فرصت های شغلی در هوش تجاری (BI) در حال افزایش است. متخصصان داده که نیاز به دانش موضوعات متعدد دارند، نقش‌های مهمی را در یک سازمان مانند تحلیلگران تجاری، مدیران پروژه و معماران فنی ایفا می‌کنند. کسانی که تصمیم می‌گیرند یک مسیر شغلی BI را دنبال کنند باید دارای ترکیبی از دانش تجاری، مهارت‌های افراد و تخصص فنی باشند. در کل موقعیت های شغلی در BI رو به افزایش است و این مسئله برای علاقمندان ب این موضوع دریچه‌های امید را باز می‌کند.

مشاغل

مشاغل و قراردادهای مشاغل حرفه‌ای در این بخش معمولاً پیشرفت، حقوق پردرآمد، توانایی ایفای نقش‌های مختلف، تنوع زیاد فعالیت‌ها و پتانسیل یادگیری فوق العاده را ارائه می‌دهد. این یک حرفه ایده آل برای کسانی است که تنوع و تغییر را دوست دارند زیرا هر پروژه متفاوت است. در نتیجه فرصت های شغلی در هوش تجاری می‌تواند برای افرادی که با شغل‌های کسالت بار سازگاری ندارند؛ موقعیت مناسبی باشد. در ادامه موقعیت های شغلی در BI را بهتر با هم بررسی می‌کنیم.

موقعیت‌های شغلی BI

فرصت های شغلی در هوش تجاری همانطور که گفتیم متنوع است و اصلاً برای کارکنان آن کسالت بار نیست چرا که پروژه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. در این بخش قصد داریم موقعیت های شغلی هوش تجاری را با هم تک به تک بررسی کنیم. در انتها اگر قصد شروع فعالیت جدی در این حوزه را داشته باشید؛ می‌توانید بهتر در این خصوص تصمیم بگیرید که چه موقعیتی را انتخاب کنید.

متخصصان صنایع BI

متخصصان صنایع BI به عنوان مشاور به طور کلی بالاترین حقوق را دریافت می‌کنند. به ویژه در بازارهای عمودی با بالاترین رشد مانند داروسازی و نرم افزار؛ این مسئله بارزتر است. آن دسته از متخصصانی که در صنایع کم درآمد، مانند دولت ایالتی و محلی و خدمات شهری مشغول به کار هستند، بیشترین افزایش غرامت را از سال 2004 تا 2005 تجربه کردند. سایر صنایعی که متخصصان BI اغلب با آن‌ها مشورت می‌کنند خدمات مالی، خرده فروشی، تولید، مراقبت‌های بهداشتی، بیمه، ارتباطات و آموزش است. متخصصان صنایع یکی از بهترین فرصت های شغلی در هوش تجاری است‌. در ادامه دیگر موقعیت های شغلی هوش تجاری را بررسی می‌کنیم.

تحلیلگر هوش تجاری

تحلیلگر هوش تجاری از دیگر موقعیت های شغلی در BI است. یک تحلیلگر BI درک جامعی از فرایندهای تجاری، انبارهای داده، سیستم‌های تولیدی و پایگاه‌های داده گروهی ایجاد می‌کند. آن‌ها همچنین در تیم های چند منظوره برای کمک به ایجاد آگاهی از ابزارها، پروژه‌های BI و کمک به نمایش راه حل‌های BI کار می کنند.

مدیر پروژه هوش تجاری

فرصت های شغلی در هوش تجاری

مدیر پروژه هوش تجاری از دیگر موقعیت های شغلی هوش تجاری است که خواهان زیادی دارد. مدیر پروژه BI مسئول موفقیت کلی گزارش تحویل داده‌ها است. وظایف اصلی این موقعیت شامل هماهنگی با بخش‌های داخلی برای ایجاد یا استقرار انبارها، برنامه‌ها و پورتال‌ها است. آن‌ها همچنین باید مناطق بهبود کسب و کار را شناسایی کرده و راه حل‌های مناسب را توسعه دهند. مدیر پروژه نقش مهمی را ایفا می‌کند از این رو بسیار مورد توجه افراد علاقمند برای کار در این زمینه قرار می‌گیرد. در ادامه سایر فرصت های شغلی در هوش تجاری را با هم بررسی می‌کنیم.

توسعه دهندگان BI

توسعه دهندگان BI نیز یکی دیگر از موقعیت های شغلی هوش تجاری است که بسیار حائز اهمیت است. هوش تجاری توسعه دهندگان راه حل‌های BI را برای پاسخگویی به نیازهای مشتری طراحی می کنند. آن‌ها همچنین ETL را برای پشتیبانی از ملزومات ادغام داده طراحی و توسعه می دهند. آن‌ها مسئول مدیریت برنامه‌های پایگاه داده در سرورSQL ، Oracle و DB2 هستند.

SQL Server Business Intelligence

پلتفرم SQL به کاربران این امکان را می‌دهد تا از داده‌هایی که عملاً از هر منبع استفاده می‌کنند دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را ترکیب کنند. همچنین امکان همکاری آسان بینش‌ها با استفاده از ابزارهای آشنا را فراهم می‌کند. این پلتفرم نیز یکی دیگر از فرصت های شغلی در هوش تجاری است که کاربردی است و جای پیشرفت بسیار دارد.

