ایجاد فرهنگ داده محور چگونه ممکن می‌شود؟ فرهنگ داده محور چیست؟ استخراج بینش داده‌ها چیست؟ اگر این دسته از سوالات ذهن شما را به خود مشغول کرده است، در این مقاله با ما همراه باشید. ابتدا به استخراج بینش داده‌ها می‌پردازیم و سپس به سوالات شما در خصوص فرهنگ داده محور پاسخ می‌دهیم. پیش از این در مورد مدرنیزه کردن انبار داده و انبار داده در خصوص علم داده صحبت کرده بودیم. اکنون به مبحثی دیگر از علم داده می‌پردازیم.

استخراج بینش داده‌ها

در ابتدای بحث ایجاد فرهنگ داده محور به استخراج بینش داده‌ها می‌پردازیم. میزان داده‌ها در تمام زمینه‌های زندگی به سرعت در حال رشد است. امروزه مردم و شرکت‌ها دائماً در حال تولید حجم زیادی از داده‌ها هستند؛ سرعت، تنوع و پیچیدگی داده‌ها نیز در حال افزایش است. با این حال تنها کسانی که می‌دانند داده‌ها را چگونه به درستی اداره کنند و از آن‌ها برای اهداف خود استفاده کنند، می‌توانند ارزش افزوده واقعی ایجاد کنند. یکی از بزرگ‌ترین تغییرات در دنیای تجارت امروز، تبدیل از استفاده از داده‌های منزوی و پروژه محور به یک فرهنگ داده محور در سازمان‌ها است. اما چگونه شرکت‌ها می‌توانند بر اساس داده‌ها و بینش‌ها از یک شرکت غریزه محور به یک شرکت داده محور تبدیل شوند؟

فرهنگ داده محور چیست؟

ایجاد فرهنگ داده محور

ایجاد فرهنگ داده محور در واقع جایگزینی احساس غریزی با تصمیمات مبتنی بر حقایق مشتق شده از داده است. اعم از این که این ارقام کلیدی ساده مانند درآمد یا سود باشند، حاصل مدل‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل یا حتی داده‌های کیفی است. در حقیقت مفهوم فرهنگ داده محور ، داده‌ها را به عنوان منبع اصلی استفاده از بینش در هر بخشی از سازمان در نظر می‌گیرد. این مسئله در حالی است که همیشه شرکت‌ها به تعداد خود علاقمند بوده‌اند، اما در فرهنگ داده محور میزان استفاده از داده‌ها در سطح بالاتری اعمال می‌شود. هدف اصلی آن، این مسئله است که همه کارمندان را قادر به استفاده فعال از داده‌ها برای افزایش کار روزمره خود و استفاده کامل از پتانسیل شرکت با تصمیم گیری موفق‌تر، ابتکارات موثرتر و مزایای رقابتی‌تر کند. در حقیقت هدف نهایی ایجاد یک چارچوب فرهنگی است که به همه اعضای سازمان برای انتقال داده‌ها در مرکز تصمیم گیری کمک کند؛ از مالک داده، دانشمند داده، تحلیلگر تجارت و سرانجام به کارکنانی که آن را استفاده می‌کنند. در بخش تجارت خود این مسئله شامل ارائه موارد استفاده جدید، مبتنی بر داده، کشف الگوهای داده و آزمایش راه حل‌های تجزیه و تحلیل برای دیدن آنچه واقعاً در فرآیندهای عملیاتی کار می‌کند، می‌شود. پیش شرط های فرهنگ داده محور و ایجاد آن، دسترسی به داده‌ها، حاکمیت داده و کیفیت داده‌ها، دانش روش شناختی در مورد چگونگی تجزیه و تحلیل داده‌ها و فناوری‌های مناسب برای تجزیه و تحلیل داده‌ها است.

چرا فرهنگ داده محور اهمیت دارد؟

اکثر شرکت‌ها از قبل اطلاعات خود را به دست می‌آورند. با این حال ایجاد فرهنگ داده محور نباید به عنوان دنباله رو کورکورانه اعداد تعبیر شود. این مسئله باید پیشرفت مهارت تفسیر داده‌ها و تفکر انتقادی را تشویق کند، که به مشاغل این امکان را می‌دهد نه تنها تصمیمات خود را بر اساس داده‌های قابل اعتماد تنظیم کنند، بلکه بدانند چه زمانی بهتر است، چنین کاری نکنند. در ادامه برخی از دلایل مهم بودن ایجاد یک فرهنگ کاملاً داده محور را با هم بررسی می‌کنیم:

ارتقا همکاری بین تیم‌های مختلف در سازمان

گذشته از استفاده از داده‌ها، همکاری بین تیم‌های مختلف در شرکت، دومین عامل اساسی برای مهم بودن فرهنگ داده محور است. بینش عمیق به دست آمده از طریق تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده و پیشرفته توسط تیم علوم داده، نقطه شروع است. این بینش‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌تواند به سایر اعضای سازمان در کارهای روزمره کمک کند و ایده‌های بخش‌های مختلف را به هم متصل کند.

