عناصر تجسم داده موفق چیست؟ سه عنصر تجسم داده‌های موفقیت‌آمیز توسط Jim Stikeleather در آوریل 2020 اعلام شد. اکنون که در مورد این که چه زمانی تجسم داده‌ها کار می‌کند – و چه زمانی کار نمی‌کند، بحث می‌کنیم. بیایید به بررسی عواملی که می‌تواند تجسم داده‌ها را موفق کند، بپردازیم. اگرچه تعدادی معیار وجود دارد، از جمله سهولت درک و زیبایی شناسی، ما می‌خواهم سه موردی را که طراحان اغلب نادیده می گیرند، بررسی کنیم. در ادامه این مقاله برای بررسی عنصر تجسم داده موفق با ما همراه باشید. قبلاً در خصوص تجسم داده به شما مقالاتی از جمله ترندهای تجسم داده، افراد موثر در تجسم داده و غیره ارائه داده‌ایم. می‌توانید در صورت نیاز نگاهی به آن بندازید.

سه عنصر تجسم داده

در این بخش از عناصر تجسم داده موفق ؛ به سه عنصر یا اِلمان ک در موفقیت تجسم داده نقش داشتند؛ می‌پردازیم. در ادامه برای اطلاعات بیشتر ما را همراهی کنید.

درک مخاطب

عناصر تجسم داده موفق

یکی از عناصر تجسم داده موفق در درک مخاطب است. در اصل تجسم داده موفق، مخاطب را درک می کند. قبل از این که داده‌های (جناسی مورد نظر) را در تجسم خود داشته باشید، با هدف شروع کنید، یعنی انتقال مقادیر زیادی از اطلاعات در قالبی که به راحتی توسط مصرف کنندگان این اطلاعات – تصمیم گیرندگان – جذب شود. یک تجسم موفق بر این اساس است که طراح درک کند که تجسم چه کسی را هدف قرار می دهد، و بر روی سه نکته کلیدی اجرا می شود:

  1. مخاطب کیست؟
  2. چگونه اطلاعات را می خواند و تفسیر می کند؟
  3. استفاده کنید، یا باید آن را با سرنخ هایی در تجسم راهنمایی کنید. (مثلاً با فلش سبز نشان داده شده خوب است) انتظارات مخاطبان متخصص متفاوت از مخاطبان عمومی است.

انتظارات بینندگان چیست و چه نوع اطلاعاتی برای آنها مفیدتر است نقش عملکردی تجسم چیست و بینندگان چگونه می توانند از آن اقدام کنند. تجسم آموزشی یا تاییدی نباید باشد. عنصر تجسم داده موفق در اصل در درک مخاطب شما نهفته است. موردی کلیدی که شاید از دیدگاه خیلی از افراد پنهان بماند.

تنظیم چارچوب روشن

یکی دیگر از عناصر تجسم داده موفق در این است که چارچوب روشنی را تنظیم می کند. طراح باید اطمینان حاصل کند که همه افرادی که تجسم را مشاهده می کنند، در مورد چیزی که نشان دهنده آن است، در زمینه مشترک هستند. برای انجام این کار، طراح نیاز به تنظیم یک چارچوب واضح دارد که شامل معنایی و نحوی است که تحت آن اطلاعات داده برای تفسیر طراحی شده است. معناشناسی شامل معنای کلمات و گرافیک مورد استفاده است و نحو شامل ساختار ارتباط است. برای مثال، هنگام استفاده از یک نماد، عنصر باید شباهتی به چیزی داشته باشد که نشان‌دهنده آن است، با اندازه، رنگ و موقعیت که همگی معنا را به بیننده منتقل می‌کنند. خطوط و میله‌ها اشکال هندسی ساده و شماتیکی هستند که جزء لاینفک بسیاری از تجسم‌ها هستند: خطوط به هم متصل می‌شوند، که یک رابطه را نشان می‌دهند. از سوی دیگر میله ها حاوی و جدا هستند. در مطالعات، زمانی که از مردم خواسته شده است که یک خط یا نمودار میله ای بدون برچسب را تفسیر کنند، مردم به طور عمده خطوط را به عنوان روند و میله ها را به عنوان روابط گسسته تفسیر می کنند – حتی زمانی که با ماهیت داده های اساسی در تضاد باشد. یک عنصر دیگر در چارچوب وجود دارد: قبل از هر چیز دیگری، مطمئن شوید که داده های شما تمیز هستند و تفاوت های ظریف آن را درک می کنید. آیا مجموعه داده‌های شما دارای نقاط پرت است؟ چگونه توزیع می‌شود؟ کجا داده‌های شما دارای حفره‌ها هستند؟ آیا در مورد داده‌ها پیش داوری می‌کنید؟ داده‌های دنیای واقعی اغلب پیچیده هستند. از انواع مختلفی از منابع مختلف، و همیشه قابل اعتماد نیستند. آشنایی با داده های خود به شما در انتخاب و استفاده مناسب از یک چارچوب کمک می کند. برای عنصر تجسم داده موفق در این مورد بهتر است با داده های خود بیشتر آشنا شوید. در ادامه با آخرین مورد و سومین مورد بیشتر آشنا می‌شوید.

