مزایای self_service BI چیست؟ مدت زمان طولانی است که سلف سرویس BI در لیست خواسته‌های سازمان‌ها و قرارداد تایید می‌کند که هنوز الویت بالایی دارد. تقاضای روزافزون در نتیجه نیاز کاربران تجاری به انعطاف پذیری بیشتر و اعتماد به نفس بیشتر در گزارش و تجزیه و تحلیل است. در حقیقت این مقاله برای درک بهتر شما از این که سلف سرویس BI چیست و مضرات اجتناب از آن چیست ارائه خواهد شد. بد نیست قبل از هر چیزی مقاله ما در مورد دلایل استفاده از سلف سرویس هوش تجاری را مطالعه کنید.

سلف سرویس BI چیست؟

قبل از صحبت کردن در مورد مزایای self_service BI ، باید بدانید که سلف سرویس BI چیست؟ در حقیقت باید گفت که سلف سرویس BI ترندی تا حدودی مبهم است. به طور کلی وظایف سلف سرویس هوش تجاری دقیقاً وظایفی است که کاربران تجاری به جای انتقال آن‌ها به IT، خودشان آن کار را انجام می‌دهند. هدف از این کار آن است که ابزارهای BI به کاربران، آزادی و مسئولیت بیشتری بدهند. در حقیقت در قلب مفهوم آن استقلال کاربر و خودکفایی هنگام استفاده از اطلاعات شرکتی وجود دارد که این امر منجر به عدم تمرکز BI در سازمان می‎شود. فراتر از این تعریف نسبتاً گسترده، سلف سرویس هوش تجاری جنبه‌های مختلفی دارد. معنای آن به طور جزئی‌تر بسیار به نیازهای خاص نقش‌های خاص کاربر بستگی دارد. برای هر نقش، سلف سرویس BI می‌تواند به کاربران در انجام کارهای مختلف کمک کند.

مزایای self_service BI

به عنوان مثال کاربران BI معمولی اغلب فقط باید قادر به فیلتر کردن و گروه بندی داده‌ها باشند. در همان محیط، کاربران قدرت یا تحلیل گران تجارت ممکن است مجبور باشند داده‌های محلی از منابع مختلف را به تنهایی ادغام کنند تا بتوانند به سرعت گزارش‌های موجود را بسازند یا بهبود ببخشند؛ بنابراین نیاز به سلف سرویس در یک محیط BI با توجه به نیاز کاربر متفاوت است. کاربران معمولی را می‌توان به سه نقش اختصاص داد که در واقع با توجه به وظیفه موجود همپوشانی دارند و تغییر می‌کنند:

  • کاربران معمولی یا استاندارد: این دسته از کاربران تقریباً 70% از کل کاربران BI را تشکیل می‌دهند. معمولاً این دسته از کاربران مهارت BI نسبتاً محدودی دارند که با نیازهای مستقیم آن‌ها مطابقت دارد. بنابراین تجزیه و تحلیل، گزارش‌های پویا و داشبورد برای تامین نیازهای سلف سرویس BI آن‌ها در بیشتر موارد کافی است.
  • کاربران قدرتمند: این دسته از کاربران حدود 25% از کل کاربران را تشکیل می‌دهند (این مسئله به طور معمول در محیط‌های BI بزرگ‌تر بسیار کم‌تر است). این دسته در حقیقت کاربران ماهر BI هستند که برای کار روزانه خود با داده‌ها به انعطاف پذیری و عملکرد بالایی نیاز دارند تا به مشکلات تجاری خود پاسخ دهند. ابزارهای سلف سرویس مناسب به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نه تنها داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند بلکه گزارش‌ها و داشبوردهای موجود را از ابتدا تغییر دهند.
  • تحلیل‌گر تجارت: حدود 1 تا 5% از کل کاربران BI را می‌توان به عنوان تحلیل‌گر تجارت توصیف کرد. این دسته کاربرانی هستند که دارای پیشرفته‌ترین مهارت‌های BI هستند. آن‌ها بیشترین تقاضا را برای انعطاف پذیری و عملکرد در راه حل‌های سلف سرویس BI خود دارند. برای آن‌ها سلف سرویس باید وظایفی مانند اکتشاف داده، مدل‌سازی برای موارد استفاده خاص را پوشش دهد.

