مدرنیزه کردن انبار داده به چه معنا است؟ در حقیقت باید گفت که انبار داده سال‌ها است که در حال انجام است. مفاهیم و معماری آن از دهه 90 کم و بیش بدون تغییر استفاده شده‌اند. با این حال برنامه‌های انبارداری داده و BI فقط تا حدودی موفق به ارزیابی می‌شوند. کاربران از مزایای نامناسب، کیفیت و کارایی و اثربخشی آن انتقاد می‌کنند. به ویژه در زمان تغییر سریع بازارها، سیستم‌های پشتیبانی کننده باید سریع‌ترین رشد ممکن دانش را تقویت کنند. تجزیه و تحلیل پیشرفته و روش‌های جدید کار با داده‌ها نیز الزامات جدیدی را ایجاد می‌کند که از مفاهیم سنتی فراتر است. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها مجبور به آزمایش این مفاهیم هستند. اما اقدامات مناسب برای مناسب نگه داشتن انبار داده و هوش تجاری برای آینده چیست؟ فناوری و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات چه نقشی دارند؟ آیا می‌توان ماهیت اساسی داده‌ها را به طور پیشگیرانه بهبود داد؟ انتظار چه چالش‌هایی را برای نوسازی انبار داده باید داشت؟ بینش‌های زیر از یک نظرسنجی جهانی در مورد وضعیت فعلی نوسازی انبار داده به دست آمده است. شرکت کنندگان از شرکت‌ها در اندازه‌ها، صنایع و مکان‌های مختلف در سراسر جهان با 77% مستقر در اروپا بودند. افرادی از تیم‌های BI و تجزیه و تحلیل، واحدهای تجاری، IT، مدیریت شرکت‌ها و تیم‌های مشاور خارجی شرکت کردند.

مقدمه‌ای بر نوسازی انبار داده

مظاهر نوسازی انبار داده همانطور که هر متخصص انبار داده می‌تواند به شما بگوید، امروزه در حال توسعه و گسترش است. مدرنیزه کردن انبار داده برای پشتیبانی از فناوری جدید و الزامات تجاری و همچنین اثبات ادامه آن ارتباط در عصر کلان داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها است. این فرآیند به عنوان نوسازی انبار داده معروف شده است. نوسازی در حقیقت مترادف به مدرن کردن است و شامل افزایش نوسازی، اتوماسیون و بهینه سازی است. هر کاربر از سازمان یک سناریوی منحصر به فرد است، بنابراین هر برنامه مدرنیزاسیون نیز چنین است. به عنوان مثال، سناریوهای رایج از نرم افزار و سخت افزار سرور به روز رسانی می‌شوند با اضافه کردن افراد، منابع، جداول و ابعاد داده‌های جدید. با این حال انواع داده‌ها با سرعت تهاجمی متنوع می‌شوند. بنابراین نوسازی انبار داده به طور تدریجی متنوع سازی کاربران را شامل می‌شود. نمونه کارهای نرم افزاری آن‌ها شامل ابزارها و سیستم عامل‌های داده ساخته شده برای داده‌های بزرگ از منابع جدید است.

مهم‌ترین عامل برای نوسازی انبار داده

مدرنیزه کردن انبار داده

یک فرآیند توسعه زمان‌بر و پشتیبانی محدود از سلف سرویس BI، مهم‌ترین عامل برای مدرنیزه کردن انبار داده است. مهم‌ترین مسئله برای 44% از شرکت کنندگان در نظرسنجی، عدم مهارت در روند توسعه انبار داده است. قابل توجه است که به ویژه کابران تجاری ناتوان در ارائه داده‌های مورد نیاز و عدم پذیرش کاربر را حتی از خود سرویس دهی پیشرفته مهم‌تر می‌دانند. به طور خاص مدیران اجرایی (31%) و تیم‌های تجزیه و تحلیل هوش، کسب و کار (30%) موافق می‌کنند که به طور کلی مجوزهای نرم افزار بسیار گران است. مسئله قابل توجه این است که نه توانایی انطباق ضعیف و نه فناوری یا عملکرد ناکافی به عنوان چالش‌های اصلی دیده نمی‌شوند. بنابراین چالش‌های نوسازی انبار داده را باید شناسایی کنید.

