تحلیل داده با هوش تجاری چگونه است؟ دادههای دیجیتالی، با توجه به ماهیت خود، تصویری شفاف، مختصر و پانوراما از تعدادی از مناطق حیاتی عملکرد کسب و کار ارائه میدهند و پنجرهای از بینش را ارائه میدهند که اغلب منجر به ایجاد یک استراتژی پیشرفته هوش تجاری و در نهایت موفقیت کسب و کار فعلی میشود. هوش تجاری در این فرایند با ایجاد یک دیدگاه جامع از دادهها، به تیمها امکان میدهد تا به تنهایی بینش عملی ایجاد کنند. با معرفی هوش تجاری آنلاین، شرکتها امروز این شانس را دارند که ارزش اضافی و در نهایت سود را کسب کنند.
در اصل، هوش تجاری (Business Intelligence) شامل استراتژیها و فناوریهای استفاده شده توسط شرکتها برای تجزیه و تحلیل دقیق دادههای آنلاین از اطلاعات کلیدی مبتنی بر کسب و کار است. فناوریهای هوش تجاری بینشهای تاریخی، جاری و پیش بینی کننده را نسبت به بخشهای مختلف عملیات کسب و کار ارائه میدهد، بنابراین به یک شرکت کمک میکند تا درباره فعالیتهای آگاهانه با محوریت امور مالی، بازاریابی، فروش، تحقیقات رقبا، دسترسی اجتماعی، فرایندهای داخلی و موارد دیگر تصمیم گیری کند. هوش تجاری در دنیایی با محوریت دیجیتالی ما بسیار حیاتی است زیرا اساساً این حس را به شما میدهد که یک دید کسب و کاری به شما کمک میکند تا خیلی بیشتر از اطلاعات ارائه شده در سطح خود را ببینید و پردازش کنید.
برای اینکه قدرت هوش تجاری را ببینید، در اینجا ۴ بینش اصلی وجود دارد که باید بدانید:
طبق مقالهای که در BetterBuys منتشر شده است، کسب و کارهایی که از تحلیل داده استفاده میکنند پنج برابر بیشتر احتمال دارد تصمیمات بهتر و سریعتری بگیرند. تحلیل داده با هوش تجاری
پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۵، بازار جهانی هوش تجاری و تحلیل داده به ۱۴۷٫۱۹ میلیارد دلار برسد و به ۲۶.۹۸٪ نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) از سال ۲۰۱۶ رشد کند.
مشاغل تا سال ۲۰۲۵، ۶۰٪ از دادههای جهان را ایجاد و مدیریت میکنند.
۸۵٪ از رهبران مشاغل معتقدند که دادههای بزرگ، به ویژه در پتانسیل شخصی سازی اطلاعات، روشی را که کسب و کارها اداره میشوند را تغییر میدهند.
واضح است که هوش تجاری و ابزارهایی که باعث بهبود هوش تجاری میشوند، برای آینده هر شرکتی که در عرصه دیجیتال رقابت میکند، صرف نظر از صنعت یا هر بخش دیگری، اهمیت دارد.
در این مقاله ما ۱۳ نمونه هوش تجاری را بر اساس مطالعات موردی در زندگی واقعی، سناریوها، دادهها و اکتشافات بررسی میکنیم. این نمونههای هوش تجاری قدرت و پتانسیل تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ را در عصر مدرن به نمایش میگذارند و اینکه چگونه میتواند سرمایه گذاری شما را باهوشتر، قویتر، مقیاس پذیرتر و موفقتر انجام دهد. بدون ادعای بیشتر، در ادامه ۱۳ نمونه الهام بخش از هوش تجاری وجود دارد:
۱) بهبود روند تصمیم گیری
یکی از مهمترین مزایای هوش تجاری، توانایی تصمیمگیری بهتر و با ارزشتر است و این مثال از هوش تجاری مبتنی بر همین ایده است. در اولین نمونههای تحلیل کسب و کار ما، مدیر عامل و بنیانگذار یک شرکت با چالش تغییر فرهنگ درونی کسب و کار خود با هدف دستیابی سادهتر هیئت مدیره به اطلاعات جامع کسب و کار ارائه شد. برای جلوگیری از کنترل کامل بخش فناوری اطلاعات بر روی دادهها، و در نتیجه جلوگیری از فعالیت سایر بخشها از همکاری مشترک و تصمیم گیری آگاهانه به نفع کسب و کار، مدیر عامل شرکت یک نرم افزار داشبوردی گزارش ساز را برای یک فرایند خودکار گزارش دهی داده مستقر کرد.
