آنالیست هوش تجاری (BI) داده ها را به بینش‌هایی تبدیل می‌کند که کسب و کار را به سمت ارزشمندتر شدن هدایت کند. با استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها، تجسم داده ها و تکنیک‌ها و فناوری‌های مدل سازی داده ها، تحلیلگران BI می‌توانند روندهایی را که ممکن است به سایر بخش‌ها، مدیران و رهبران کمک کند در تصمیم گیری‎های تجاری برای مدرن سازی و بهبود فرایندهای سازمان، شناسایی کنند.

نقش سازمان تحلیلگر BI روز به روز به طور فزاینده‌ای اهمیت پیدا می‌کند زیرا سازمان‌ها به سمت استفاده از حجم داده های خود پیش می‌روند. تحلیلگران BI معمولاً زمینه‌های از دست دادن درآمد را کشف می‌کنند و مشخص می‌کنند که در چه مواردی می‌توان برای صرفه جویی در هزینه شرکت یا افزایش سود، اقداماتی انجام داد. آنها این کار را با استخراج داده های پیچیده با استفاده از نرم افزار و ابزار BI، مقایسه داده ها با رقبا و روند صنعت و ایجاد تجسم‎هایی که یافته‎ها را به دیگران در سازمان منتقل می‎کند، انجام می‎دهند.

نیازمندی‌های شغلی آنالیست هوش تجاری

تحلیلگران BI معمولاً با استفاده از داده های جمع آوری شده در یک انبار داده متمرکز یا چندین پایگاه داده در سراسر سازمان، طراحی و تحلیل مدل سازی داده ها را انجام می‌دهند. این نقشی است که مهارت‌های سخت مانند برنامه نویسی، مدل سازی داده ها و آمار را با مهارت‌های نرم مانند ارتباطات، تفکر تحلیلی و حل مشکلات ترکیب می‌کند. داوطلبان برای ایجاد تعادل بین فناوری اطلاعات و تجارت به پیش زمینه‌ای کاملاً مناسب احتیاج دارند.

برای شغل آنالیست هوش تجاری شما حداقل به یک مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر، تجارت، ریاضیات، اقتصاد، آمار، مدیریت، حسابداری یا در یک زمینه مرتبط دیگر نیاز دارید. اگر مدرک تحصیلی در رشته‌ای غیر مرتبط دارید اما دوره‌هایی را در این موضوعات گذرانده‌اید، می‌توانید در شرکت هایی که به شما نیاز دارند نیز استخدام شوید. سایر مشاغل ارشد ممکن است به مدرک MBA نیاز داشته باشند، اما مشاغل هوش تجاری BI زیادی وجود دارند که فقط به دنبال مدرک کارشناسی هستند.

شرح شغل تحلیلگر هوش تجاری

شرح شغل تحلیلگر BI

شرح شغل آنالیست هوش تجاری با توجه به شرکتی که در آن به کار می‌پردازید، متفاوت خواهد بود، اما ما برخی از مسئولیت‌های کلی را که به هوش تجاری مرتبط هستند و می‌توانید خود را برای آنها به عنوان یک تحلیلگر BI آماده کنید برای شما لیست کرده‌ایم:

  • جمع آوری، مرور و تایید داده های مشتری
  • نظارت بر استقرار داده ها در انبار داده ها
  • تدوین سیاست‌ها و رویه‌های جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها.
  • ایجاد و کشف برنامه‌های جدید تهیه و پردازش داده ها.
  • همکاری با بخش IT برای استقرار نرم افزارها و به روزرسانی‌های سخت افزاری
  • کنترل نتایج تجزیه و تحلیل و اندازه گیری
  • پیاده سازی روش‌های جدید تجزیه و تحلیل داده ها
  • مرور پرونده‌های مشتری به منظور اطمینان از یکپارچگی جمع آوری و استفاده از داده ها
  • پروفایل سازی داده ها برای شناسایی و درک ناهنجاری‌ها

مهارت‌های آنالیست BI

مهارت های مورد نیاز

برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر BI موفق، به ترکیبی از مهارت‌های فنی، نرم افزاری و تحلیلی نیاز دارید. این کار شما را ملزم به استخراج داده ها با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای پیچیده و سپس تجزیه و تحلیل آنها برای یافتن روند صحیح و دقیق می‌کند. پس از مشاهده روند داده ها، باید یافته‌های خود را به طور موثر به دیگران در سازمان منتقل کنید. شما همچنین مسئولیت پیشنهاد راه حل های ممکن برای رفع مشکلات را به عهده خواهید داشت، مخصوصاً اگر آن مشکلات با از دست دادن درآمد مرتبط باشند.

مهارت‌های لازم برای آنالیست هوش تجاری عبارتند از:

سوالات مصاحبه آنالیست هوش تجاری

مصاحبه آنالیست هوش تجاری

شما هرگز نمی‌دانید که یک کارمند کارگزینی یا مدیر کارگزینی در طول مصاحبه چه چیزی را می‌پرسد، اما می‌توانید برای هرچیزی که ممکن است به سمت شما می‌آید، آماده باشید. ممکن است شرکت‌ها به سوالات مصاحبه استاندارد درباره تجربه کاری گذشته و اهداف آینده شما پایبند باشند. یا ممکن است آنها تا آنجا پیش روند که از شما سوال‌های چالش برانگیز بپرسند یا شما را در موقعیت انجام کار قرار دهند و از شما بخواهند داده ها را در طول مصاحبه تجزیه و تحلیل کنید. قبل از مصاحبه خود با یک تحلیلگر BI ، بهتر است به جستجوی آنلاین بپردازید تا ببینید آیا می‌توانید درک کنید که چه سوالاتی ممکن است از شما پرسیده شود!

