استفاده از DAX در پاور بی آی برای کاربرانی است که به تازگی وارد Power BI Desktop شده‌اند. در مقالات قبل در مورد چیستی دکس یا DAX و پاور بی آی یا Power BI به شما مطالبی ارائه دادیم. این مقاله به شما یک معرفی سریع و آسان در مورد نحوه استفاده از عبارات تجزیه و تحلیل داده (DAX) برای حل تعدادی از مشکلات محاسبه و تجزیه و تحلیل داده های اساسی ارائه می‌دهد. ما برخی از اطلاعات مفهومی، مجموعه‌ای از کارهایی که می‌توانید انجام دهید و بررسی دانش برای آزمایش آنچه آموخته‌اید را مرور می‌کنیم. پس از تکمیل این مقاله، شما باید از مهم‌ترین مفاهیم اساسی در DAX درک خوبی داشته باشید. استفاده از اصول دکس می‌تواند برای شما بسیار کاربردی عمل کند.

DAX چیست؟

قبلاً در خصوص دکس یا DAX به شما مطالب مفید و کاملی ارائه دادیم اما لازم دانستیم تا خلاصه‌ای در خصوص آن به شما در این مقاله نیز ارائه دهیم. شما قبل از استفاده از DAX در پاور بی آی باید بدانید که اصلاً دکس در اصل چیست؟ DAX مجموعه‌ای از توابع، عمل‌گرها و ثابت است که می‌تواند در یک فرمول یا عبارت برای محاسبه و بازگشت یک یا چند مقدار استفاده شود. به بیان ساده‌تر ، DAX به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جدیدی را از داده‌های موجود در مدل خود ایجاد کنید. در ادامه مبحث استفاده از اصول دکس به این مسئله می‌پردازیم که چرا انقدر DAX مهم است؟

دلیل اهمیت DAX چیست؟

استفاده از DAX در پاور بی آی مهم است اما سوالی که در این بخش ذهن شما را درگیر می‌کند این است که اصلاً دکس چرا از اهمیت بالایی برخوردار است؟ ایجاد یک فایل Power BI Desktop جدید و وارد کردن برخی داده‌ها به آن آسان است. شما حتی می‌توانید گزارش‌هایی ایجاد کنید که بینش های ارزشمندی را بدون استفاده از هیچ گونه فرمول DAX نشان دهند. اما، اگر نیاز به تجزیه و تحلیل درصد رشد در رده‌های محصول و در محدوده تاریخ‌های مختلف داشته باشید، چطور؟ یا آیا باید رشد سالانه را در مقایسه با روند بازار محاسبه کنید؟ فرمول های DAX این قابلیت و بسیاری از قابلیت‌های مهم دیگر را نیز فراهم می‌کند. یادگیری نحوه ایجاد فرمول های موثر DAX به شما کمک می‌کند از داده‌های خود بیشترین بهره را ببرید. هنگامی که اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید، می‌توانید مشکلات تجاری واقعی را که بر نتیجه نهایی شما تأثیر می‌گذارد، حل کنید. این قدرت Power BI است و DAX به شما کمک می‌کند تا به آنجا برسید. بنابراین استفاده از اصول دکس در اصل مثل یک چرخ کمکی برای رسیدن به قدرت Power BI است.

مواردی که باید بدانید!

ممکن است قبلاً با ایجاد فرمول در Microsoft Excel آشنا باشید. این دانش برای درک DAX مفید خواهد بود، اما حتی اگر هیچ تجربه‌ای با فرمول‌های Excel ندارید، مفاهیم شرح داده شده در اینجا به شما کمک می‌کند تا بلافاصله شروع به ایجاد فرمول‌های DAX و حل مشکلات BI واقعی کنید. ما برای درک فرمول‌های DAX استفاده می‌کنیم که در محاسبات، به طور خاص، در اندازه گیری و ستون‌های محاسبه شده استفاده می‌شود. شما قبلاً باید با استفاده از Power BI Desktop برای وارد کردن داده‌ها و افزودن فیلدها به یک گزارش آشنا باشید و همچنین باید با مفاهیم اساسی اندازه گیری و ستون‌های محاسبه شده آشنا باشید. در ادامه برای آشنایی و درک بهتر این مسئله برای شما مثالی از استفاده از DAX در پاور بی آی می‌زنیم. بهترین راه برای یادگیری DAX این است که چند فرمول اساسی ایجاد کنید، از آن‌ها با داده‌های واقعی استفاده کنید و نتایج را خودتان ببینید.  برای استفاده از اصول دکس در ادامه بیایید با هم شروع کنیم.