رویکرد اصلی نوسازی چیست؟

رویکرد اصلی مدرنیزه کردن انبار داده ، اتوماسیون انبار داده (ETL) است که به ترویج استفاده گسترده از انبار داده کمک می‌کند؛ اما فقط می‌تواند تا حدی کارایی را در فرآیندهای مدیریت داده بهبود ببخشد. انبار داده (اتوماسیون ETL) به عنوان متداول‌ترین روش، با متداول‌ترین فناوری‌هایی که ادغام داده‌ها و ابزارهای اتوماسیون انبار داده هستند؛ مطابقت دارد. این مزایای نوسازی انبار داده در حقیقت شامل استفاده گسترده از انبار داده و توانایی مدیریت انواع بیشتری از داده‌ها برای پشتیبانی از نیازهای تحلیلی پیشرفته است. با همه این موارد، زمانی که فرآیندهای مدیریت داده ناکارآمد هستند؛ یک رویکرد اتوماسیون به تنهایی دارای کاربرد محدود است. چشم انداز داده‌ها و وظایف ادغام داده‌ها که باید حل شوند، اغلب بیش از حد پیچیده هستند. در ادامه مبحث نوسازی انبار داده بد نیست که در مورد حاکمیت داده و امنیت داده هم اطلاعاتی داشته باشید.

استقرار داده

در نظر داشته باشید که رهبران کمتر به استقرار داده Mart نسبت به معماری، انعطاف پذیر بودن و داده‌های قابل استفاده مبتنی بر سرویس‌های ابری، دریاچه داده‌های مکمل، حاکمیت داده، مراکز داده و کاتالوگ‌های داده اعتماد می‌کنند. در حقیقت رهبران رویکردها و فناوری‌های مختلفی را از دسته‌های مختلف انتخاب می‌کنند. رهبران بدیهی است که به دنبال معماری ناب‌‌تر و زیرساخت‌های انعطاف پذیر هستند. در حقیقت آن‌ها کمتر بر روی داده‌های اطلاعاتی تمرکز می‌کنند؛ و تمایل دارند انبار داده‌ها را با یک دریاچه داده گسترش دهند و بیشتر از پایگاه داده‌های تحلیلی و پردازش زمان واقعی استفاده می‌کنند. آن‌ها در حقیقت بیشتر و به شکل مرتب خدمات داده ابر را انتخاب می‌کنند. اگرچه این توافق وجود دارد که اسناد استفاده گسترده و کارآمدتر از انبار داده را ترویج می‌دهند، اما به نظر می‌رسد تصویب گسترده‌تر کاتالوگ‌های داده توسط رهبران نشان دهنده یک فرصت از دست رفته است. دیدگاه رهبران در زمینه مدرنیزه کردن انبار داده یا نوسازی انبار داده بسیار مهم است.

سیر تحول به سمت سرویس‌های داده

مدرنیزه کردن انبار داده

در این بخش از نوسازی انبار داده قصد داریم که سیر تحول را بررسی کنیم. سیر تحول به سمت سرویس‌های داده چابک و قابل همکاری باعث پیشرفت در توانایی تامین نیازهای جدید می‌شود. همانطور که شرکت‌ها از زیرساخت انبار داده یکپارچه به یک معماری داده پیشرفته و سرویس گرا تبدیل می‌شوند، یاد می‌گیرند که خود را با نیازهای جدید و در حال تغییر سازگار کنند. شرکت‌هایی که این سفر را در راه نوسازی انبار داده آغاز کرده‌اند از رویکردها و فناوری‌های پیشرفته کمتر شناخته شده استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، انواع داده‌های متنوع با رویکردهای جدید مدل سازی داده‌ها توسط ابزار مناسب پشتیبانی می‌شوند. مجازی سازی داده‌ها و مراکز داده دسترسی سریع و انعطاف پذیرتر به منابع داده را امکان‌پذیر می‌سازد. سرمایه گذاری در فناوری‌های Spark، Hadoop و NoSQL با بهبود توانایی مدیریت انواع مختلف داده‌ها با ریز سرویس‌ها، مدیریت API و محفظه سازی، بهبود انعطاف پذیری استقرار هزینه‌های خود را در بر دارد.

تبدیل کردن

تبدیل از یک منظر پیچیده و ناکارآمد داده با حاکمیت ناکافی داده‌ها به یک ساختار داده‌ای جامع و چابک نیاز به پشتیبانی مدیریت روشن و توسعه مهارت‌های داده خاص دارد. در حقیقت چهار چالش اصلی شرکت‌ها در مدرنیزه کردن انبار داده در درجه اول مربوط به سازمان است. فرآیندها به اندازه کافی چابک نیستند، در زمینه‌های کسب و کار و فناوری اطلاعات مهارت کافی وجود ندارد و ضعف حاکمیت داده‌ها منجر به افزایش پیچیدگی می‌شود. با این حال بدون حمایت مدیریت که البته فاقد آن است، واقعاً نمی‌توان تغییرات در این زمینه‌ها را انجام داد. داده‌ها باید به یک الویت سطح C تبدیل شوند. ما باید برای نوسازی انبار داده به طور مداوم روی سواد داده‌ها و تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری کنیم، اما در نظر داشته باشید که این مسئله یک تغییر فرهنگی را نیز در پی دارد.