تقویت دموکراتیک سازی داده‌ها

این مسئله مستقیماً به نکته بعدی منتهی می‌شه و دلیل بعدی اهمیت ایجاد فرهنگ داده محور است. یک فرهنگ داده محور به حذف دروازه بان‌هایی که گلوگاهی در دروازه ورودی داده‌ها ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند. در بیشتر سازمان‌ها، بخش فناوری اطلاعات به عنوان دارنده داده‌ها عمل می‌کند، در حالی که کاربران این داده‌ها مجبور هستند از آن‌ها استفاده کنند. بنابراین فرهنگ داده محور به دموکراتیک سازی داده‌ها برای تصمیم گیری بیشتر به کاربران تجاری کمک می‌کند.

توسعه و عرضه محصولات جدید بر اساس داده‌های شرکت

استفاده هوشمندانه از داده‌ها به جای توسعه محصولی روی صفحه نقاشی بدون اطلاع از نیازهای مشتریان، عامل اصلی در توسعه یک محصول موفق است.علاوه بر این مسئله، محصولات موجود را می‌توان بر اساس نیاز مشتری ارزیابی و سفارشی کرد. به همین دلایلی که با یکدیگر مرور کردیم، یک فرهنگ داده محور در حقیقت نگاهی اجمالی به آینده و همچنین گذشته به تیم‌های توسعه محصول می‌دهد. همانطور که می‌دانید فرهنگ داده محور در حال حاضر در بین داغ‌ترین ترندهای هوش تجاری یا BI است. به عنوان یک موضوع داغ جدید شناخته شده است. در ادامه به این موضوع داغ و بحث برانگیز بیشتر می‌پردازیم.

فرهنگ داده محور، یک موضوع داغ جدید!

ایجاد فرهنگ داده محور

همانطور که گفتیم فرهنگ مبتنی بر داده بین داغ‌ترین روندها یا ترندهای هوش تجاری قرار دارد. طبق آخرین آمار، فرهنگ مبتنی بر داده توسط پاسخ دهندگان به عنوان سومین روند مهم شناسایی شد که از جایگاه پنجم در سال گذشته افزایش یافته است. اما از نظر اندازه‌های مختلف شرکت‌ها، صنایع و مناطق جغرافیایی تفاوت‌های واضحی وجود دارد. برای شرکت‌های باکلاس و همچنین شرکت‌های مستقر در انگلیس و ایرلند، فرهنگ داده محور بیشترین اهمیت را دارد. علاوه بر این مسئله جالب است که ببینیم این روند در اروپا، به ویژه در منطقه DACH (به عنوان مثال، آلمان، سوئیس و اتریش) کم‌ترین اهمیت را دارد. در این مسئله اروپا بسیار عقب‌تر از آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و  آسیای اقیانوسیه هست.

چالش‌ها

ارتباط ایجاد فرهنگ داده محور واضح است. علی رغم مزایای زیادی که ارائه می‌دهد، تبدیل شدن به یک شرکت داده محور آسان نیست. اگر چه اکثر شرکت‌ها از مدیریت داده کافی برخوردار هستند، اما اطلاعات به دست آمده از این طریق فقط به میزان محدود برای اهداف تصمیم گیری استفاده می‌شود. این مسئله به آن معنا است که شرکت‌ها داده‌های زیادی را جمع آوری و پردازش می‌کنند، اما آن‌ها برای تصمیم گیری آگاهانه به آن اعتماد کافی ندارند. آن‌ها هنوز تا تبدیل شدن به یک شرکت اصلی مبتنی بر داده، فاصله زیادی دارند. اما چه چیزی مانع از داشتن فرهنگ موفق داده محور در شرکت‌ها می‌شود؟