به عنوان نتیجه مستقیم این تصمیم، نه تنها دادههای سازمان اکنون غیر متمرکز و قابل فهم هستند و روند تصمیم گیری را در سراسر هیئت مدیره بهبود میبخشند، بلکه ۴۰ ساعت ارزشمند را نیز در هفته در تهیه گزارش صرفه جویی میکند. این یکی از نمونههای بینش کسب و کار است که در اینجا متوقف نمیشود.
مدیرعامل این شرکت با بیان این پیروزی گفت: “همه بخشها میتوانند به داشبوردهای واقعی خود دسترسی داشته باشند، مهم نیست که در دفتر یا در یک جلسه باشند. همه تصمیم گیرندگان دسترسی سریع و آسان به تجزیه و تحلیل و گزارش موقت حتی در تبلتهای خود دارند. ”
۲) پرده برداری از بینش جدید کسب و کار
دومین نمونه از تجزیه و تحلیلهای کسب و کار ما بر کشف بینشهای کسب و کار جدید متمرکز است که در نهایت میتواند به بهینهسازی فرایندهای کسب و کار کمک کند، از این طریق باعث افزایش بهره وری و تقویت درآمد میشود. تحلیل داده با هوش تجاری
یک کسب و کار آنلاین سفارش مواد غذایی میخواهد ضمن داشتن توانایی بهینه سازی گزارشهای فروش و کمپینهای بازاریابی به روشی با صرفه اقتصادی، صرفه جویی در هزینه، به درک بهتر از چرخههای زندگی مشتریان بپردازد. این شرکت با دستیابی به اطلاعات تحلیلی در زمان فعلی، توانست فعالیتهای بازاریابی و فروش خود را سادهتر، تصمیم گیریهای سریعتر بر اساس اطلاعات در زمان فعلی انجام دهد و بینشهای تازهای که برای بهبود سطح تجربه مشتری استفاده کرده است، منجر به افزایش وفاداری به برند در مشتریان میشود.
استفاده از داشبورد زمان فعلی به این کسب و کار آنلاین سفارش غذا کمک کرد تا بر تمام عملیات مهم کسب و کار خود از طریق شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) سفارشی نظارت کند. علاوه بر این، پلتفرم جدید تجزیه و تحلیل کسب و کار باعث شده است تا مشاغل بتوانند خود را به چالش بکشند زیرا در طی روز و نه هفته یا چند ماه بعد گسترش مییابد. با کمک نمودارهای فروش و گرافها، دادهها به راحتی با آنها ارتباط برقرار کردند و در یک صفحه واحد ارائه شدند. این یکی از نمونههای ما از تجزیه و تحلیل کسب و کار است که نشان میدهد تا چه اندازه قدرت هوش تجاری بر فرایندهای تصمیم گیری در کسب و کار تاثیر میگذارد و ستونی برای رشد پایدار است.
۳) تقویت بهره وری
مصرف کنندگان امروزی رتبه بندیها، و نظرات همتایان خود را طلب میکنند تا به آنها در تصمیم گیری به خصوص هنگام سفر کمک کند. طبق این گفته، یک کسب و کار مبتنی بر سفر باید بتواند سطح خوبی از تجربه و پشتیبانی مشتری را به کاربران خود تحویل دهد.
در سومین نمونههای هوش تجاری ما، یک شرکت در دسته بندی هتل مستقر در برلین به دلیل پراکندگی دادههای خود، که در سراسر سازمان تاثیر گذاشت و در نتیجه میزان تولید و خدمات آن را مختل کرد، به نرم افزار تجزیه و تحلیل هوش تجاری روی آورد. با استفاده از راه حل تحلیلی مبتنی بر نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) که نیاز به حداقل مداخله فناوری اطلاعات و دسترسی به آن در سراسر سازمان دارد، شرکت مسافرتی توانست دادههای کلیدی خود را در یک فضای قابل دسترس تلفیق کند. تحلیل داده با هوش تجاری
یکی از نرم افزارهای قوی حوزه هوش تجاری نرم افزار پاور بی آی (Power BI) که پیشنهاد میکنیم در صورت علاقه به پیاده سازی هوش تجاری در سازمان حتما آموزش این نرم افزار را در سایت ما دنبال کنید.