با هم آغاز کنیم!

ما درک خود را از DAX حول سه مفهوم اساسی قرار می‌دهیم: نحو، توابع و زمینه. مفاهیم مهم دیگری در DAX وجود دارد، اما درک این سه مفهوم بهترین پایه را برای ایجاد مهارت‌های DAX شما فراهم می‌کند. در ادامه برای درک بهتر این اصول و برای استفاده از DAX در پاور بی آی به تعریف هر کدام از این مفاهیم می‌پردازیم.

Syntax (نحو)

برای استفاده از DAX در پاور بی آی باید قبل از ایجاد فرمول‌های خود، بیایید نگاهی به نحو فرمول DAX بیاندازیم. نحو یا Syntax شامل عناصر مختلف تشکیل دهنده فرمول یا به بیان ساده‌تر، نحوه نوشتن فرمول است. به عنوان مثال، در اینجا یک فرمول ساده DAX برای اندازه گیری وجود دارد:

استفاده از DAX در پاور بی آی

این فرمول شامل عناصر نحوی زیر است:

  •  نام اندازه، کل فروش.
  •  عملگر علامت معادل (=)، که آغاز فرمول را نشان می‌دهد. وقتی محاسبه شود، نتیجه را برمی‌گرداند.
  • عملکرد DAX SUM، که تمام اعداد موجود در ستون SalesAmount را جمع می‌کند. بعداً با توابع بیشتر آشنا می‌شوید.
  • پرانتز ()، که عبارتی را در بر می‌گیرد که حاوی یک یا چند شناسه است. اکثر توابع حداقل به یک شناسه نیاز دارند. یک شناسه یک مقدار را به یک تابع منتقل می‌کند.
  • جدول مورد اشاره، فروش.
  • ستون ارجاع شده، [SalesAmount]، در جدول فروش. با این استدلال، تابع SUM می‌داند که SUM را در کدام ستون جمع می‌کند.

هنگام تلاش برای درک فرمول DAX، اغلب تجزیه هر یک از عناصر به زبانی که فکر می‌کنید و هر روز به آن صحبت می‌کنید مفید است. به عنوان مثال، می‌توانید این فرمول را به صورت زیر بخوانید:

برای اندازه گیری کل فروش، (=) SUM مقادیر را در ستون [SalesAmount] در جدول فروش محاسبه کنید.

در ادامه استفاده از اصول دکس برای شما این مفهوم کاربردی را بیشتر باز می‌کنیم. هنگامی که به یک گزارش اضافه می‌شود، این معیار با جمع آوری مبالغ فروش هر یک از زمینه‌های دیگر که برای مثال تلفن‌های همراه در ایالات متحده شامل می‌شود، محاسبه و بازگردانده می‌شود. ممکن است به این فکر کنید که “آیا این اقدام همان چیزی نیست که من می‌خواهم فیلد SalesAmount را به گزارش خود اضافه کنم؟” خب بله. اما، یک دلیل خوب برای ایجاد اندازه گیری خودمان وجود دارد که مقادیر را از قسمت SalesAmount خلاصه می‌کند: ما می‌توانیم از آن به عنوان استدلال در فرمول‌های دیگر استفاده کنیم. این ممکن است اکنون کمی گیج کننده به نظر برسد، اما با افزایش مهارت فرمول DAX شما، دانستن این معیار فرمول‌ها و مدل شما را کارآمدتر می‌کند. در واقع، اندازه کل فروش را بعداً در فرمول‌های دیگر به عنوان استدلال نشان می‌دهید. در ادامه موارد دیگر در مورد این فرمول برای استفاده از اصول دکس را با هم مرور می‌کنیم.