مدل معنایی BI

این مدل یک نمای خطی در سراسر منابع داده ناهمگن ارائه می‌دهد و به راحتی برنامه‌های ایجاد شده توسط کاربر نهایی را به راه حل‌های BI شرکت تبدیل می‌کند. قبلاً در خصوص راه حل‌های هوش تجاری به شما مقاله‌ای ارائه داده بودیم. در این مقاله می‌بینید که یکی از موقعیت های شغلی هوش تجاری نیز محسوب می‌شود.

Power View

Power View یک ابزار تجسم داده مبتنی بر مرورگر است که به دانشمندان داده و رهبران کسب و کار اجازه می‌دهد تا در مورد مواردی مانند رفتار مشتری، رقابت و تغییرات اقتصادی بینش پیدا کنند. خدمات داده‌های اصلی این به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های اصلی را در کل ساختارهای سازمانی مورد استفاده برای داده‌های مرجع، نقشه برداری و مدیریت فراداده حفظ کنند. بنابراین این ابزار را به عنوان یکی از بهترین موقعیت های شغلی در BI به خاطر بسپارید.

مدیران BI

فرصت های شغلی در هوش تجاری

Business Intelligence Administrators یا مدیران هوش تجاری با نرم افزار مدیریت پایگاه داده در تلاش هستند تا روش‌های موثرتری را برای تجزیه و تحلیل، استفاده و ارائه داده‌ها تعیین کنند. از آنجا که سیستم های BI برای کمک به صاحبان مشاغل در تصمیم گیری آگاهانه در مورد شرایط فعلی بازار استفاده می‌شود، مدیران باید بتوانند گزارش‌های استاندارد و سفارشی تهیه کنند که داده‌های کسب و کار را برای بررسی توسط مدیران و ذینفعان خلاصه می کند. مدیر هوش تجاری وظایف اصلی مدیران BI طراحی و پیاده سازی استراتژیک نرم افزارها و سیستم های BI از جمله ادغام با پایگاه داده ها و انبارهای داده است. آن‌ها همچنین راهنمای چرخه عمر تلاش‌های پروژه BI و همچنین همکاری با توسعه دهندگان برنامه، صاحبان مشاغل و مهندسان عملیات برای اطمینان از تولید طرح‌های BI هستند. آن‌ها همچنین اغلب آزمایش واحد راه حل های BI را هدایت و انجام می‌دهند. در نتیجه یکی از بهترین فرصت های شغلی در هوش تجاری ، موقعیت مدیران BI است.

آینده شغلی مهندس هوش تجاری

آینده شغلی مهندس BI بسیار روشن است زیرا سیستم‌ هوش تجاری به عنوان یکی از سیستم های اطلاعات سازمانی، با ارائه اطلاعات بروز و آنلاین از سازمان و همچنین تحلیل روند داده های آن در طول زمان، توانایی بررسی موقعیت کنونی و پیش بینی آینده سازمان را برای مدیران و کارشناسان آن ایجاد می کند تا در بازار رقابتی امروز، به آنها در گرفتن تصمیمات موثر و سودمند و نیز عملیات چابک، کمک نماید. یک کارشناس هوش تجاری با گذراندن دوره های کاربردی این حوزه می تواند در فرصت های شغلی با رویکرد فنی نظیر مدیر فنی سیستم هوش تجاری، توسعه دهنده سیستم هوش تجاری و مدیر پایگاه داده سیستم هوش تجاری مشغول به کار شود و درآمد بالایی نیز داشته باشد. بنابراین مهندسین می‌توانند موقعیت های شغلی هوش تجاری را برای خود کنند.

دلیل اهمیت هوش تجاری برای شرکت ها

دلیل اصلی اهمیت داشتن هوش تجاری برای شرکت ها این است که می توانند به کمک آن و از طریق ایجاد چارچوب و ابزارهای اندازه گیری و مدیریت اهداف کسب و کار چالش بزرگ سازمان ها که بر اساس نظریه گروه SMB، دست یابی به دید بهتر از داده های موجود است را حل و فصل نمود. در شرکت های خیلی کوچک، غالباً وجود برنامه های صفحه گسترده و همچنین ابزارهای موردی برای این منظور کفایت می کند، حال آنکه وقتی سازمان ها بزرگتر می گردند، مقدار اطلاعاتی که تصمیم گیران شرکت بدان نیاز دارند، هم افزایش می یابد، بدین جهت افراد بیشتری (در بخش هایی نظیر فروش، بازاریابی، مالی و …) مشغول جمع آوری اطلاعات و تحلیل فرآیندها می گردند و نیاز است تا به روش های مختلفی به داده ها نگاه شود. راهکارهای هوش تجاری، مسیری را پیش پای شرکت ها قرار می دهد تا فرآیندهای گزارش دهی، تحلیل، تجمیع و یکپارچه سازی داده ها برایشان آسان و هموار شود. این راهکارها بانک های اطلاعاتی یکپارچه بوده تا کلیه افراد درگیر در این فرآیند، دیدی واحد و در لحظه از دیتا ها کسب نمایند. فرصت های شغلی در هوش تجاری بسیار زیاد است و توجه علاقمندان را به خودت جلب کرده است. در این مقاله سعی کردیم تا موقعیت های شغلی در BI را با شما بررسی کنیم. در صورت داشتن سوال؛ آن را با ما در بخش دیدگاه مطرح کنید.