وقتی صحبت از دادههای بزرگ در زندگی واقعی است، این کسب و کار مسافرتی حرکتی عاقلانه مبتنی بر هوش تجاری انجام داد که منجر به بهبود راندمان داخلی، انسجام بهتر بین بخشها و سطح جدید بینش شد که در نتیجه سطح پشتیبانی مشتری شرکت را فراتر از انتظارات مدیر عامل ارتقا داد.
۴) افزایش فروش
نمونه شماره ۴ هوش تجاری الهام بخش ما نشان میدهد که با استفاده از تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ به نفع خود، میتوانید فروش خود را افزایش دهید، که این یکی از اهداف اصلی کلیه کسب و کارها در سراسر جهان است. با بهره گیری از KPIهای فروش خوب، هر کسب و کار میتواند نتیجه نهایی خود را بهبود ببخشد. اجازه دهید این مورد را از طریق یکی از نمونههای برتر سازمانهایی که از هوش تجاری استفاده میکنند، ببینیم.
یک پخش کننده خرده فروشی آنلاین در حال توسعه، برای مدتی از عملکرد فروش نامتناسب و تا حدودی نامنظم رنج میبرد و با وجود تلاشهای فراوان قادر به تحقق استراتژی خود نبود. پس از مراجعه به روشهای هوش تجاری و درج داشبورد فروش برای حل مشکل فعلی، تقریباً بلافاصله آشکار شد که به جای دادهها، فشار استراتژی فروش سازمان را سوق میدهد. با طراحی مجدد استراتژی سازمان و تحلیل اطلاعات موجود، میزان فروش سازمان ۲۴ درصد افزایش یافت در حالی که میزان بازپرداخت ۹۰ درصد کاهش یافت. فرایند تنظیم هدف سازماندهی شده و همچنین استراتژیهای فروش ساده که توسط دادهها پیش میروند، اطمینان حاصل کردهاند که این سازمان نه تنها به سود خود ادامه میدهد بلکه تیم فروش آن از اهداف خود فراتر میرود.
۵) بهبود بهره وری مالی
بدون تردید، بخش مالی شما یکی از قلبهای تپنده سازمان شما به حساب میآید، زیرا بدون جریان مداوم پول و سرمایه برای سرمایه گذاری دوباره در کسب و کار، کل عملیات متوقف میشود.
گفته میشود، پنجمین نمونه از تحلیلهای کسب و کار ما بر تکامل هوش تجاری یک شرکت برای شناسایی مسائل احتمالی جریان نقدی و بهبود کارایی مالی تمرکز دارد. در این مثال، یک برند تشخیص بیماری سراغ نرم افزار گزارشگری آنلاین و روشهای هوش تجاری رفته است، زیرا، با وجود یک دوره رشد سریع، درصد درآمد شرکت پایین بود و حسابهای دریافتی و همچنین مطالبات انکار شده، به رکورد بالایی رسیده بودند.
برای مقابله با این مسئله که احتمالاً ویرانگر است، این شرکت یک سیستم گزارشگری مالی بصری را اجرا کرد که به آنها اجازه میداد تا به تعداد زیادی از معیارهای مربوط به حساب کاربری دسترسی پیدا کنند و همچنین از نمودارهای مالی زیادی استفاده کنند که به آنها کمک کند تا دادهها را به روشی بصری و ساده مشاهده کنند.
