از آن جایی که حجم زیاد داده ها، مشاغل مختلف رو در هر شکل و اندازه ای به چالش می‌کشند، کنترل فرآیند های تجاری روز به روز سخت تر میشود و در نهایت سازمان‌ها و شرکت‌ها موقع تصمیم گیری به کمک نیاز خواهند داشت. ابزارهای مدرن و حرفه ای BI میتوانند هر چالشی را به سرعت و آسانی بر طرف کنند.  هدف اصلی من در این مقاله مقایسه ابزارهای BI یا هوش تجاری است.

ابزار های BI با ایجاد چشم‌اندازی واضح از همه داده هایی که یک شرکت مدیریت میکند، در جمع آوری، تجزیه و تحلیل، نظارت و پیش‌بینی سناریو های تجاری آینده به صاحبان کسب و کار کمک می‌کند.

ضرورت استفاده از چنین تصویر قدرتمند و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان حال، تبدیل به استانداردی در عملیات تجاری و در نهایت ابزاری ضروری برای افزایش سود می‌شود.

در این مقاله ما کاربردهای یک ابزار BI را بیان می‌کنیم، مزایایی که یک شرکت می‌تواند با استفاده از ابزارهای BI به دست آورد، بررسی می‌کنیم و در نهایت به مقایسه ابزارهای هوش تجاری می‌پردازیم.

هوش تجاری یا BI چیست؟

هوش تجاری Business Intelligence یا BI، در حقیقت فرآیندی برای تحلیل داده‌ها است. طی این فرآیند، صاحبان مشاغل، به یک سری اطلاعات عملی دست پیدا می‌کنند. در واقع به عنوان یک صاحب کسب و کار، BI کمک میکند تا بفهمید که چه فاکتورهایی در پیروزی یا شکست پروژه‌ها موثر است.

ما برای انجام این فرآیند، به ابزار هایی برای تجزیه و تحلیل داده ها نیاز داریم و امروز با هم در این مقاله به مقایسه ابزارهای BI میپردازیم.

ابزار BI چیست؟

ابزار BI یا ابزار هوش تجاری نوعی نرم افزار است که برای جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل حجم زیادی از داده های گذشته، حال و آینده به منظور تولید یک چشم انداز تجاری، ایجاد گزارش‌های تعاملی و ساده‌تر کردن فرآیندهای تصمیم گیری، استفاده می‌شود.

مزایای ابزارهای BI چیست؟

استفاده از نرم افزارها و ابزارهای حرفه‌ای، مزایای مختلفی دارد. در ادامه این مقاله ما به ارزشمندترین مزایای ابزارهای BI اشاره می‌کنیم:

۱. یکپارچه سازی داده ها

چه در یک شرکت بزرگ کار کنید و چه در یک شرکت کوچک، احتمالاً داده ها را از درگاه های مختلف CRM, ERP، بانک اطلاعاتی، API ها و موارد دیگر جمع آوری می‌کنید. برای این که بتوانید تمام این منابع را مدیریت کنید و درک بهتری از اطلاعات جمع‌آوری شده داشته باشید، باید نسبت به این داده های اطلاعاتی، دید سطح بالایی بدست آورید. به همین دلیل استفاده از اتصال دهنده های مدرن، به شما در متمرکز کردن منابع متفاوت کمک می‌کند و در نهایت یک چشم انداز واحد در مورد کلیه فرایند های تجاری به شما ارائه می‌دهد.

۲. تجزیه تحلیل سلف سرویس و سهولت دسترسی به داده ها

وقتی هر شخصی که در یک شرکت مجهز به نرم افزار مدرن اطلاعاتی کسب و کار، مشغول به کار است، امکان و اجازه دسترسی به اطاعات موردنیازش را داشته باشد، درخواست گزارش از بخش فناوری اطلاعات (IT) کاهش پیدا می‌کند. این رویکرد به سازمان ها مزیت رقابتی می‌بخشد؛ چون تقریباً همه کارمندان مهارت تجزیه و تحلیل داده ها را به دست می‌آورند و این امر در نهایت موجب صرفه‌جویی در وقت و منابع شرکت میشود و از طرفی شرکت را قادر می‌سازد تا روی سایر کارهای مهم، متمرکز شود.

۳. استفاده کاربران از پیش‌بینی ها

تجزیه و تحلیل پیش بینی‌ها نیازی به تخصص دانشمندان یا تحلیلگران داده ندارد. با ادغام پیش‌بینی‌های به دست آمده، کاربرها می‌توانند ایده‌هایی را برای سناریو های آینده آماده کنند که به آنها در تنظیم استراتژی های فعلی کمک میکند. از طرف دیگر اگر شرایط کسب و کار تغییر کند، این پیش‌بینی ها میتوانند به عنوان یک هشدار هوشمند عمل کنند و روند و الگوهای جدیدی را برای کنترل شرایط به شما ارائه دهند.

