ترندهای data visualization شامل چه مواردی می‌شود؟ قبلاً در مورد data visualization و تجسم داده‌های پیچیده مطالبی به شما ارائه دادیم و شما را از اهمیت آن آگاه کردیم. در این مقاله به ترندهای تجسم داده می‌پردازیم. مشاهده اعداد در صفحه گسترده راهی عالی برای کشف بینش یا انتخاب ترند مورد نظر نیست. به همین دلیل است که مشاغل بیشتری برای درک بهتر اطلاعاتی که در حال جمع آوری هستند به تجسم داده یا (داده‌هایی که اغلب به آن‌ها مراجعه می‌شود) روی می‌آورند. وقتی بیشتر مردم به ابزارهای تجسم داده فکر می‌کنند، به نمودارهای آن نیز فکر می‌کنند. اما فناوری و سیستم عامل‌های جدید به کسب و کارها این امکان را می‌دهند تا چندین فرصت مختلف را کشف کنند. در این بخش ما 4 ترند از ترندهای تجسم داده را به شما معرفی می‌کنیم که باید در سال 1400 از آن‌ها نگهداری کنید.

هوش مصنوعی

اولین مورد از ترندهای data visualization ، هوش مصنوعی است. با جمع آوری اطلاعات بیشتر در بیشتر شرکت‌ها، رمز گشایی از مجموعه داده‌های پیچیده قابل توجه برای مغز انسان دشوار می‌شود. به زبان ساده‌تر بخواهیم بگوییم: ما برای انجام این کار به کمک نیاز داریم. این جا دقیقاً نقطه‌ای است که فناوری و یادگیری ماشین می‌توانند یک بازی بزرگ را تغییر دهند. هوش مصنوعی می‌تواند مجموعه‌ای از داده‌های حجیم و بزرگ را بررسی کند و به سرعت الگوها را با استفاده از الگوریتم‌های قدرتمند برای ارائه تجزیه و تحلیل فوری داده‌ها شناسایی کند. این مسئله باعث صرفه جویی در وقت و منابع ارزشمند می‌شود و همچنین تیم شما مجبور به استفاده دستی برای رمزگشایی داده‌ها نمی‌شود. در نتیجه این مورد در ترندهای تجسم داده از اهمیت زیادی برخوردار است. هوش مصنوعی در حال حاضر برای تجسم داده‌ها، برای خدمات مراقبت‌های بهداشتی، فروش، زنجیره تامین، تجزیه و تحلیل مشتری و پیش گیری از کلاهبرداری استفاده می‌شود. با بیان دلایل ذکر شده اهمیت این نوع از ترندهای تجسم داده برای شما آشکارتر شد. احتمالاً تا به حال خود شما از هوش مصنوعی برای تجسم داده‌ها استفاده کرده‌اید. مثلاً هر بار که شما از Apple’s Siri یا Amazon’s Alexa سوالی می‌پرسید، در اصل در شکلی از تجسم داده‌ها شرکت می‌کنید؛ شما به هوش مصنوعی استعلام می‌دهید.

ترندهای data visualization

به نوبه خود، الگوریتم هوش مصنوعی تمام اطلاعات موجود را پردازش می‌کند و سپس با داده‌های مورد نظر شما به صورت پیوند، تصویر، نمودار و غیره یک پاسخ بصری ایجاد می‌کند. میزان استارتاپ‌های جدید هوش مصنوعی که در چند سال گذشته به وجود آمده‌اند، حیرت انگیز است. در سال 1400 راه حل‌های AI برای هر مورد استفاده احتمالی که تصور کنید وجود دارد. آشنایی با ترندهای تجسم داده به این دلایل مهم‌تر از قبل است. در حال حاضر هوش مصنوعی با بسیاری از گزینه‌های منبع باز مانند TensorFlow در دسترس‌تر از همیشه است. بسیاری از بازیکنان بزرگ فناوری نیز از روی باند واگن پریده‌اند و سیستم عامل‌های AI و یادگیری ماشین از جمله Google’s AI Platform و Microsoft’s Azure Cloud Computing services را ارائه می‌دهند. هوش مصنوعی در حال شکل گیری است تا تکامل مهم بعدی در فناوری باشد. این به آن معنا نیست که AI در نهایت هنگام تجسم و تجزیه و تحلیل، جای دانشمندان داده را خواهد گرفت. همیشه به این موضوع توجه کنید که حتی بهترین هوش مصنوعی نیز اشتباه می‌کند؛ اما وقتی شهود انسانی را با هوش مصنوعی پیچیده ترکیب کنید، متوجه خواهید شد که در نهایت نتایج بهتری خواهید داشت. ترندهای data visualization برای بیزنس شما می‌تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. در سال 1397 (مارتینو، یک متخصص تجسم داده) داشبوردی ایجاد کرد که به کاربران امکان می‌دهد موضوعاتی را که در اخبار درج می‌شوند، تجسم کنند. در سال 1400، متخصصانی مانند مارتینو با تحقیق روی روش‌های تولید تصاویر از ابتدا فقط با استفاده از مجموعه داده‌ها، مرزهای هوش مصنوعی را ادامه می‌دهند.