در نتیجه این ابتکار هوش تجاری و اقتصادی که از مصادیق اطلاعات کسب و کار ما برخوردار است، این کسب و کار توانست با استفاده از توان گزارشهای مالی، مشکلات را تشخیص دهد و مطالبات میلیونی دلاری در این روند را بازیابی کند. تحلیل داده با هوش تجاری
۶) جریان فرایندهای داخلی
یک شرکت مراقبتهای بهداشتی مستقر در ایالات متحده که به سرعت در حال توسعه است و از تعدادی فرایندهای داخلی ناپیوسته و ناکارآمدی کسب و کار رنج میبرد، به دنبال قدرت هوش تجاری در ششمین نمونههای تحلیلی ما بود. به دلیل عدم وجود سازگاری ناشی از ضعف پردازش، جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادهها، کسب و کار قادر به استفاده از ثروت بینش دیجیتال به نفع خود نبود. با این حال، همکاری با یک شریک هوش تجاری برای توسعه و استقرار یک سیستم هوشمند یکپارچه اطلاعاتی کسب و کار که چندین منبع داده را در یک بستر واحد ادغام میکند، این شرکت مراقبتهای بهداشتی را قادر ساخت دادههای خود را با فرمت کارآمد، ارزشمند و در دسترس تجزیه و تحلیل کند و تصمیم فزاینده هوشمندانه برای بهره مندی از کسب و کار اخذ کند.
این یکی از نمونههای بینش کسب و کار ما است که نشان میدهد چگونه شرکتهای بهداشت و درمان میتوانند در سطح بسیار بالاتری عمل کنند. این شرکت مسلح با ابزارهای مورد نیاز برای انجام بهتر کار خود، بخشهایی از جمله امور مالی، صورتحساب، بازاریابی و فروش با تولید بیشتر، پیشرفت در فرایندهای داخلی و تقویت همکاری بین گروهی شروع به کار کرد.
این سناریو شاید یکی از نمونههای ارزشمند تجزیه و تحلیل کسب و کار ما باشد زیرا نشان میدهد چگونه دادههای بزرگ در بهداشت و درمان و هوش تجاری میتوانند به فرهنگ تکامل مداوم کمک کنند، که این یک دارایی ارزشمند در دنیای سریع دیجیتال امروزی است.
۷) پس انداز پول بازاریابی
یکی از نمونههای راه حلهای هوش تجاری صنعت ما فقط بر بخش بازاریابی یک شرکت متمرکز است. یک شرکت کسب و کار الکترونیکی مستقر در ایالات متحده با وجود اینکه کمپینهای آنها بصورت روزانه، هفتگی و ماهانه با کمک صفحات گسترده سنتی مورد نظارت قرار میگرفت، از نرخ تبدیل پایین رنج میبرد. این شرکت در ۱۹ شهر ایالات متحده کمپین داشت و ارتباط آنها اغلب اوقات کند بود. تا زمانی که مدیر یک کمپین دادههای کمپین را تجزیه و تحلیل کند، کمپین دیگر نیاز به راه اندازی پیدا میکرد. این رویکرد کور به فعالیتهای تبلیغاتی آنها، به روزها و هفتهها برنامه ریزی صحیح، تجزیه و تحلیل و گزارش دهی مناسب نیاز دارد. از دست دادن وقت در بازاریابی موضوع مهمیاست که هزینه و در نهایت نرخ تبدیل پایین را به همراه دارد.
یک راه حل متمرکز هوش تجاری با اتوماسیون فرایندهای گزارشگری، ۴ روز کاری در هفته را برای تیم ذخیره میکند، و به مدیر تعیین شده کمپین هنگام بروز ناهنجاری در کمپینها، و پیش بینی نتایج آینده کمپین هشدار میدهد. آنها از یک داشبورد بازاریابی مشابه مانند این استفاده کردند:
این مثال از هوش تجاری ۳ برنامه برتر را با بودجه صرف شده، تعداد کل برداشتها، کلیکها، جمع آوریها و CPA توسط یک کمپین برای ۱۲ هفته گذشته نشان میدهد. کل این تیم داشبوردی داشتند که هر هفته به طور خودکار در صندوق ورودی به روز میشدند، بینشها سریع انجام میشد، کمپینها بهتر برنامه ریزی میشدند و مدیران کمپینها در سراسر ایالات متحده همزمان دادههای یکسانی داشتند بنابراین ارتباط و انسجام آنها نیز بهبود یافت. تحلیل داده با هوش تجاری
۸) کاهش مشارکت فناوری اطلاعات
یک شرکت مالی در فرایندهای تحلیلی خود از جمله بخش فناوری اطلاعات دچار مشکل بود. گزارشهای تحلیلی و موقت روزانه آنها غالباً دیر آماده میشد و کارمندان درک کافی از انبوه دادههای جمع آوری شده نداشتند. بخش فناوری اطلاعات با درخواستهای هر بخش از شرکت به سادگی دچار مشکل میشد و وقتی کارهای لازم برای رسیدگی اضافه میشد، شرکت با کمبود وقت و کارایی این بخش مواجه میشد. این شرکت قصد داشت فرایند تصمیم گیری را غیرمتمرکز کند و به کاربران کسب و کار در سراسر شرکت امکان استخراج، اداره و نتیجه گیری بینش در هنگام تهیه گزارشهای خود را اعطا کند، بدون آنکه نیازی به ساعتها و حتی روزها صبر کردن برای بخش فناوری اطلاعات داشته باشد. از آنجا که آنها نیاز به ترکیب چندین منبع داده، داخلی و خارجی داشتند، راه حل هوش تجاری یک گام منطقی برای اجرای مدیریت عملیاتی و استراتژیک آنها بود.