۴. کاهش وظایف دستی

در حالی که ابزار های سنتی مدیریت کسب و کار، استفاده از صفحات گسترده و ارائه های استاتیک را پیشنهاد می‌کردند، ابزارهای BI اتوماسیون فرآیندها را تسهیل می‌کنند. به گزارش نیاز دارید؟ ابزارهای BI می‌توانند با به روز رسانی داشبورد KPI به صورت لحظه‌ای، گزارشات لازم را به شما ارائه دهند.

۵. کاهش هزینه های کسب و کار

از برنامه ریزی فروش و تجزیه و تحلیل رفتار مشتری گرفته تا نظارت بر فرآیند در لحظه، ابزارهای BI تمامی فرآیندها را امکان‌پذیر می‌کنند. بر اساس نظرسنجی انجام شده، بیش از ۵۰٪ از کاربران گفتند که این مهمترین مزیت استفاده از ابزارهای BI بوده است؛ که به آن‌ها در کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد کمک کرده است. وقتی بتوانید سریع‌تر و دقیق‌تر کارکنید، مطمئناً می‌توانید به نتایج بهتری در کسب و کار دست پیدا کنید.

۶. دسترسی دائمی به ابزار

سازمان های مختلف، نیازهای مختلفی در زمان‌های مختلف دارند. بنابراین، این نرم افزارها بر اساس نیازهای خاص یک شرکت تنظیم می‌شوند. از آن‌جایی که داده‌های روی یک فضای ابری یا Cloud ذخیره می‌شوند، شما می‌توانید بدون وقفه و بدون نیاز به این که مدیر، تحلیل‌گر داده، متخصص یا مشاور باشید، یا در محل شرکت حضور داشته باشید، در هر زمانی به داده‌ها دسترسی داشته باشید.

این مزایای ابزار هوش تجاری برای شرکت‌های بزرگ و کوچک، مشترک است. اگر می‌خواهید داده‌های خود را مدیریت کنید و بدانید در شرکت شما چه اتفاقی در جریان است، چاره‌ کار، استفاده از ابزارهای BI است.

در ادامه مقاله ما به مقایسه ابزارهای BI میپردازیم. این ابزارها نه تنها باعث می‌شوند مدیریت و کشف داده های شما بصری شوند که این شیوه نمایش و دسترسی موجب استفاده آسان‌تر و تضمین امنیت و افزایش سود کسب و کار شما خواهد شد.

مقایسه ابزارهای BI موجود در بازار

ما 5 ابزار برتر BI را انتخاب کرده‌ایم که در جامعه هوش تجاری پرچم‌دار هستند. ترتیب نمایش این ابزارها تصادفی است و تقدم یا تأخر نمایش آنها، حاکی از بهتر یا بدتر بودن آن نیست. برای مقایسه ابزارهای هوش تجاری معیارهای متفاوتی در نظر گرفته شده است که در ادامه به تفصیل خواهیم دید.

۱. DATAPINE

Datapine اولین ابزار BI است که در لیست مقایسه ابزارهای هوش تجاری به آن می‌پردازیم. Datapine به شما این امکان را می‌دهد تا داده ها را از منابع مختلف جمع آوری، و با ویژگی‌های پیشرفته تحلیلی ( از جمله پیش بینی کنندگی)، تجزیه و تحلیل کنید. با تجزیه و تحلیل داده ها، شما می‌توانید یک یا چند داشبورد شغلی قدرتمند ایجاد کرده و گزارش های استاندارد یا شخصی سازی شده، تولید کنید. این ابزار داری امتیاز ۴.۶ بوده و یک گزینه عالی برای مشاغل مختلف با حجم داده متفاوت است؛ چون بدون توجه به ابعاد داده، برای صنایع و سیستم‌های مختلف قابل استفاده است.

مقایسه ابزارهای هوش تجاری - DATAPAIN

مقایسه ابزارهای هوش تجاری – DATAPAIN

ویژگی های کلیدی Datapine:

  • رابط کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) : این ویژگی یکی از ویژگی‌هایی است که باید در مقایسه ابزارهای BI در نظر گرفت. زیرا کار با ابزار راحت‌تر و سریع‌تر خواهد شد. در این ابزار BI به سادگی می‌توانید KPI های خود را را بکشید و درون رابط رها کنید و ببینید چطور نمودار های شما بدون دخالت IT یا کدنویسی پیشرفته، به یک داشبورد حرفه‌ای تبدیل می‌شوند.
  • سهولت استفاده و تجزیه و تحلیل پیش بینی.
  • داشتن ویژگی های داشبورد تعاملی که این ویژگی نیز یکی از موارد مهم در مقایسه ابزارهای BI می‌باشد.
  • گزینه های گزارش چندگانه.
  • پیغام هشدارهای مبتنی بر هوش مصنوعی.

