4 روش ساده برای گسترش بیزنس با داده

گسترش بیزنس با داده در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم پیش از پیش اهمیت یافته است. از سال 1395 تا به حال، افراد بیش از هر زمان دیگر شروع به استفاده از قدرت هوش تجاری و داده‌ها برای رشد تجارت خود کرده‌اند. با ظهور ابزارهای جدید، مقرون به صرفه و آسان برای استفاده، صاحبان مشاغل بیشتر با داده‌ها سر و کله زدند. علاوه بر معرفی ابزارهای جدید، سال گذشته بیش از هر زمان دیگری، پست‌های وبلاگ و مطالعات موردی و مقاله‌های مناسب با موضوع علم داده و هوش تجاری منتشر شده است. با این حساب، سوالی که باید از خود بپرسید این است: چگونه می‌توانم گسترش بیزینس با داده را داشته باشم؟ اگر در سال‌های گذشته کار زیادی با داده‌ها انجام نداده‌اید، به نظر می‌رسد یک سوال ترسناک است که باید از خود بپرسید! اما نگران نباشید! لازم به ترسیدن و نگرانی در این مورد نیست؛ شما برای گسترش تجارت با داده می‌توانید بسیاری از روش‌های ساده را برای تحریک رشد تجارت خود به کار بگیرید. در ادامه این مقاله 4 روش ساده را به شما می‌آموزیم.

فرصت‌ها را شناسایی کنید

برای گسترش بیزنس با داده کافی است فرصت‌ها را شناسایی کنید و تغییرات پشتیبان داده را ایجاد کنید که باعث رشد تجارت شما می‌شود. به عنوان یک مالک مشاغل، احتمالاً شما از قبل به مقدار قابل توجهی از داده‌ها دسترسی دارید که می‌تواند تجزیه و تحلیل و بررسی شود تا رشد کسب و کار در سال جاری برای شما اتفاق بیفتد. در حقیقت این شما هستید که باید این داده‌ها را الک کنید و شکاف‌ها یا فرصت‌هایی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کند که تجارت خود را به سطح بالاتری برسانید. بگذارید مثالی در زمینه گسترش تجارت با داده برای شما مطرح کنیم. به عنوان مثال برای یک تجارت الکترونیکی، این مسئله ممکن است به معنای انجام کار ساده‌ای مانند جستجوی اطلاعات تاریخی در گوگل آنالیتیکس باشد تا مشخص شود که مشتری‌های جدید به احتمال زیاد چه دوره‌هایی از سال خرید می‌کنند. برای یک تجارت خرده فروش این موضوع ممکن است به این معنی باشد که برای بررسی ماهانه داده‌های فروش و موجودی 12 ماه گذشته، کمی زمان بگذارید تا ماه‌هایی که تقاضای محصول شما زیاد است، بهتر آماده شوید. بگذارید شرکتی قدرتمند در زمینه گسترش بیزینس با داده به شما معرفی کنیم. Etsy یکی از شرکت‌هایی است که قدرت ایجاد تغییرات پشتیبان داده برای رشد تجارت را درک می‌کند. در مطالعه موردی که در بخش زیر نشان داده شده است، نویسنده مورد نظر این موضوع را روشن می‌کند که تیم Etsy توانست در اوایل آن را تشخیص بدهد. این بخش شامل نقل قول مهمی است که لورا هود، مدیر بازاریابی محصولات در Etsy گفت:

(در حقیقت در اوایل Etsy، ما شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان از دستگاه‌های تلفن همراه بودیم؛ بنابراین ما صفحات خود را برای سریع‌تر، راحت‌تر و زیباتر کردن آن‌ها از طریق تلفن همراه شروع کردیم!)

این مسئله مصداق بارز شناسایی فرصت‌ها برای گسترش تجارت با داده است. از سال 1393 در اصل حدود 25% از ترافیک از طریق دستگاه‌های تلفن همراه بود. از بلک فرایدی تا دوشنبه سایبری این تعداد از هر 3 بازدید از طریق تلفن همراه به یک رسید. سال بعد یعنی 1394 این شرکت ادعا کرد که بازدید از تلفن همراه 244% نسبت به سال قبل رشد کرده است. در همان ماه، Etsy به عنوان وسیله‌ای برای بهبود استراتژی تلفن همراه خود، تیم پشت برنامه کولاژ عکس iOS را خریداری کرد. شما هم می‌توانید خیلی راحت تجارت خود را گسترش دهید. برای رشد تجارت خود در سال 1400 کمی زمان بگذارید تا داده‌هایی را که قبلاً به طور منظم جمع آوری کرده‌اید، جستجو کنید. اگر در سال گذشته در جایی کوتاه آمدید، به این فکر کنید که امثال چه کاری می‌توانید برای رفع مشکل انجام دهید. اگر قادر به مشاهده روندهای اساسی هستید، امسال چه تغییری می‌توانید برای استفاده از آن‌ها ایجاد کنید؟