این شرکت به سرعت شاهد بهبود فرایندهای گزارشگری و تحلیلی خود بود، نه تنها از طریق گزارشهای استاندارد خودکار بلکه در تجزیه و تحلیل موقت، جایی که آنها فقط برای ایجاد بینش فوری عملی نیاز به استفاده از رابط کشیدن و رها کردن داشتند. بخش فناوری اطلاعات همچنین میتواند به ابزار گزارش بانک اطلاعاتی متوسل شود زیرا هوش تجاری ویژگیهای مبتدی و پیشرفته ای را برای کاربران کسب و کار در صنایع و بخشها فراهم میکند.
این یکی از نمونههای تجزیه و تحلیل کسب و کار است که نشان میدهد چگونه میتوان بار اضافی را از دوش کارکنان برداشت و یک فرهنگ کاری ایجاد کرد که باعث صرفه جویی در وقت و افزایش بهره وری میشود.
۹) اتصال بخشها
یکی دیگر از نمونههای تجزیه و تحلیل کسب و کار در دنیای واقعی، در مورد یک برند مد مستقر در واشنگتن دی.سی با فروشگاههای مختلف در سطح شهر است. چالشهای آنها زمانی ایجاد میشود که نیاز به تلفیق دادههای فروش و بازاریابی در زمان فعلی، بهینهسازی فعالیتهای تبلیغاتی خود برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن و ایجاد یک مرور کلی از چرخه زندگی مشتری باشد. این بدان معناست که مقدار زیادی از دادهها و KPIها برای دستیابی به بهترین نتیجه نیاز به مدیریت و تجزیه و تحلیل موفقیت آمیز دارند. آنها تصمیم گرفتند تا هوش تجاری را در عملیات خود پیاده سازی کنند تا بتوانند دادههای زمان فعلی را رصد کنند، اطمینان حاصل کنند که کارکنان به بازاریابی و تجزیه و تحلیل فروش دسترسی دارند و از داشبورد برای تجسم اطلاعات کسب و کار خود استفاده کنند.
این نه تنها وفاداری مشتری را بهبود بخشید (ما در نمونه دیگری از هوش تجاری در این مورد صحبت خواهیم کرد)، بلکه با اتصال مجموعه دادههای مختلف از بخشهای مختلف، این شرکت موفق شد از این ابزارهای KPI هوش تجاری برای اهداف مختلفی از جمله تراز کردن فعالیتهای تبلیغاتی با هدف بستن معاملات فروش بیشتر استفاده کند. درنهایت، بخش فروش از فعالیتهای بازاریابی آگاهی بهتری داشت و بخش بازاریابی میتوانست تبلیغات بهتری را متناسب با چرخه عمر کلی مشتری برنامه ریزی کند.