۲. SAS BUSINESS INTELLIGENCE

SAS BUSINESS INTELLIGENCE یک راه حل نرم افزاری است که محصولات و فناوری‌های بی‌شماری را برای دانشمندان، تحلیلگران متن، مهندس داده، تحلیلگران پیش بینی، اقتصاددان ها و مدل سازان، ارائه میدهد.

SAS Business Intelligence که در دهه 70 (میلادی) تاسیس شد و طبق یک قائده قدیمی، هرساله محصولات خودش را گسترش میدهد. مقایسه ابزارهای BI نشان داده است که SAS BUSINESS INTELLIGENCE با داشتن امتیاز ۴.۵، از رضایت بالای کاربران برخوردار است.

مقایسه ابزارهای هوش تجاری - SAS

مقایسه ابزارهای هوش تجاری – SAS

ویژگی های کلیدی SAS BUSINESS INTELLIGENCE :

  • SAS محصولات و فناوری های مختلف BI را ارائه می‌دهد که بر روی اکتشاف داده های بصری و تجزیه و تحلیل آسان، گزارش دهی تعاملی و داشبوردها و، سازگاری با برنامه‌‌های تلفن همراه متمرکز شده است.
  • اکتشاف داده‌ها توسط یادگیری ماشین پشتیبانی می‌شود. اکتشاف داده SAS ، تجزیه و تحلیل خودکار را پیش‌بینی میکند که توسط یادگیری ماشین یا Machine Learning تکمیل شده است.
  • قابلیت های تجزیه و تحلیل متن که از ویژگی‌های جالب آن می‌توان به تجزیه و تحلیل متن اشاره کرد، که به شما این امکان را می‌دهد تا از داده های متنی مانند رسانه های اجتماعی و تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی درک کاملی پیدا کنید.

CLEAR ANALYTICS .۴

Clear Analytics ابزاری است که داده‌های سیستم‌های داخلی، Cloud، حسابداری و CRM را یکپارچه می‌سازد و به شما این امکان را می‌دهد که آنها را با خاصیت Drag and Drop بکشید و در اکسل رها کنید. Clear Analytics با Microsoft Power BI کار می‌کند و از Power Query و Power Pivot برای تمیز کردن و مدل سازی مجموعه داده‌های مختلف استفاده می‌کند. مقایسه ابزارهای BI نشان داده است که Clear Analytics با داشتن امتیاز ۴.۵، از رضایت بالای کاربران برخوردار است.

مقایسه ابزارهای هوش تجاری - CLEAR ANALYTICS

مقایسه ابزارهای هوش تجاری – CLEAR ANALYTICS

ویژگی های کلیدی Clear Analytics :

  • عناصر داده را با یک لایه معنایی واکشی می‌کند: یک لایه معنایی به شما این امکان را می‌دهد که عناصر داده را واکشی کنید و آنها را با مدل سازی، تجسم و تبدیل داده‌ها، برای تولید بینش‌های موردنیاز، سازماندهی کنید.

  • بازرسی کامل: Clear Analytics یک حسابرسی کامل ارائه می‌دهد که به شما این امکان را می‌دهد تا بدانید داده‌ها از کجا آمدند، چه فیلتر هایی روی داده ها اعمال شده، چه کسی گزارش را اجرا کرده و چه زمانی داده‌ها استخراج شده‌اند. این ویژگی یکی از ویژگی‌های کلیدی در مقایسه ابزارهای BI محسوب می‌شود.
  • اشتراک گذاری در دستگاه‌های تلفن همراه: می‌توانید از ویژگی های Power BI مانند Power Maps ، Pivot و Desktop در جایی که می‌توانید دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارید از جمله iWatch، استفاده کنید.