اطلاعات و ابزار مورد نیاز

اطلاعات و ابزار مورد نیاز تیم خود را برای تولید و موفقیت در اختیار داده‌ها قرار دهید. روش دوم برای گسترش بیزنس با داده همین مورد است. روش ساده دیگر برای استفاده از داده‌ها برای تقویت رشد تجارت، دادن اطلاعات و ابزار لازم برای موفقیت به تیم خود است. این موضوع می‌تواند به معنای دسترسی آن‌ها به داشبورد CRM باشد که داده‌های مشتری را در یک مکان سازماندهی می‌کند. با استفاده از برنامه‌ای که مدیریت موجودی کالا را ساده می‌‎کند و سفارشات فروش و تحقق محصول را ردیابی می‌کند، یا می‌تواند به سادگی استفاده از Dropbox برای به اشتراک گذاشتن بروشورهای فروش و سایر موارد باشد. این موارد اسنادی است که کل تیم شما به طور منظم از آن استفاده می‌کنند. با این موارد بهتر می‌توانید گسترش تجارت با داده را برای خود محقق کنید. زمانی که شما زمان و منابع خود را صرف دسترسی تیم خود به داده‌های مورد نیاز برای انجام کار خود می‌کنید، این مسئله به آن‌ها این امکان را می‌دهد که زمان و انرژی خود را بر روی آنچه در واقع برای آن استخدام شده‌اند، متمرکز کنند. وظایفی مانند: گفتگو با مشتریان، بستن معاملات، دریافت محصول از طریق وب و کمک به شما در پیشرفت کار! در ادامه مثال‌هایی از ابزار برای شما می‌زنیم. صدها هزار ابزار وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا داده‌های بیشتری را برای گسترش بیزینس با داده با تیم خود به اشتراک بگذارید. در این بخش لیستی از موارد مورد علاقه ما وجود دارد که با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • Dropbox یا Google Drive برای به اشتراک گذاری داده‌ها و پرونده‌ها بین کل تیم شما مناسب است.
  • Pipedrive برای به اشتراک گذاری داده‌های فروش و گزارش فروش، پیش بینی و ردیابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • TradeGecko برای بهینه سازی مدیریت موجودی کالا، پیش بینی و به اشتراک گذاری اطلاعات موجودی با تیم شما مناسب است.
  • Maptive (پلاگین) برای به اشتراک گذاری داده‌های مکان و ایجاد نقشه‌هایی که کل تیم فروش شما می‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد و از آن‌ها استفاده کند.
  • Moz، Google Analytics و Buzzsumo و سایر موارد برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها در مورد بازدیدکنندگان وب سایت، رقبا و مشتریان بالقوه است.
  • Pick را برای به اشتراک گذاشتن و در دسترس بودن جلسه انتخاب کنید.
  • YesWare برای خودکار کردن ارتباط ایمیل و به اشتراک گذاری داده‌ها بر روی نرخ کلیک، نرخ باز و موارد دیگر است.
  • Zendesk برای دسترسی کل تیم شما به داده‌های پشتیبانی مشتری در زمان واقعی لازم است.

این ابزارها برای گسترش بیزینس با داده می‌توانند به شما کمک کنند.

