بیزنس موفق با data governance + موفقیت در تجارت

بیزنس موفق با data governance چگونه ممکن است؟ حاکمیت داده‌ها چگونه یک کسب و کار موفق را هدایت می‌کند؟ موسسه حاکمیت داده، data governance را چنین تعریف می‌کند: در اصل سیستمی از حقوق تصمیم گیری و مسئولیت پذیری برای اهداف مرتبط با اطلاعات اجرا شده بر اساس مدل‌های توافق شده که توصیف می‌کند چه کسی می‌تواند با چه اطلاعاتی اقدام کند و در چه زمانی و در چه شرایطی و با استفاده از چه روش‌هایی این کار شدنی است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که این یک چارچوب برای چگونگی استفاده از داده‌ها در یک سازمان است. اما به دلایلی اکثر سازمان‌ها اداره داده‌ها را به خوبی انجام نمی‌دهند. بنابراین بیزینس موفق با حاکمیت داده امکان پذیر است و ما قصد داریم در این مقاله به کلیه سوالات شما پیرامون این موضوع پاسخ بدهیم. سوالی که در این قسمت مطرح است این است که چرا سازمان‌ها به خوبی اداره نمی‌کنند؟ برای مبتدیان، در بیشتر موارد مردم دوست ندارند تحت حاکمیت قرار بگیرند. آن‌ها در اصل آزادی را دوست دارند اما زمانی که صحبت از داده می‌شود؛ آزادی کامل می‌تواند یک دستورالعمل برای یک رخداد فاجعه باشد زیرا در این حالت سازمان‌ها را در برابر مسائل امنیتی دست باز می‌گذارد. برای جلوگیری از چنین مشکلی و همچنین ایجاد موقعیت خوب برای موفقیت، مشاغل باید دو انتهای یک طیف واگرا را متعادل کنند. یکی که نشان دهنده راهنما و کنترل است و دیگری که مخفف دسترسی و توامندسازی است. برای موفقیت در تجارت با data governance در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اولین قدم چیست؟

برای داشتن بیزنس موفق با data governance چه گامی را باید برداریم؟ اولین قدم شما چیست؟ باید بگوییم که هیچ پاسخ دقیقی وجود ندارد اما اتفاق نظر بین کسانی که ما با آن‌ها صحبت کرده‌ایم و مسئول استراتژی‌های مدیریت داده در شرکت‌های پیشرو در صنعت هستند این است که اولین قدم باید شامل یکی از موارد زیر باشد. بنابراین این موارد باز هم پاسخ دقیقی نیست اما می‌توان گفت بهترین پاسخ و گام برای حرکت اول است تا بتوان بیزینس موفق با حاکمیت داده را داشته باشیم.

  • کیفیت داده: این مورد بسیار مهم است زیرا بدون آن اعتمادی وجود ندارد و بدون اعتماد هم تصمیم گیری مهم بدون اطمینان خاطر غیر ممکن می‌شود.
  • قراردادها و تعاریف تنظیم: قراردادها و تعاریف تنظیم چنین استانداردهایی ضمن ارائه پاسخگویی و ثبات، از یکنواختی و دقت اطمینان می‌یابد. همچنین این مسئله یافتن داده‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • نگرش یک مغازه دار: همیشه این مسئله را در نظر داشته باشید که دروازه بان بودن جواب نمی‌دهد. از طرف دیگر یک مغازه دار ضمن حفظ کنترل فروشگاه باید از مشتریان خود پشتیبانی کند.
  • وضوح تجارت: وضوح تجارت را از خود بپرسید. مثلاً از خود بپرسید که مردم به چه چیزهایی نیاز دارند که بتوانند انجام دهند؟ و چگونه می‌توانیم به بهترین وجه این نیازها را تسهیل کنیم؟ سپس باید به این سوال‌ها به شکل دقیقی پاسخ بدهید.

به طور خلاصه با این ایده که قصد دارید فرهنگی را ایجاد کنید که در آن افراد توانایی کشف و نوآوری به شکلی مسئولانه را داشته باشند، سفر را آغاز کنید. موفقیت در تجارت با data governance یک سفر طولانی برای شما و تیم شما محسوب می‌شود.