اینفوگرافیک ویدیویی

محبوبیت فیلم به عنوان وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات در حال افزایش است. در حقیقت طبق نظرسنجی که اخیراً انجام شده است، 66% از افراد ترجیح می‌دهند از طریق یک ویدیو در مورد یک محصول یا خدمات جدید اطلاعات کسب کنند. بنابراین تعجب آور نیست که مشاغل برای تجسم موثرتر داده‌های خود به ویدیو روی می‌آورند. در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ترندهای data visualization استفاده از اینفوگرافیک ویدیویی است. این دسته از فیلم‌ها شامل فیلم‌های کوتاه (معمولاً 90 ثانیه یا کمتر) هستند که داده‌ها را برای مخاطب تجسم و توضیح می‌دهند. در این بخش از ترندهای تجسم داده برخی از مزایای اینفوگرافی ویدیویی آورده شده است:

  • سرگرم کننده: ترکیب صوتی و تصویری به این معنی است که به احتمال زیاد پاسخ مخاطب را برمی‌انگیزد.
  • قابل اشتراک گذاری: فیلم‌ها به احتمال زیاد در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند و در کامپیوترها و دستگاه‌های تلفن همراه مشاهده می‌‎شوند.
  • قابل درک است: درک این شکل از تجسم داده‌ها اغلب آسان‌تر است و باعث می‌شود اطلاعات بیشتری حفظ شود.

اگر برای نمایش داده‌های خود از تصاویر ثابت استفاده کرده‌اید، با برخی از محتوای ویدیویی، چیزاهای جالب‌تری را در نظر بگیرید. در ادامه بحث ترندهای تجسم داده با ما همراه باشید.

واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

اگر ویدیو را زمان حال در نظر بگیرید، واقعیت مجازی زمان آینده است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که VR یا واقعیت مجازی نحوه مشاهده داده‌ها را تغییر می‌دهد و این روند در حال شروع است. از فناوری VR یا واقعیت مجازی با نرم افزار تجسم داده برای ایجاد مدل‌ها، نقشه‌ها، بازی‌ها و رویدادهای مجازی استفاده می‌شود. این پروژه‌ها نه تنها به شما امکان مشاهده‌ داده‌های خود را می‌دهند بلکه با آن‌ها تعامل دارند. در اصل این دسته از ترندهای data visualization می‌تواند در بسیاری از موارد کار را برای شما آسان‌تر کند. واقعیت مجازی یا VR، کشف الگوها و بینش‌های جدید در یک مجموعه داده را برای تحلیل گران حتی آسان‌‎تر می‌کند. قبلاً ابزارهای مناسب تجزیه و تحلیل را به شما معرفی کردیم، در صورت نیاز می‌توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید. بگذارید با بیان مثالی در خصوص این دسته از ترندهای تجسم داده این موضوع را برای شما شفاف‌تر کنیم. به عنوان مثال، زمانی که پادشاهی انگلستان در مورد خروج از اتحادیه اروپا رای می‌داد، گوگل تصویری از واقعیت مجازی از سوالات برتر در مورد رای گیری در سراسر جهان ایجاد کرد. در حالی که این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی است، اما قابلیت‌های آن جذاب هستند.