۱۰) افزایش عملکرد کارمندان
با مثالهایی از شرکتهایی که از هوش تجاری استفاده میکنند با ذکر بخش منابع انسانی یک شرکت مستقر در ایالات متحده ادامه میدهیم که با افزایش ساعت اضافه کاری، مشکلاتی را تجربه کردند و بهره وری کاهش یافت، و تعداد روزهای ناکارآمد آنها به طور پیوسته افزایش یافت. این یک وضعیت غیرمعمول در برنامهریزی منابع انسانی بود زیرا به آنها نشان داد که مشکلاتی در مورد نیروی کار وجود دارد، اما آنها نمیتوانند فرصت صحبت با هر کارمند را داشته باشند چرا که این امر هفتهها و حتی ماهها زمان میبرد.
مدیریت تصمیم گرفت تا از نرم افزار تحلیل منابع انسانی بهره ببرد و از هوش تجاری برای بخش خود استفاده کند. با تجزیه و تحلیل رفتار و عملکرد نیروی کار، این بخش دیدگاه بهتری در مورد موضوعاتی داشت که باید حل شوند. برجسته ترین KPIهای منابع انسانی که مورد توجه قرار گرفته عبارتند از: اثربخشی کلی کار، ساعات اضافه کاری، میزان غیبت و هزینههای آموزش برای بررسی اینکه آیا استخدامهای جدید سودمند خواهد بود یا خیر. مدیر بخش پس از نگاهی به دادههای مربوط به تجسمهای تعاملی که اطلاعات تاریخی و حال حاضر کل بخش را گرد آورده است، میتواند به این نتیجه برسد که این بخش کمبود نیرو دارد و خسته است و شرکت نیاز به استخدامهای جدید دارد در غیر این صورت روزهای ناکارآمد به صورت نمایی افزایش مییابد، و مشکلات کسب و کار قابل توجهی در دراز مدت ایجاد میشود.
این یکی از نمونههای عملیاتی هوش تجاری است که به ما نشان میدهد که چگونه میتوان مدیریت نیروی کار را بهبود بخشید تا کل سازمان افت نکند زیرا کارمندان به کمک بیشتری نیاز دارند.
آنها از داشبورد نیروی انسانی مشابه با مثال زیر استفاده کردند:
این امر آنها را قادر میسازد تا بهرهوری کارکنان خود و عملکرد کلی را ارتقاء دهند زیرا فرایند تحلیلی به مدیر اختیار داده تا تصمیمی بهتر بگیرد و گزارشهای منظم نیروی انسانی را تهیه کند که دادههای دقیقی را ارائه میدهد. همچنین این فرایند هفتهها یا ماهها طول نکشید، تجسم تنها با چند کلیک ایجاد شد. اکنون ما به نمونههایی از تجزیه و تحلیل کسب و کار میپردازیم که یک کسب و کار تولیدی واقع در فرانسه را بهبود بخشیده است.
۱۱) تقویت فرایندهای تولید
تعداد زیادی از دادهها در صنعت تولید مدیریت میشوند و وقتی شما به استفاده بیشتر از رباتیک و هوش مصنوعی روی میآورید، این صنعت یکی از پیشگامان استفاده از هوش تجاری است. مسائلی که این شرکت آلمانی با آن روبرو بود مربوط به سادهسازی روند تولید آنها بود از آنجایی که آنها با مشکلات بیشتری در تجهیزات خود مواجه شدند به طوری که حجم تولید کاهش یافته و نگرانیهای کسب و کار آنها نیز شروع شد. این شرکت با داشتن یک نگاه کلی از کلیه تجزیه و تحلیلهای تولیدی مورد نیاز برای اجرای موفقیت آمیز فرایند تولید، توانست از هشدارهای داده هوشمند استفاده حداکثری را ببرد و این امکان را فراهم کند که کارگران تولیدی در صورت بروز ناهنجاری بلافاصله آگاه شوند. این تضمین میکند که دیگر ماشین آلات خراب نمیمانند زیرا تعمیرات و مدیریت آنها میتواند تحت نظارت سریع قرار بگیرد، قبل از وقوع این تجزیه و تحلیل، فرایند تولید متوقف میشد و سرمایه عظیمی از دست میرفت.
این یکی از نمونههای تحلیلی کسب و کار دنیای واقعی ما است که توجه و تمرکز هوش مصنوعی را به خود جلب میکند و نگهداری از تجهیزات تولیدی که به کمترین زمان ممکن تولید محصول نیاز دارند، و یکی از مهمترین KPIهای تولیدی، در کنار حجم تولید و هزینه است را بهبود میدهد.