چگونه می‌توانیم همه را با خود همراه کنیم؟

زمانی که برای بیزنس موفق با data governance اولین قدم را برداشتید؛ زمان آن رسیده است که کمی حرکت ایجاد کنید. کمی ریسک پذیر باشید و از استفاده از معماری موجود نترسید. به یاد داشته باشید که این ابتکار عمل لزوماً از ابتدا نیست و به پولی که ممکن است سازمان نداشته باشد، نیاز دارد. همچنین همیشه مسابقات و مشوق‌ها را در نظر بگیرید. پاداش دادن به مردم برای اطمینان از جمع آوری صحیح و مداوم داده‌ها هیچ ضرری ندارد. در آخر باید بگوییم که اطمینان حاصل کنید که حاکمیت بخشی از اهداف هر فرد در طول سال است. برای مثال اگر در پایان کار فردی بتواند بگوید: من 78 مجموعه داده را پاک کردم که دیگر مورد استفاده قرار نگرفتند، و نام همه چیز را تغییر دادم تا متناسب با قراردادهای نام گذاری باشد. پس بهتر است. این مسئله نشان می‌دهد که برای موفقیت در تجارت با data governance عملکرد قابل قبولی داشته‌اید و شما توانسته‌اید تا حدودی بقیه را با خود در این مسیر نسبتاً طولانی همراه کنید. قبلاً با شما در مورد حاکمیت داده، گسترش بیزنس با داده، گزارش بیزنس و غیره صحبت کردیم اما بعد از آن‌ها لازم دانستیم که در این مورد هم اطلاعاتی به شما ارائه کنیم.

راهنمایی و ترفند دیگری هست؟

قطعاً بر اساس مکالمه‌ای که در طی سال‌های گذشته با متخصصان حاکمیت داده داشته‌ایم، این مسئله به خودکارسازی هر چه بیشتر کمک می‌کند. در این خصوص یک تحلیل گر به ما گفت هر چه بیشتر بتوانید خودکار کار کنید، بیشتر می‌توانید مکالمات را بر هم بزنید بنابراین می‌توانید با آنچه دنبال می‌کنید، موثرتر باشید. همچنین هرگز مجموعه داده‌های منبع خود را به هیچ یک از داده‌های تولید خود متصل نکنید. بین منابع و جریان‌های خود یک لایه محافظ قرار دهید. یک متخصص حاکمیت داده دیگر در زمینه بیزنس موفق با data governance بیان داشت که این جا است که شما تمام اعتبار خود را متمرکز می‌کنید.

نکته دیگر در خصوص بیزینس موفق با حاکمیت داده این است که درک کنید که گاهی اوقات فقط همه چیز به تعاملات انسانی برمی‌گردد. باید یک شورای حکمرانی ایجاد کنید و جلساتی داشته باشید یا حداقل یک اتاق گفتگو ایجاد کنید که افراد بتوانند برای پرسیدن سوال به آن جا بروند. توجه کنید که این مورد می‌تواند عامل اعتماد را افزایش دهد. توصیه دیگری که به ما در زمینه موفقیت در تجارت با data governance شده است این است که با ویژگی صدور گواهی نامه‌ای که سیستم عامل‌های BI مدرن مانند Domo دارند، تجربه کنید. پس از داشتن مجموعه‌ای مجاز از افراد که می‌توانند به تمامی مجموعه‌های داده وارد شوند، می‌توانید مجموعه داده‌های قدیمی را از بین ببرید. در این راستا توصیه‌های دیگری به ما شده است. برای مثال ما فهمیدیم که با افزودن کمی علامت یا مهر و موم به آن گزارش‌های تایید شده فرهنگ کاملاً جدیدی در سازمان ایجاد می‌شود به اسم فرهنگ حاکمیت! در مقالات قبل در مورد فرهنگ داده محور هم گفته بودیم.

در زمینه بیزینس موفق با حاکمیت داده باید توجه داشته باشید که پیگیری دستی وقایع مربوط به حاکمیت می‌تواند زمانبر باشد. برای کمک به این موضوع بسیاری از سیستم عامل‌های مدرن BI، مجموعه داده‌هایی را ارائه می‌دهند که می‌توانید برای اندازه گیری حاکمیت داده‌ها استفاده کنید. گزارش‌های حاکمیت مشترک شامل تعامل سیستم عامل، داشبورد جدید ایجاد شده و نرخ خرابی تازه سازی جریان داده است. سرانجام شما باید این واقعیت را بپذیرید که هرگز با حاکمیت داده‌ها تمام نشده‌اید. شما همیشه در میانه راه هستید یا همانطور که دوست داریم باید بگوییم در لایه دیگری از پیاز قرار دارید. بهترین پاسخ شما در این موقعیت، فقط حرکت رو به جلو است.