استفاده از داده‌هایی که باعث افزایش تبدیلات می‌شود

برای گسترش بیزنس با داده می‌توانید با استفاده از داده‌هایی که باعث افزایش آگاهی از نام تجاری و افزایش تبدیلات می‌شوند، تجسم‌های جذاب ایجاد کنید. قبلاً در مقاله‌ی تجسم داده اشاره کردیم که تصاویر چقدر قدرتمند هستند. به عنوان صاحب مشاغل خود، ممکن است درک کاملی از چگونگی هدایت داده‌های خاص در تصمیم گیری شما داشته باشید، اما یک فرد عادی نمی‌تواند صدها ردیف صفحه گسترده را رمزگشایی کند و بتواند در نقطه‌ای که قرار دارد فرود بیاید. اینجا است که تصاویر وارد میدان می‌شوند. درک و یادآوری تصاویر بصری برای افراد بسیار آسان‌تر است و می‌توانند ابزارهای اقناعی موثری باشند. یک روش آسان دیگر برای استفاده از داده‌ها برای تقویت رشد تجارت، صرف وقت برای تبدیل صفحات گسترده به داستان‌های زیبا و جذاب از نظر بصری است که هدف آن‌ها آگاهی بخشی و تقویت تبدیل است. گسترش تجارت با داده با در پیش گرفتن این روش‌ها ساده‌تر هم است. برای در نظر گرفتن این ایده، این سناریو را تصور کنید: شما یک مدیر املاک هستید و در کار فروش و اجاره املاک به بزرگسالان جوان و خریداران خانه اولی هستید. ممکن است بدانید که جمعیت مورد نظر به دلیل نداشتن تجربه کافی اجاره یا خرید می‌کنند. بنابراین چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید؟ برای نمونه شما می‌توانید داده‌های خام زیادی در مورد روند وام‌های رهنی، روند املاک و مستغلات و قیمت خانه به آن‌ها ارائه دهید. اما این موضوع هم در نظر داشته باشید که احتمالاً خیلی تاثیرگذار نخواهد بود. متناوباً می‌توانید همان داده‌ها را جمع آوری و سازماندهی کرده و با استفاده از تصاویر بصری قابل هضم‌تر و جذاب‌تر ارائه دهید. تصور این سناریو برای درک بهتر گسترش بیزینس با داده به شما کمک کرده است قطعاً. خب حالا تصور کنید اگر در سناریوی ما ابزاری مشابه ساختید و آن را در وب سایت خود قرار دادید تا مشتریان بالقوه بتوانند به طور رایگان به آن دسترسی داشته باشند، به احتمال زیاد منجر به افزایش آگاهی از برند و ایجاد اعتماد با مشتریان احتمالی شما خواهد شد.

شفافیت داده‌ها

شفافیت داده‌ها را برای ایجاد وفاداری مشتری و ایجاد مشاغل جدید ارائه دهید. روش نهایی لیست برای گسترش بیزنس با داده باز و شفاف بودن مشتری با دسترسی به داده‌های شما است. این مسئله ممکن است کمی ترسناک به نظر برسد اما در بین استارتاپ‌ها روند رو به رشدی دارد. واقعیت این است که مردم می‌خواهند بدانند که با چه کسی در این روزها تجارت می‌کنند. در اصل آن‌ها می‌خواهند بدانند که ارزش‌های شما صحیح است؟ رفتار خوبی با کارمندان خود دارید؟ و می‌خواهند بدانند که چگونه از پول آن‌ها استفاده می‌کنید؟ مصرف کنندگان امروزی می‌خواهند از مشاغلی که مایل به گشودگی و صداقت هستند، حمایت کنند. شما می‌توانید برای گسترش تجارت با داده این فرصت را به آن‌ها بدهید. به عنوان یک صاحب مشاغل ممکن است در ابتدا آماده نباشید که با این مسئله سر و کله بزنید و شفافیت کامل را به مشتریان و دیگران در اینترنت ارائه بدهید و این مسئله درست است. شما می‌توانید برای این کار، شروع خود را با باز بودن در یک زمینه خاص از کسب و کار خود در نظر بگیرید، مانند نحوه استفاده از پولی که مشتریان شما به شما می‌دهند.

در این مقاله سعی کردیم در راستای گسترش بیزنس با داده به شما 4 روش ساده و کاربردی را معرفی کنیم. آیا تا به حال از این روش‌ها استفاده کرده‌اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نگارگران افق روشن

مطالب اخیر

چگونه فونت نوشته های فارسی در فایل CSV را در اکسل درست نمایش دهیم؟

اگر شما هم به مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در فایل CSV برخوردید، این…

۱ مرداد ۱۴۰۱

کارشناس پایگاه داده کیست؟ آشنایی با این موقعیت شغلی

کارشناس پایگاه داده (Data Base Administrator یا DBA) با استفاده از نرم افزار به سازماندهی…

۲۵ آذر ۱۴۰۰

دریاچه داده چیست؟ بررسی تفاوت های آن

دریاچه داده چیست؟ داده‌ها نقش زیادی در دنیای امروز دارند و کسب‌وکارها ناگزیر هستند تا…

۲۲ آذر ۱۴۰۰

تبدیل داده به اطلاعات چگونه امکان پذیر است؟

تبدیل داده به اطلاعات چگونه ممکن است؟ هوش تجاری یا همان Business Intelligence به سازمان‌ها…

۱۹ آذر ۱۴۰۰

پاکسازی داده ها چیست؟ + راهنمای کامل برای آن

پاکسازی داده ها مرحله مهمی است که نباید ساده از آن بگذرید. گام پس از…

۱۶ آذر ۱۴۰۰

تحلیل داده با هوش تجاری چه دلایلی دارد؟

تحلیل داده با هوش تجاری چگونه است؟ داده‌های دیجیتالی، با توجه به ماهیت خود، تصویری…

۱۳ آذر ۱۴۰۰