  • کاربران تجاری داده‌ها را دامنه گروه IT و دانشمندان، تحلیل گران داده می‌نامند. بخش فناوری اطلاعات نمی‌خواهد به راحتی به کنترل داده‌ها بپردازد. اما فرهنگ داده محور از پایین شرکت شروع می‌شود و همه اعضای سازمان را درگیر می‌کند.
  • درک داده‌ها به عنوان یک دارایی، نه به عنوان محصول جانبی فرآیندهای تجاری: بازده سرمایه گذاری برای کاربران تجاری مشخص نیست زیرا داده‌ها به خودی خود منجر به ارزش بیشتر کسب و کار نمی‌شوند. در حقیقت چالش این است که بینش تجزیه و تحلیل را با مشکلات فعلی سازمان روبرو کنیم تا ارزش تجاری شرکت را بهبود ببخشد.
  • مشکل مکرر دیگر این مسئله است که ممکن است داده‌ها متمرکز نباشند. در نتیجه ممکن است برای کارکنانی که برای تصمیم گیری به آن نیاز دارند، غیرقابل دسترس باشد. یک شرکت داده محور سیلوهای داده را از بین می‌برد، دسترسی به داده‌ها را دموکراتیک می‌کند و همه داده‌ها را تلفیق می‌کند تا هر یک از اعضای شرکت بداند کجا می‌تواند آن را پیدا کند.
  • مطابق با چالش فوق، داده‌ها گاهی اوقات در قالب مناسب یا کیفیت لازم برای نوع تجزیه و تحلیل در حال انجام نیستند. تجزیه و تحلیل با داده‌ها به شدت به کیفیت داده‌ها بستگی دارد. کیفیت پایین اطلاعات بر قابلیت اطمینان تاثیر منفی می‌گذارد و در نهایت می‌تواند ارزش تجاری شرکت را از بین ببرد.
  • مسائل امنیتی و موارد انطباق: وقتی داده‌ها در سازمان به اشتراک گذاشته می‌شوند، نگرانی درباره حریم خصوصی و مسائل امنیتی به وجود می‌آید. شرکت‌ها برای جلوگیری از جریمه و از دست دادن اعتبار باید به قوانین فعلی حفاظت از داده‌ها توجه کنند.

در این بخش به چالش‌های فرهنگ داده محور پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

توصیه‌هایی در مورد چگونگی ایجاد فرهنگ داده محور

فرهنگ داده محور

با وجود این چالش‎‌ها می‌توان به فرهنگ داده محور دسترسی پیدا کرد، اما یک شبه این کار شدنی نیست. در عوض چندین مرحله کوچک باید برداشته شود.

داده‌های خود را تمیز کنید

اولین قدم برای ایجاد فرهنگ داده محور پرداختن و بهبود کیفیت داده‌ها است. رویکردهای جدید مانند یادگیری ماشین و داده کاوی یک گزینه معمول در هنگام تمیز کردن و ساختاردهی داده‌ها است. برای این مرحله مشاوران خارجی می‌توانند به یافتن ابزارها و روش‌های مناسب کمک کنند.

دسترسی به داده‌ها را آسان کنید

پس از فرآیند پاکسازی داده‌ها، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که داده‌ها و اطلاعات به سرعت و به راحتی پیدا می‌شوند؛ هزینه دسترسی کم است و اطلاعات به روشی صحیح ارائه می‌شود. این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا مسئولیت داده‌ها بر عهده کاربران تجاری خواهد بود. شرکت‌ها به جای محدود کردن باید ساختار حاکم بر داده‌ها را ایجاد کنند که به کارمندان دسترسی بیشتری داشته باشند.

سواد داده‌ها را بهبود ببخشید

سواد داده و توانایی خواندن داده‌ها و استفاده از آن‌ها برای تصمیم گیری بهتر در زمینه تجارت است. این مسئله به آن معنا نیست که شما باید کورکورانه داده‌ها را دنبال کنید، بلکه باید اطلاعات محور باشید. شرکت‌ها باید در آموزش برای حمایت از سواد داده برای کاربران نهایی سرمایه گذاری کنند. در ادامه آخرین نکته در خصوص ایجاد فرهنگ داده محور را با هم مرور می‌کنیم.

تغییر فرهنگی را تقویت کنید

برای تکمیل همه این مراحل، ساختن فرهنگ داده محور مستلزم تشویق تفکر انتقادی و پرورش تصمیم گیری مشترک است. این تحول وقت گیر باید توسط مدیریت ارشد هدایت و پشتیبانی شود، خصوصاً در مورد تنظیم نقشه راه و تسهیل تغییر و تغییر ذهنیت سازمان.

در این مقاله سعی شد در مورد فرهنگ داده محور و ایجاد آن صحبت کنیم. سوالات و نظرات خود در این مورد را با ما به اشتراک بگذارید.