موارد بیشتر

بیایید چند مورد دیگر را در مورد این فرمول مرور کنیم. به طور خاص، ما یک تابع، SUM را معرفی کردیم. توابع فرمول هایی هستند که از قبل نوشته شده‌اند و انجام محاسبات پیچیده و دستکاری با اعداد، تاریخ، زمان، متن و موارد دیگر را آسان می‌کند. بعداً با توابع بیشتر آشنا می‌شوید. همچنین می‌بینید که نام ستون [SalesAmount] قبل از جدول فروش که ستون متعلق به آن است، قرار داشت. این نام به عنوان یک ستون کاملاً واجد شرایط شناخته می‌شود زیرا شامل نام ستون قبل از نام جدول است. ستون‌های اشاره شده در همان جدول نیازی به نام جدول در فرمول ندارند، که می‌تواند فرمول‌های طولانی را که بسیاری از ستون‌ها را کوتاه‌تر و خواندن آنها آسان‌تر است، ایجاد کند. با این حال، این یک عمل خوب است که نام جدول را در فرمول‌های اندازه گیری خود قرار دهید، حتی زمانی که در یک جدول هستید. امیدواریم با توضیحات بیشتر در خصوص استفاده از DAX در پاور بی آی این مسئله برای شما شفاف‌تر شده باشد.

استفاده از DAX در پاور بی آی

نکته مهم دیگری که در استفاده از اصول دکس باید به آن توجه کنید این است که فرمول های شما نحو صحیح داشته باشند. در بیشتر موارد، اگر نحو درست نباشد، خطای نحو برمی‌گردد. در موارد دیگر، نحو ممکن است درست باشد، اما مقادیر برگشتی ممکن است آنچه شما انتظار دارید نباشد. ویرایشگر DAX در Power BI Desktop شامل یک ویژگی پیشنهادی است که برای ایجاد فرمول های صحیح نحوی با کمک به شما در انتخاب عناصر درست استفاده می شود. بیایید یک فرمول ساده ایجاد کنیم. این وظیفه به شما کمک می‌کند تا نحو فرمول را بیشتر بشناسید و ویژگی‌های پیشنهادات در نوار فرمول چگونه می‌تواند به شما کمک کند.

Functions (توابع)

مورد و مفهوم مهم و اساسی دیگر در dax و استفاده از DAX در پاور بی آی ، توابع است. توابع فرمول‌های از پیش تعریف شده‌ای هستند که محاسبات را با استفاده از مقادیر خاص، به نام شناسه، در یک ترتیب یا ساختار خاص انجام می دهند. شناسه‌ها می‌توانند توابع دیگر، فرمول دیگر، عبارت، منابع ستون، اعداد، متن، مقادیر منطقی مانند درست یا غلط یا ثابت ها باشند. DAX شامل دسته های زیر از توابع است: تاریخ و زمان، زمان، اطلاعات، منطق، ریاضی، آمار، متن و سایر توابع. اگر با توابع فرمول های Excel آشنا هستید، بسیاری از توابع در DAX شبیه شما خواهند بود. برای آشنایی بیشتر برای استفاده از اصول دکس در ادامه شما را با آخرین مفهوم مهم آشنا می‌کنیم.

Context (سابقه یا زمینه)

مورد مهم آخر برای استفاده از DAX در پاور بی آی ، زمینه یا مفهوم آن است. زمینه یکی از مهم‌ترین مفاهیم DAX برای درک است. دو نوع زمینه در DAX وجود دارد: زمینه سطر و زمینه فیلتر. در مقالات آینده این زمینه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

سخن آخر

اکنون که درک اساسی از مهم‌ترین مفاهیم DAX دارید، می‌توانید به تنهایی ایجاد فرمول‌های DAX را برای اقدامات انجام دهید. یادگیری DAX در واقع می‌تواند کمی مشکل باشد، اما منابع زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. پس از مطالعه این مقاله و آزمایش چند فرمول خود، می‌توانید در مورد سایر مفاهیم و فرمول‌های DAX که به شما در حل مشکلات تجاری خود کمک می‌کند، بیشتر بیاموزید. منابع DAX زیادی در دسترس شما هستند. مهم‌ترین آن مرجع تجزیه و تحلیل داده ها (DAX) است. امیدواریم از این مقاله در خصوص استفاده از DAX در پاور بی آی نهایت استفاده را برده باشید. برای آشنایی بیشتر برای استفاده از اصول دکس می‌توانید از طریق دیدگاه با ما در ارتباط باشید.