خلاصه

در این بخش باید به طور خلاصه در مورد بیزنس موفق با data governance مواردی را بازگو کنیم. در 10 سال گذشته تغییر قابل توجهی در نحوه ارزش گذاری سازمان‌ها برای داده‌ها ایجاد شده است. اگر چه این مورد زمانی به عنوان یک ضروریت عملیاتی تلقی می‌شد اما امروزه اکثر رهبران، داده‌ها را یک دارایی استراتژیک حیاتی می‌دانند که از اهرم‌هایی برای فروش و سودآوری برخوردار است. متاسفانه باید بگوییم برای بسیاری از شرکت‌ها عدم قابلیت استفاده، یکپارچگی و در دسترس بودن داده‌ها، توانایی مهار ارزش کلی آن را با مشکل روبرو می‌کند و اگر چه برخی از سازمان‌ها در انبارهای داده، مدیریت اطلاعات محصول و راه حل‌های مدیریت داده اصلی سرمایه گذاری کرده‌اند. پیشرفت اما حداقل بوده است. موفقیت در تجارت با data governance بسیار می‌تواند دشوار باشد. شما باید در این زمینه کاملاً هوشمندانه عمل کنید.

لازم به ذکر است که مدیریت داده‌ها به طور فزاینده‌ای دشوار و پرهزینه است. حجم داده‌ها به طور تصاعدی در حال رشد است و این در حالی است که انواع داده‌های مختلفی که سازمان‌ها باید جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند، در حال افزایش است. توجه کنید که داده‌های بدون ساختار به همان اندازه داده‌های ساختار یافته دارای معنی می‌شوند که حتی می‌توانند پیچیدگی بیشتری را نیز به وضعیت موجود ببخشند. در عین حال توجه کنید که استفاده از داده‌ها هرگز اهمیت بیشتری نداشته است. شرکت‌های پیشرو همچنان نشان می‌دهند که رشد پر رونق مستلزم اتخاذ تصمیمات عملیاتی دقیق بر اساس تجزیه و تحلیل و اطلاعات قوی داده‌ها است. در انتها باید بگوییم که فرسایش کیفیت داده را متوقف کنید و قدرت داده‌ای را که از قبل با حاکمیت داده در اختیار دارید باز کنید. در این مقاله در مورد بیزینس موفق با حاکمیت داده به شما مطالبی را ارائه دادیم و راهکارهای مناسبی برای موفق شدن در زمینه تجاری با data governance به شما آموزش دادیم و در انتهای مقاله نکات و توصیه‌هایی از متخصصان به نام در زمینه حاکمیت داده به شما ارائه دادیم. امیدواریم که بتوانید با استفاده از این راهکارها و نکات بیشترین استفاده را در مسیر طولانی خود در این زمینه  داشته باشید. آیا تا به حال تجربه مشترکی در این زمینه داشته‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه را در قسمت دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم برای شما مفید بوده باشد.

نگارگران افق روشن

مطالب اخیر

چگونه فونت نوشته های فارسی در فایل CSV را در اکسل درست نمایش دهیم؟

اگر شما هم به مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در فایل CSV برخوردید، این…

۱ مرداد ۱۴۰۱

کارشناس پایگاه داده کیست؟ آشنایی با این موقعیت شغلی

کارشناس پایگاه داده (Data Base Administrator یا DBA) با استفاده از نرم افزار به سازماندهی…

۲۵ آذر ۱۴۰۰

دریاچه داده چیست؟ بررسی تفاوت های آن

دریاچه داده چیست؟ داده‌ها نقش زیادی در دنیای امروز دارند و کسب‌وکارها ناگزیر هستند تا…

۲۲ آذر ۱۴۰۰

تبدیل داده به اطلاعات چگونه امکان پذیر است؟

تبدیل داده به اطلاعات چگونه ممکن است؟ هوش تجاری یا همان Business Intelligence به سازمان‌ها…

۱۹ آذر ۱۴۰۰

پاکسازی داده ها چیست؟ + راهنمای کامل برای آن

پاکسازی داده ها مرحله مهمی است که نباید ساده از آن بگذرید. گام پس از…

۱۶ آذر ۱۴۰۰

تحلیل داده با هوش تجاری چه دلایلی دارد؟

تحلیل داده با هوش تجاری چگونه است؟ داده‌های دیجیتالی، با توجه به ماهیت خود، تصویری…

۱۳ آذر ۱۴۰۰