مهم‌ترین روندها

مهم‌ترین روندها مدیریت کارآمدتر، موثر و چابک داده‌ها بر اساس حاکمیت داده‌ها، اتوماسیون و سلف سرویس را هدف قرار می‌دهد. توانمندسازی یک سازمان برای داده محور بودن، به پردازش داده‌ها و تجزیه و تحلیل کارآمد، موثر و چابک نیاز دارد. این کار به داده‌های قابل اطمینان و با کیفیت نیاز دارد. وظایف تکرار شونده باید خودکار باشد و این مسئله مربوط به تهیه داده‌ها و همچنین گزارش و تجزیه و تحلیل است. کار خلاق با داده باید با سلف سرویس کاربر پسند پشتیبانی شود، که شامل تهیه کاتالوگ داده برای یافتن و استفاده از داده‌ها آسان است. یادگیری ماشینی می‌تواند به خودکار کردن کارهای دستی کمک کند. این هم از مهم‌ترین روندها در مدرنیزه کردن انبار داده یا نوسازی انبار داده ! در ادامه با ما باشید.

مزایای اساسی نوسازی انبار داده

در مدرنیزه کردن انبار داده قابلیت استفاده گسترده‌تر و سلف سرویس وجود دارد. انتقال پیاده سازی انبار داده‌های محلی به یک مرکز انبار داده‌های سازمانی یک اقدام خیلی محبوب نبود. با این حال هنگام استفاده از این روش بیشتر به افزایش استفاده از انبار داده کمک می‌کند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، اسناد انبار داده و اجرای دریاچه داده به عنوان پسوند انبار داده به همین ترتیب روش‌های قابل توجهی برای افزایش استفاده از انبار داده وجود دارد. 42% گزارش‌ها نشان می‌دهد که پشتیبانی از سلف سرویس بهبود پیدا کرده. علاوه بر این مسئله، قابلیت‌های سلف سرویس می‌تواند کمک کند در مواردی مانند رسیدگی به برخی از مسائل فوری حداقل به طور موقت مانند سازگاری ضعیف مدل‌های داده با نیازهای جدید یا تغییریافته. در مقابل همه این موارد گفته شده برای نوسازی انبار داده تنها 30% شاهد بهبود کارایی داده‌ها بودند. تیم‌های هوش تجاری از استفاده گسترده از داده‌ها قدردانی می‌کنند.

چند الویت نوسازی انبار داده

در پایان بیایید یافته‌های این گزارش را با فهرست برتر داده خلاصه کنیم. نوسازی انبار داده شامل چند نظر در مورد مهم بودن این الویت‌ها است. الویت‌ها را به عنوان توصیه‌ها، الزامات یا قوانینی در نظر بگیرید که می‌توانند سازمان‌های کاربر را راهنمایی کنند.

  1. مدرنیزه کردن انبار داده واقعی است. نظرسنجی ما می‌گوید که 76% از انبارهای داده در حال رشد متوسط یا چشم‌گیر هستند. با توجه به تغییر بی نظیر بازارها و مشاغل فردی، بعید است وضعیت موجود به شما یا سازمان شما خدمت کند. در نظر داشته باشید که تغییر تا زمانی که آن را مدیریت کنید فرصتی برای بهبود است پس جهت‌های خاص را در ذهن داشته باشید.
  2. سیستم‌ها و رشته‌های مرتبط را که به مدرنیزه کردن نیاز دارند نیز فراموش نکنید. الویت‌های اصلی در حقیقت تجزیه و تحلیل، گزارش دهی، و ادغام داده‌ها به دنبال روش‌های توسعه و ویژگی‌های تیم است.
  3. فریب زرق و برق یک تبلیغ یا ابزار را نخورید. در دنیای امروز تنوع ابزارهای جالب زیاد است. باید توجه داشته باشید که در دنیای واقعی هم مقرون به صرفه و کاربردی باشد.
  4. ابزارها و تکنیک‌های محیط مدرن را بشناسید. این موارد معمولاً به عنوان استراتژی اصلی نوسازی انبار داده یا به عنوان پشتیبانی از دیگران استفاده می‌شود. یکی از قوی‌ترین روندهای ذخیره سازی داده‌ها است.

در پایان باید بگیم که امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشه و با ما در قسمت نظرات در ارتباط باشید.