برخی از موضوعات برای سوال های برتر مصاحبه برای تحلیلگران BI عبارتند از:

  • انجام یک پرس و جوی داده در مصاحبه
  • توضیح چالش‌های داده های گذشته و چگونگی غلبه بر آنه
  • توصیف قسمت‌های مختلف دستور SQL
  • نشان دادن دانش خود را از مدل سازی داده ها، ترکیب و پیوستن
  • آزمایش عملی با استفاده از جداول داده واقعی شرکت برای آزمایش توانایی شما در یافتن روندهای خاص
  • آشنایی با تعاریف یا دانش اصطلاحات معمول تحلیلگر BI مانند متغیر، تجسم داده ها، میانگین وزنی، پیوند داخلی و خارجی، حذف، کوتاه کردن و اتحادیه
  • سوالاتی در مورد ابزارهای محبوب BI، زبان برنامه نویسی و نرم افزار مانند Tableau ،SQL ،Python ،C # ،Hadoop و سایر موارد
  • بازی‎های فکری که مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسئله شما را نشان می‌دهد
  • تمرینات حل مساله در زمان واقعی با استفاده از اکسل یا سایر ابزارهای BI

رزومه تحلیلگر هوش تجاری

هنگام نوشتن رزومه آنالیست هوش تجاری BI باید روی مهمترین مهارت‎ها، ابزارها و توانایی‎هایی که شرکت ها به دنبال آنها هستند تمرکز کنید. شما الگویی کلی برای ساختن رزومه تحلیلگر BI خود نخواهید یافت، اما اطلاعاتی وجود دارد که می‎توانید برای اطمینان از این که در میان رقبا متمایز هستید، استفاده و اضافه کنید. سال‌های حضور شما در نیروی کار، شغل فعلی، تحصیلات، گواهینامه‌ها و پروژه‌های جانبی بر نحوه نوشتن رزومه شما تأثیر می‌گذارند.

نوشتن رزومه یک تجربه منحصر به فرد است، اما شما می‌توانید با مشاهده نمونه‌ای از آنها، این روند را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهید. JobHero کمک و راهنمایی برای نوشتن رزومه تحلیلگر BI، با قالب‌ها و الگوهای مختلف برای کارگران با سابقه، تجربه و تحصیلات مختلف را ارائه می‌دهد. سایت دیگر، VelvetJobs است که راهنماهایی برای تنظیم رزومه، ساختن رزومه، الگوهای رزومه و نمونه‌هایی از رزومه‌های موفق تحلیلگر BI را ارائه می‌دهد.

مدارک تحلیلگر هوش تجاری

بر اساس پیشنهاد موسسه تبدیل داده ها با هوشمندی (TDWI)، گواهینامه حرفه‌ای هوش تجاری (CBIP) در حال حاضر یکی از تنها گواهینامه‌های حرفه‌ای موجود است که به طور اختصاصی در اختیار تحلیلگر هوش تجاری قرار می‌گیرد. با استفاده از این مدرک شما می‌توانید به عنوان یک متخصص معتبر شناخته شوید، این گواهینامه به فردی داده می‌شود که در هر سه امتحان این آزمون نمره بالاتر از 50 درصد کسب کند. این نمره نشان دهنده دانش کار با مفاهیم، تکنیک‌ها و ابزارهای مربوط به BI است.

اگر در هر سه امتحان 70 درصد یا بالاتر کسب کنید، در سطح Mastery مدرک خواهید گرفت. با توجه به TDWI، این سطح توانایی رهبری موثر تیم در سطح پروژه را نشان می‌دهد و شما این قابلیت را دارید که دیگران را راهنمایی کنید.

برای کسب گواهینامه CBIP، به دو یا چند سال تجربه تمام وقت در CIS، مدل سازی داده ها، برنامه ریزی داده ها، تعریف داده ها، توسعه سیستم‌های ابرداده، برنامه ریزی منابع سازمانی، تجزیه و تحلیل سیستم‌ها، توسعه برنامه‌ها و برنامه نویسی یا مدیریت فناوری اطلاعات نیاز دارید. داوطلبان همچنین موظف هستند حداقل دارای مدرک لیسانس یا کارشناسی ارشد مربوط به سیستم‌های اطلاعاتی، علوم کامپیوتر، حسابداری، مدیریت تجارت، مهندسی، ریاضیات، علوم یا آمار باشند.

همچنین می‌توانید در ابزارهای خاص هوش تجاری مانند Hadoop ،SAS ،Python ،R و سایر زبان‌ها یا نرم افزارهای برنامه نویسی که برای تجزیه و تحلیل داده ها و بصری سازی اطلاعات طراحی شده‌اند، مدرک دریافت کنید. اگر متوجه شدید که یک ابزار یا چارچوب مشخص در توضیحات شغلی که به آنها علاقه مند هستید، درج شده است، گرفتن گواهینامه مورد نظر شانس شما را در قبول شدن در مصاحبه افزایش می‌دهد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتر یا مشاوره در رابطه با شغل تحلیلگر هوش تجاری یا آنالیست BI نیاز دارید می‌توانید با گروه نگارگران افق روشن تماس گرفته و از بهترین خدمات و مشاوره‌ها بهره مند شوید.