ترندهای تجسم داده

پیش بینی می‌شود که ارزش کل بازار VR یا واقعیت مجازی تا سال 1421، هفتاد و دو میلیارد دلار باشد؛ بنابراین شما باید به دنبال این دسته از ترندهای تجسم داده باشید تا در چند سال آینده رونق بگیرد. در سال 1399 گوگل مپ، اولین برنامه نقشه برداری پیمایش با واقعیت افزوده را منتشر کرد. در سال 1400 فیس بوک، شرکتی که به شدت در VR یا واقعیت مجازی سرمایه گذاری کرده، قصد دارد اولین جفت عینک واقعیت افزوده خود را به بازار عرضه کند. فیس بوک همچنین استودیوی Spark AR را منتشر کرد که مجموعه‌ای قدرتمند از ابزارها برای ایجاد تجربیات واقعیت افزوده برای به اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی است. این سرمایه گذاری‌های کلان از طرف دو بازیکن بزرگ فناوری در AR نشان می‌دهد که AR یا واقعیت افزوده برای ماندن در لیست ترندهای تجسم داده است. در واقع ممکن است متوجه آن نشوید، اما هر زمان که از جلوه‌ای بصری در فیس بوک یا اینستاگرام استفاده می‌کنید و این مسئله نوع نگاه شما را تغییر می‌دهد؛ در حقیقت از شکلی از واقعیت افزوده استفاده می‌کنید.

تجسم داده در زمان واقعی

به پایان این لیست از ترندهای data visualization رسیدیم. از نظر تاریخی، شرکت‌ها داده‌های خود را جمع آوری می‌کردند و فقط پس از مدتی آن‌ها را تجسم و تجزیه و تحلیل می‌کردند. اما توجه کنید که این روش از انجام کار در حال منسوخ شدن است. اوضاع به سرعت در عصر دیجیتال تغییر می‌کند و مشاغل باید سریع به آن چه اطلاعاتشان به آن‌ها می‌گوید، واکنش نشان دهند. به همین دلیل تجسم داده‌ها در زمان واقعی از هر زمان دیگری مهم‌تر است. مشاغلی که قادر به واکنش سریع هستند، در طی بیماری همه گیری کووید 19 (کرونا ویروس) عملکرد بهتری داشتند چرا که این مسئله در این زمان از اهمیت بیشتری برخوردار است. دولت‌ها و مقامات بهداشتی از تجسم داده‌های بی درنگ برای ردیابی عفونت‌ها و سازگاری متناسب با آن‌ها استفاده کرده‌اند. بنابراین این دسته از ترندهای تجسم داده نیاز ما به واکنش سریع را خاطر نشان می‌کنند. هر چه بیشتر شرکت‌ها داده‌های زمان واقعی را در ارائه محصولات خود ادغام می‌کنند. تجسم داده‌ها در زمان واقعی می‌تواند به فرم ساده‌ای مانند به روز رسانی یک نمودار خطی در زمان واقعی یا یک نقشه تعاملی باشد که با اطلاعات جدید مانند فروش، به همان سرعتی که به روز می‌شوند، به روز می‌شود.

نتیجه

در پایان بحث در مورد ترندهای تجسم داده باید بگوییم که اگر می‌خواهید از تجزیه و تحلیل داده خود بیشترین استفاده را ببرید، باید آن‌ها را به طور موثرتری تجسم کنید. اجازه ندهید داده‌های شما هدر برود. چه از گرافیک سنتی مانند نمودارهای خطی، نمودار میله‌ای، نقشه حرارتی و نمودارهای پراکندگی یا یکی از ترندهای data visualization ذکر شده در بالا استفاده کنید. در نهایت شما باید اطمینان حاصل کنید که یک برنامه تجسم داده در دست اجرا دارید. امیدوارم این لیست از ترندهای امسال برای شما مفید باشد و بتوانید با آگاهی بیشتر اقدام کنید. آیا تا به حال از آن‌ها استفاده کرده‌اید؟ از طریق دیدگاه با ما در ارتباط باشید.