راه حل‌های هوش تجاری هم بد نیست بدانید.

الزامات کاربران تجاری

در ادامه بحث مزایای self_service BI باید بگیم که همانطور که در بالا توضیح داده شد؛ الزامات کاربران تجاری برای خدمات شخصی بسیار متفاوت است و از تجزیه و تحلیل و اصلاح رایگان گزارش‌ها تا یکپارچه سازی داده‌های محلی و حتی تغییر مدل‌های معنایی را شامل می‌شود. این الزامات را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

سلف سرویس BI

اصلاح گزارش‌ها و داشبورد

استفاده از ابزارهای سلف سرویس BI کاربران تجاری را قادر می‌سازد تا گزارش‌ها و داشبوردها را اصلاح کنند. کاربران می‌توانند گزارشات تجسم شاخص‌های اصلی خود را به معنادارترین روش فیلتر یا تولید کنند. آن‌ها می‌توانند به طور مستقل تجزیه و تحلیل‌هایی را ایجاد کنند که به ویژه نیازهای خاص آن‌ها را برطرف می‌کند و بنابراین بینش جدیدی از فرآیندهای مربوطه کسب می‌کنند. علاوه بر این گزارش‌ها به راحتی می‌توانند سازگار شوند. به این ترتیب، عملکردهای سلف سرویس انعطاف پذیری بالاتری را در ایجاد تحلیل و گزارش در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ایجاد گزارش‌ها و داشبوردهای Ad Hoc

ایجاد گزارشات و داشبوردها دیگر نیازی به تنها وظیفه IT نیست. به لطف ابزارهای بصری و الگوهای گزارش از پیش تعریف شده و اشیا dash داشبورد، کاربران قدرتمند می‌توانند گزارش‌ها و داشبوردهای موقت ایجاد کنند تا از سایر کاربران نهایی پشتیبانی کنند. در ادامه بحث مزایای self_service BI با ما همراه باشید.

ادغام داده‌های خصوصی و محلی

یک نیاز دیگر که اغلب با فلسفه سلف سرویس BI همراه است، ادغام داده‌های خصوصی، محلی در گزارش‌ها، تجزیه و تحلیل‌ها یا مدل‌های موجود است. چنین داده‌هایی می‌توانند از اسناد اکسل، پرونده‌های مسطح یا سایر منابع خارجی حاصل شوند. توابع سلف سرویس در حقیقت به کاربران تجاری کمک می‌کند تا به سرعت داده‌ها را در گزارش ادغام کنند. از داده‌های محلی می‌توان برای گسترش اطلاعات ارائه شده توسط انبار داده‌ها برای کاهش فشار و حجم کار در مدیریت داده استفاده کرد.

اصلاح یا ایجاد مدل‌های داده

این آخرین مورد از الزامات است. بعد از آن به مزایای self_service BI می‌پردازیم. برای کاربران قدرتمند یا تحلیل‌گران تجارت در محیط‌های خاص، خدمات شخصی باید امکان تغییر یا تولید مدل‌های داده را به طور مستقل فراهم کند. کاربران تجاری مانند مدل سازی داده‌ها عمل می‌کنند، مدل معنایی خود را بدون اتکا به مشارکت IT یا BICC با نیازهای بخش تجارت سازگار می‌کنند. مدل سازی می‌تواند در یک لایه فرا داده، یک پایگاه داده انجام شود. هر شرکت باید استراتژی مدیریت داده خود را مشخص کند تا بهترین روش مورد استفاده خود را تعیین کند.

چرا سلف سرویس BI مهم است؟

قبل از پرداختن به مزایای self_service BI بهتر است به این سوال شما پاسخ دهیم. چرا سلف سرویس BI انقدر مهم است؟ باید بگیم که در بسیاری از شرکت‌ها، هوش تجاری به طور سنتی بر اساس یک انبار داده مرکزی یا پایگاه داده مستقر در مرکز است. با این حال روش‌ها، معماری‌ها و راه حل‌های نرم افزاری که مدت‌ها است به عنوان بهترین روش ذخیره سازی داده در نظر گرفته می‌شوند، اکنون برای تامین نیازهای روزافزون بسیاری از شرکت‌های امروزی کافی نیستند. یکی از دلایلی که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای راه حل‌های سلف سرویس را اتخاذ می‌کنند، رسیدگی به چالش ادارات بازرگانی برای دسترسی به داده‌ها و اطلاعات در هر زمان و مکان است.