SAP BUSINESSOBJECTS .۴

SAP BusinessObjects یک مجموعه هوش تجاری است که برای گزارش دهی جامع ، تجزیه و تحلیل و تجسم اطلاعات، طراحی شده است. آنها Office را با اکسل و پاورپوینت ادغام می کنند تا بتوانید ارائه‌های زنده و آنالیزهای ترکیبی ایجاد کنید که به سیستم های SAP اولیه و Cloud آنها متصل می‌شود. SAP BusinessObjects روی پلتفورم‌های تجاری مانند CRM و تجربه مشتری ، ERP و هسته دیجیتال، درگیری HR و افراد، زنجیره تأمین دیجیتال و موارد دیگر متمرکز شده است. به طور دقیق، بیش از  170 میلیون کاربر از SAP در سراسر جهان بهره می‌گیرند که این تعداد کاربر SAP را به یکی از بزرگترین عرضه کنندگان نرم افزار در جهان تبدیل می‌کند. در مقایسه ابزارهای هو تجاری این ابزار امتیاز 4 را کسب کرده است.

مقایسه ابزارهای هوش تجاری - SAP BUSINESSOBJECTS

مقایسه ابزارهای هوش تجاری – SAP BUSINESSOBJECTS

ویژگی های کلیدی SAP:

  • ادغام با آفیس: با استفاده از Microsoft Excel با SAP می‌توانید حجم بیشتری از داده ها را تجزیه و تحلیل کرده و در پاورپوینت نمایش دهید.

  • اشتراک گذاری متقابل: می‌توانید یک عملکرد اشتراکی ایجاد کنید که به شما این امکان را می‌دهد که یافته‌های خود را با سایر ذینفعان و شرکا مرتبط کنید.

  • اتصال با SAP Warehouse و Hana: تجزیه و تحلیل داده های چندبعدی شما را قادر می‌سازد هنگام اتصال به انبار اطلاعات کسب و کار SAP (SAP BW) یا SAP Hana ، داده ها را با آنالیز در زمان حال فیلتر کنید.

  • سلف سرویس، داشبورد مبتنی بر نقش: برای مثال می‌توانید داشبورد و برنامه های مستقر در نقش خود را برای ارزیابی‌های مختلف شخصی‌سازی کنید.

  • سیستم گزارش دهی سازمانی BI: گزارشگیری و تجزیه و تحلیل با نمایش داده که برای هدایت استراتژی کلی شرکت شما طراحی می‌شود.

Domo.۵

DOMO یک راه حل BI است که از چندین سیستم تعبیه شده در یک پلتفورم تشکیل شده است: از اتصال داده ها شروع میشود و با گسترش داده ها با برنامه های از پیش ساخته و سفارشی از Domo Appstore به پایان میرسد.

می توانید از Domo نیز برای ذخیره سازی داده ، مدیریت انبارها و ابزارهای ETL خود ، به همراه اسکریپت های R یا Python استفاده کنید تا داده ها را برای مدل سازی پیش‌بینی آماده کنید. مانند سایر ابزارهای هوش تجاری، می‌توانید از توانایی یادگیری سیستم و مهارت های هوش مصنوعی آن استفاده کنید و در عین حال به کاربران راجازه دسترسی به اطلاعات را بدهید. در مقایسه ابزارهای هوش تجاری این پلتفرم BI امتیاز ۴ را کسب کرده است. علی‌رغم این که این شرکت که در سال 2011 تاسیس شده، یکی از جوان‌ترین موارد لیست مقایسه ابزارهای BI این مقاله محسوب می‌شود، اما توسط بسیاری از کاربران در سراسر جهان توصیه می‌شود.

مقایسه ابزارهای هوش تجاری - DOMO

مقایسه ابزارهای هوش تجاری – DOMO

ویژگی های کلیدی DOMO:

  • تعداد زیادی اتصالات ابری از قبل ساخته شده: ادغام داده ها مشابه سایر ابزارهای هوش تجاری می‌باشد. همان‌طور که گفته شد، می‌توانید به بیش از 1,000 کانکتور ابر از پیش ساخته شده، فرضیه اولیه با Domo Workbench، پرونده های Excel یا Google Docs آپلود شده و سیستم های اختصاصی متصل شوید که به شما امکان درخواست داده های میزبان را می‌دهد.
  • ویژگی ETL Magic: ابزارهای تبدیل داده به شما امکان می دهند داده های خود را با کشیدن و رها کردن Magic ETL تهیه کنید.
  • ترسیم خودکار پیشنهاد شده: ترسیم داده ها شما را قادر می سازد بعد از بارگذاری منبع اطلاعات خود ، از داده های خام به نمودارها، نقشه ها و سایر ترسیماتی که توسط Domo به صورت خودکار پیشنهاد می‌شود، دست پیدا کنید. می‌توانید داده ها را تصحیح کنید، برای تفسیر یا بحث بیشتر حاشیه نویسی کنید، یا دست به تصحیح و کنترل دسترسی‌های کاربران بزنید.