
  • تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی
  • تجزیه و تحلیل وب
  • تجزیه و تحلیل موقعیت جغرافیایی
  • تجزیه و تحلیل موقت
  • شاخص‌های ترند
  • تجزیه و تحلیل سود
  • تجزیه و تحلیل در حافظه
  • تحلیل آماری
  • داده کاوی
  • فراگیری ماشین
پردازش تحلیلی آنلاین، دسته‌ای از ابزارهای نرم افزاری است که تجزیه و تحلیل داده ها را برای تصمیمات تجاری ارائه می‌دهند.

OLAP

سیستم پردازش تحلیل آنلاین

  • تمرین کردن
  • اکتشاف داده

خدمات تصمیم گیری

  • صادرات با فرمت‌های مختلف
  • مدیریت مالی
  • انطباق با مقررات
  • نظارت
  • تشخیص تقلب
  • خدمات مشاوره
  • ادغام‌ها
  • اتصال دهنده‌های بیگ دیتا

مزایا و معایب

فروشندگان همیشه با نرم افزار پیشرفته SaaS bi که می‌تواند جای برنامه‌های توسعه یافته یا داخلی در سرورهای داخلی باشد، کار می‌کنند. اما کسانی که برای خرید محصولات نرم افزاری هوش تجاری خرید می‌کنند باید بدانند که استفاده از هوش تجاری SaaS مزایا و معایبی دارد.

در اینجا برخی از مزایا و معایب استفاده از نرم افزار به عنوان خدمات برای ابزارهای هوش تجاری آورده شده است:

موارد مثبت

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

یکی از بزرگ‌ترین مزایای ابزار SaaS BI این است که شرکت‌ها دیگر مجبور نیستند کارهای سختی را برای خرید، نصب و نگهداری محصولات نرم افزاری انجام دهند. شرکت‌هایی که از هوش تجاری SaaS استفاده می‌کنند می‌توانند از انواع موانع زیادی مانند فرآیندهای نصب صرف نظر کنند و فقط از ارائه خدمات مورد نیاز خود به درخواست خود لذت ببرند.

قیمت گذاری

شرکت‌هایی که مشتری فروشندگان SaaS bi هستند نیز می‌توانند از انواع مختلف مدل‌های پرداخت بهره‌مند شوند. قیمت گذاری اشتراکی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا فقط با تحویل درخواستی از آنچه که نیاز دارند استفاده کنند و در صورت عدم نیاز از شر آن خلاص شوند. این امر در مورد مصارف داخل سازمانی که شرکت‌ها مقدار مشخصی از داده ها را برای مدت طولانی سرمایه گذاری کرده‌اند، مناسب نیست. راه‌حل‌های پیش فرض همچنین هزینه‌ای به یک تیم فناوری اطلاعات اختصاص می‌دهد که برای در دسترس نگه داشتن آن است، هزینه‌ای که تیم پشتیبانی یک سیستم مبتنی بر وب آن را پرداخت می‌کند.

مسئولیت کمتر

شرکت‌هایی که از برخی از این ابزارهای هوش تجاری که از طریق فضای ابری در دسترس هستند استفاده می‌کنند، می‌توانند پرسنل کمتری را در اختیار داشته باشند و از خرید سرورها و سخت افزارهای اضافی خودداری کنند. کاربر همچنین مسئولیت ارائه اقدامات امنیتی داده را به ارائه دهنده محصول، صرفه جویی در هزینه و استرس می‌دهد. اکثر راه حل‌های مبتنی بر وب به اندازه راه حل های پیش فرض در عصر مدرن ایمن هستند.

جذب برتر استعداد

همچنین باید موردی پیش بینی شود که استفاده از مدرن ترین ابزار SaaS BI می‌تواند به یک شرکت کمک کند تا شهرت خوبی در صنعت داشته باشد. در شرایط استخدام امروز، با بیشترین رکورد بیکاری و کمبود متخصصان فناوری اطلاعات، شرکت‌ها در زمینه استخدام نیرو سخت تلاش می‌کنند. یکی از راه‌های جذب بهترین افراد این است که به آنها تبلیغ کنید که با بهترین ابزارها کار خواهند کرد، پس یعنی قرار نیست که توانایی‌های آنها را برای کار با سیستم‌های مختلف پیش پا افتاده هدر دهید.

SAP (مخفف سیستم‌ها، برنامه‌ها و محصولات) یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی است که نرم افزارهایی را برای شرکت ها توسعه می‌دهد و راه‌حل‌های BI از جمله این نرم افزارها است!

نکات منفی

همچنین موارد منفی بالقوه‌ای برای ابزار SaaS BI وجود دارد. در اینجا برخی از نکاتی ذکر شده است که خریداران هنگام در نظر گرفتن این نوع راه حل‌ها باید به آنها فکر کنند.

مقررات و امنیت

یکی از معایب آشکار هر نوع ابزار SaaS BI این است که نیاز به قرار دادن داده های حساس در دست شخص ثالث دارد. در زمینه‌هایی که نظم پزشکی و مالی دارند، این امکان نقض تعهدات صنعت مرکزی را دارد تا داده ها را 100٪ ایمن و مطمئن نگه دارد. با این حال، تا آنجا که فروشنده بتواند تضمین‌های امنیتی ارائه دهد، هوش تجاری SaaS ممکن است به اندازه کار با یک سیستم داخلی امن یا تقریباً ایمن تلقی شود. بنابراین با بهبود پروتکل‌های امنیت وب ممکن است این مورد در حال کاهش باشد.

هزینه های پنهان

همچنین پدیده هزینه‌های پنهان فروشنده وجود دارد. قیمت گذاری ممکن است در برخی از پیشنهادات SaaS آنطور که باید شفاف نباشد و این امکان وجود دارد که شرکت‌ها هزینه‌ای بیش از حد معمول از خریدار دریافت کنند. سفارشی سازی، ماژول‌های اضافی، حتی پشتیبانی زنده اغلب با برچسب‌های قیمت اضافی ارائه می‌شوند.

در مقابل، شرکت‌ها همیشه می‌توانند بدانند که ساخت سیستم‌های داخلی چقدر برای آنها هزینه دارد. برای جلوگیری از قیمت گذاری ارتباطات نادرست و انواع دیگر مشکلات مشابه، لازم است که یک بحث درست و با دقت با فروشندگان داشته باشید.

SaaS BI یک راه حل جدید برای استقرار نرم افزار است که می‌تواند مزایای زیادی را به سازمان‌ها در هر اندازه و صنایع از جمله قیمت گذاری مقرون به صرفه‌تر، امنیت با پشتیبانی فروشنده، انعطاف پذیری و راحتی ارائه دهد. این راه حل همچنین با برخی از مشکلات احتمالی مانند هزینه‌های پنهان، نیاز به پشتیبانی داخلی گسترده و فقدان توانایی‌های ادغام همراه است که باید رفع شود. این که آیا شما از هوش تجاری SaaS استفاده می‌کنید یا ترجیح می‌دهید با یک راه حل پیش فرض همراه باشید، بستگی به نیاز و نوع شرکت خودتان دارد، اما در این باره خوب فکر کنید!!