اکنون نگاهی خواهیم داشت به مثالهای بعدی راه حلهای هوش تجاری که متمرکز بر خرده فروشی و یک منبع الکترونیکی مبتنی بر وب است.
۱۲) بهبود وفاداری مشتری
در شماره ۱۲ نمونه تحلیل کسب و کار، یک خرده فروش لباس در مراحل اولیه موفقیت روزافزون خود در تلاش بود تا کسب و کار خود را ارتقا دهد. پس از یک سال رشد چشمگیر، این کسب و کار ضمن مشاهده افزایش چشمگیر مشتری، سود و سطح کسب مشتری را مشاهده کرد. این شرکت توانست قدرت خود را حفظ کند، بنابراین تصمیم گرفت از کمکهای خارجی برای ادامه موفقیت کسب و کار خود استفاده کند. این شرکت با انتخاب داشبورد خرده فروشی که به منظور نمایش تعداد زیادی از اطلاعات جمعیتی ارزشمند در مورد کاربران موجود و مخاطبان هدف خود و با KPIهای خرده فروشی متمرکز بر افزایش ارزش مشتری و کسب مشتری جدید، سفارشی شده است، بار دیگر رشد مخاطبان خود را آغاز کرد. این کسب و کار توانست نقاط قوت و ضعف خود، روندهای نوظهور در نقاط مختلف را مشخص کند و مخاطبان خود را به طور دقیق تقسیم کند تا اطمینان حاصل کند که معاملات مناسب یا شخصی سازی شده را به مجموعه مناسب مصرف کنندگان ارائه میدهد و در نتیجه رشد قابل توجهی در جلب مشتری خود ایجاد کرد و وفاداری به برند خود را افزایش داد.
۱۳) بهینه سازی موجودی
سیزدهمین و آخرین نمونه عملیاتی هوش تجاری ما یا نمونه تجزیه و تحلیل کسب و کار، متمرکز بر سهام و یا بهینه سازی موجودی است. حدود ۴۶٪ از بلاک پیام سرورها (Server Message Block Protocol) موجودی خود را ردیابی نمیکنند یا از یک روش دستی پر زحمت برای این کار استفاده میکنند، که هزینه، زمان و منابع زیاد با ارزش دیگری را صرف میکند.
یک تأمین کننده لوازم الکترونیکی مبتنی بر وب که با انبار بزرگی از محصولات مورد معامله سرو کار دارد، اثرات ضعف مدیریت موجودی را هنگامی احساس کرد که شروع به از دست دادن موارد با ارزش و تعداد فزایندهای از محصولات و خسارت کرد.
این کسب و کار پیش از این که شرایط از کنترل خارج شود، یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری (DSS) اتخاذ کرده بود، بنابراین میتوانست از تمام دادههای مبتنی بر موجودی خود برای انتخاب آگاهانه در مورد نحوه ذخیره، کمیت و مدیریت سهام خود بر اساس پایداری استفاده کند. این تجزیه و تحلیل جامع و فوق العاده هوشمند از دادههای تاریخی علاوه بر معیارهای ذخیره برای کالاهای انبار، نه تنها به کسب و کار کمک میکند تا موارد مختلف خود را ردیابی کند، بلکه از خسارت جلوگیری کرده و اطمینان حاصل میکند که کلیه محصولات محبوب آن در همه زمانها موجود است.
جمعبندی
ما در عصری غنی از داده زندگی میکنیم، و کسانی که امروز از آن عاقلانه استفاده میکنند، پاداشهای بی پایان فردا و پس از آن را به دست میآورند. این نمونههای تجزیه و تحلیل کسب و کار ثابت میکند که هوش تجاری دیگر روندی نیست که صرفاً توسط صنایع خاص مورد استفاده قرار میگیرد، بلکه اجرای آن توسط مدیران، کارمندان، کاربران متوسط کسب و کار و متخصصان IT که میخواهند با یک سازنده گزارش SQL یکپارچه کار کنند و تجزیه و تحلیل خود را با این زبان محبوب بسازند، با موفقیت به کار گرفته میشود.