مزایای self_service BI

برای جلو زدن در این رقابت، شرکت‌ها باید هر چه سریع‌تر در مورد بینش جدیدی که از تجزیه و تحلیل جمع آوری کرده‌اند، اقدام کنند. مدل‌های تحویل BI سنتی که هنوز هم برای بسیاری از شرایط مناسب هستند، نمی‌توانند سطحی از چابکی و کارایی را ارائه دهند که به سرعت موارد مورد نیاز را تغییر می‌دهد. از آن‌جا که حجم منابع داده‌ها دائماً در حال رشد هستند، برای یافتن موارد جدید استفاده از آینده امیدوارکننده و استفاده از ارزش اقتصادی کامل داده‌های موجود، یک رویکرد تکراری برای تجزیه و تحلیل مورد نیاز است. حالا نتیجه می‌گیریم که چرا سلف سرویس BI مهم است؟ تقاضا برای راه حل‌های نرم افزاری ساده، سریع و کاربر پسند BI همچنان در حال افزایش است و سال‌ها است که وجود دارد. بنگاه‌های اقتصادی در تلاش هستند تا کاربران تجاری را قادر به ساختن یا طراحی، گزارش‌ها، رابط‌ها و حتی مدل‌های داده خود کنند. کاربران قدرتمند حتی داشبورد خود را با استفاده از اجزای طرح بندی از منابع مختلف، تنظیم و ترکیب آن‌ها برای استفاده شخصی و بیشتر برای نیازهای تیم‌های خود، تنظیم می‌کنند.

مزایای سلف سرویس BI

مزایای self_service BI چیست؟ در این بخش نهایی به این سوال شما پاسخ می‌دهیم. سلف سرویس BI می‌تواند مزایای بسیاری را به کاربران تجاری غرق در داده‌ها اما گرسنه از اطلاعات ارائه دهد. وعده اصلی سلف سرویس، بهبود چابکی و انعطاف پذیری در بخش‌های تجاری با افزایش استقلال کاربر از بخش‌های IT است. در همان زمان، حجم کار IT برای کارهای ساده کاهش میابد و به بخش‌های IT خالی از منابع امکان می‌دهد تا روی کارهایی با ارزش افزوده بالاتر برای سازمان خود تمرکز کنند (به عنوان مثال مدل سازی داده‌های کاربر پسند). انعطاف‌پذیری سلف سرویس BI به کاربران هنگام کار با اطلاعات جدید یا موجود بسیار ارزشمند است. سلف سرویس BI کاربران تجاری را قادر می‌سازد گزارش‌های خاصی را برای مقابله با مشکلات چالش برانگیز تجاری به موقع تهیه کنند. کاهش وابستگی به منابع خارجی به کاربران تجاری اجازه می‌دهد تا اطلاعات و بینش را بسیار کارآمدتر تولید کنند. کارایی بیشتر با صرف نظر از فرآیند خسته کننده ترجمه برای نیازهای تجاری حاصل می‌شود. از طرف دیگر شرکت‌ها می‌توانند با اجازه دادن به فرآیندهای تکراری که در محیط‌های سنتی امکان‌پذیر نیست، از بینش داده‌ها به طور کارآمد استفاده کنند. به این ترتیب شرکت‌ها می‌توانند سریع‌تر از گذشته تصمیمات صحیح و مستقیمی بر اساس داده‌ها بگیرند تا از رقابت خود دور بمانند. در عین حال کارکنان فناوری اطلاعات نیازی به رسیدگی مداوم با درخواست‌های سایر بخش‌ها برای سوالات و گزارشات جدید ندارند. آن‌ها که از این مسئولیت‌ها رها شده‌اند، می‌توانند زمان کار خود را به سایر کارهای پربارتر اختصاص دهند.

در این مقاله سعی کردیم در مورد مزایای self_service BI اطلاعات مفید و مناسبی را به شما ارائه بدهیم. تعریف مناسبی از سلف سرویس BI به شما ارائه دادیم. اکنون از اهمیت بالای سلف سرویس هوش تجاری آگاهی دارید و می‌دانید چه مزایایی برای کسب و کار شما دارد. نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.