بیان داستان

عناصر تجسم داده موفق

عنصر تجسم داده موفق می‌تواند؛ داستانی را بیان کند. تجسم در نقش آموزشی یا تأییدی خود در واقع شکلی پویا از متقاعدسازی است. تعداد کمی از اشکال ارتباطی به اندازه یک روایت قانع کننده قانع کننده هستند. برای این منظور، تجسم باید داستانی را برای مخاطب تعریف کند. داستان‌ها اطلاعات را در ساختاری بسته‌بندی می‌کنند که به راحتی به خاطر سپرده می‌شود و این در بسیاری از سناریوهای مشارکتی مهم است، زمانی که یک تحلیلگر همان فردی نیست که تصمیم‌گیری می‌کند، یا صرفاً نیاز دارد اطلاعات را با همتایان به اشتراک بگذارد. تجسم داده ها به خوبی می تواند یک رسانه ارتباطی برای داستان سرایی باشد، به ویژه زمانی که داستان حاوی داده های زیادی باشد. تصویر مینارد از راهپیمایی ناپلئون در مسکو در سال 1812 نمونه‌ای است. با فناوری جدیدتر که طراحان را از الگوی تصاویر مبتنی بر کاغذ رها می کند، حتی می توان روایت های قانع کننده تری ساخت. داستان سرایی به بیننده کمک می کند تا از داده ها بینش پیدا کند. تجسم اطلاعات فرآیندی است که داده ها و دانش را به شکلی تبدیل می کند که برای درک اطلاعات جاسازی شده به سیستم بینایی انسان متکی است. هدف این است که بیننده را قادر به مشاهده، درک و درک اطلاعات کند. تفاوت بین تجسم اطلاعات و داستان سرایی سنتی در فیلم، تئاتر یا تلویزیون این است که اطلاعات و داستان منتقل شده در محیط های تجسم اطلاعات بسیار پیچیده تر است. تکنیک‌های طراحی که در تجسم‌هایی که «داستانی را روایت می‌کنند» تفاسیر خاصی را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توانند به طور قابل‌توجهی بر تفسیر کاربر نهایی تأثیر بگذارند. طراحان تجسم باید در داده ها به منظور به دست آوردن درک درستی از آن و همچنین ارتباط با مخاطبان تجسم کاوش کنند. طراحان خوب نه تنها می‌دانند که چگونه نمودار و محدوده داده مناسب را انتخاب کنند، بلکه می‌دانند چگونه از طریق تجسم، یک داستان‌نویس قانع‌کننده باشند. عناصر تجسم داده موفق موارد دیگری را نیز شامل می‌شود اما از مهم‌ترین این موارد؛ 3 مورد نام برده بود.

چگونه می توان یک داستان را با داده ها تعریف کرد؟

هر داستان عالی بر مبنای تجسم و جزئیات استوار شده است. برای ساختن یک تصویر در ذهن شخص، اضافه کردن جزئیات لازم است تا واقعاً داستان کامل شود و شکل بگیرد. همین مسئله در مورد تجزیه و تحلیل و داده ها نیز صدق می کند. استفاده از این اجزا در استراتژی های بازاریابی ما آن را به گونه‌ای رقم زده است که به عنوان بازاریاب بتوانیم داستان هایی را برای کمپین های موفق و سفرهای مشتری بیان کنیم. با این حال، تفسیر درست همه داده ها و تبدیل آن به یک داستان عالی می تواند یک کار دشوار باشد که بسیاری از سازمان ها برای تحقق آن در تلاش هستند. عنصر تجسم داده موفق یا عناصر تجسم داده موفق در این زمینه بسیار کارایی هستند‌.

داستان گفتن با داده ها به چه معنا است؟

داده ها فقط مجموعه ای از اعداد هستند تا زمانی که آن را به یک داستان تبدیل کنید. نمایش گزارش ها و نمودارها بدون اضافه کردن روایت به داده ها می تواند گیج کننده باشد. هر بینش و روایت عالی توضیح می دهد که

  • چه اتفاقی افتاده است؟
  • چرا مهم است؟
  • چگونه می توانید از آن استفاده کنید تا آن را به چیزی عملی تبدیل کنید؟

تجسم داده ها (Data visualization) با استفاده از داده ها و آمار به روش های خلاقانه برای نشان دادن الگوهای و نتیجه گیری در مورد یک فرضیه یا اثبات نظریه ها، که می تواند به تصمیم گیری در سازمان کمک کند، می باشد. عناصر تجسم داده موفق می‌تواند در موارد بسیاری برای شما کاربردی عمل کند.

چرا مهم است؟

گفتن یک داستان داده محور می تواند:

  • هم برای ذینفعان
  • و هم برای مشتریان مفید باشد
  • و می تواند تصمیم گیری بهتری را در یک سازمان هدایت کند
  • و همچنین به جذب مشتریان کمک کند.

استفاده از تجسم داده ها برای ایجاد مشاهدات و بینش کلی در مورد مشتریان و خواسته های آنها، می تواند به جذب و حفظ مشتری کمک کند. از عناصر تجسم داده موفق بود که بیشتر به آن پرداختیم.

سخن آخر

در آخر باید ذکر کنیم که عناصر تجسم داده موفق را دست کم نگیرید. عنصر تجسم داده موفق شامل یک مورد یا حتی 3 مورد نام برده در مقاله نیست. تمام هدف ما اشنایی بیشتر شما با عناصر کلیدی و مهم است. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود در این زمینه را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات و سوالات شما در این خصوص هستیم.