کسب درآمد از داده های شرکت چگونه ممکن است؟ چگونه داده‌های خود را ارزیابی می‌کنید؟ این سوالاتی است که بسیاری از مشاغل در زمانی که حجم داده‌های در دسترس شرکت‌ها به طور تصاعدی افزایش می‌یابد، می‌پرسند. آنچه شرکت‌ها متوجه شده‌اند، این است که این سوالات هیچ پاسخ محدودی ندارد. بر خلاف دارایی‌های مشهود، ارزش داده‌ها می‌تواند هر چه بیشتر به روش‌های استفاده و بینش بیشتری از آن‌ها به دست آید، رشد کند. بنابراین جای تعجب نیست که کسب درآمد از داده ها به معنای واقعی کلمه، به عنوان فرآیند افزایش ارزش اقتصادی داده‌ها، در حال تبدیل شدن به یک منطقه مهم و در حال رشد برای همه مشاغل است. از طریق کسب درآمد از داده ها ، کسب و کار شما می‌تواند داده‌ها را به عنوان یک دارایی در نظر بگیرد و از به حداکثر رساندن ارزش آن، منافعی برای خود کسب کند. پیش از این در خصوص داده‌ها در مورد بیگ دیتا، انبار داده، مدرنیزه کردن انبار داده، داده کاوی و قیاس علم داده و هوش تجاری به شما اطلاعاتی را ارائه دادیم. اکنون به درآمدزایی از داده ها می‌پردازیم.

چگونه شرکت‌ها از داده‌های خود کسب درآمد می‌کنند؟

کسب درآمد از داده ها

داده‌ها منبع اصلی در قرن 21 هستند. فقط کسانی که موفق به استخراج ارزش از داده‌های خود شوند، در رقابت باقی می‌مانند. به همین دلیل بسیاری از سازمان‌ها به دنبال روش‌های ابتکاری استفاده از داده‌های خود برای ایجاد ارزش هستند. کسب درآمد از داده ها به فرآیند شناسایی و بازاریابی داده‌ها یا محصولات مبتنی بر داده برای تولید ارزش پولی اشاره دارد. محصولات داده (به عنوان مثال محصولات مبتنی بر داده‌های خام، تصفیه شده یا تحلیل شده) در قلب درآمدزایی از داده ها هستند. آن‌ها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند، از جمله مجموعه داده‌های قابل مصرف، نتایج تجزیه و تحلیل و برنامه‌های عملیاتی که حاوی نتایج تجزیه و تحلیل هستند. این موارد می‌توانند به عنوان گزارش، الحاقات محصولات موجود و سیستم‌ عامل‌های دیجیتال باشند و یا می‌توانند در مدل‌های جدید تجاری گنجانده شوند. هنگام بحث در مورد استفاده از محصولات داده، باید بین درآمدزایی از داده‌های داخلی و خارجی تمایز قائل شد. درآمدزایی از داده‌های داخلی به منظور بهبود فرآیندهای داخلی مانند بازاریابی و تجربه مشتری یا نگهداری تجهیزات است. درآمدزایی از داده‌های خارجی شامل استفاده از داده‌ها برای گسترش پیشنهاد محصول سازمان با خدمات داده محور یا مدل‌های تجاری برای ایجاد جریان‌های درآمد جدید است. در ادامه مبحث کسب درآمد از داده های شرکت با ما همراه باشید.

کسب درآمد از داده‌ها در مراحل اولیه

کسب درآمد از داده ها در مراحل اولیه پذیرش است اما در حال گسترش است. 17% شرکت‌ها ابتکارات کسب درآمد را ایجاد کرده‌اند، 12% دیگر هم اکنون در حال ساخت نمونه‌های اولیه هستند و 10% دیگر هنوز در حال توسعه یک ایده هستند. شرکت‌های بزرگ از خرده فروشی، خدمات، امور بانکی و مالی پیشگام هستند. به طور کلی بخواهیم بگوییم، در حال حاضر کسب درآمد از طریق شرکت‌های بزرگ‌تر در حال اجرا است. 25% شرکت‌های بزرگ و 23% شرکت‌های بزرگ‌تر به طور متوسط که به نظر سنجی ما در مورد درآمدزایی از داده ها پاسخ می‌دهند؛ در حال حاضر محصولات کسب درآمد را راه اندازی کرده‌اند. در مقابل فقط 9% از شرکت‌های کوچک و 13% از شرکت‌های متوسط قبلاً این کار را انجام داده‌اند. بنابراین کسب درآمد از داده های شرکت در حال حاضر در شرکت‌های بزرگ‌تر بهتر انجام می‌شود.

ارائه نتایج برای بهبود فرآیند

کسب درآمد از داده های شرکت

کلید اصلی کسب درآمد از داده های شرکت در چیست؟ در اصل ارائه نتایج برای بهبود فرآیند، روش اصلی کسب درآمد از داده ها است. در حقیقت ارائه نتایج تجزیه و تحلیل رایج‌ترین شکل درآمدزایی از داده ها است. 40% از شرکت کنندگان از این نوع درآمدزایی داده استفاده می‌کنند، به این ترتیب تجزیه و تحلیل داده‌ها درگیر می‌شوند. تهیه داده‌ها از طریق گزارشگری و محک زدن، تقریباً به همان اندازه مهم است که 37% از پاسخ دهندگان این نوع درآمدزایی از داده ها را ذکر می‌کنند. روش‌های کم‌تر معمول شامل ایجاد سیستم عامل‌های دیجیتال (22%)، گسترش محصولات موجود (17%)، ارائه خدمات جدید (16%) و ساخت مدل‌های جدید تجاری بر اساس داده‌ها (6%) است.

استفاده از فناوری‌های تجاری

با توجه به این که متداول‌ترین روش برای کسب درآمد از داده ها تهیه داده‌ها از طریق محک زدن و گزارش گیری است، تعجب آور نیست که متداول‌ترین فناوری‌های مورد استفاده نرم افزار BI که (86%) و ابزار ادغام داده (70%) است. همچنین نسبت زیادی از تحولات سفارشی برای کسب درآمد از داده ها وجود دارد که شامل 54% است. از ابزارهای نرم افزاری تجزیه و تحلیل تجاری کمی بیشتر (48%) نسبت به ابزارهای منبع باز (40%) استفاده می‌شود اما تفاوت آن‌ها بسیار کم است. از نظر فناوری‌های پیشرفته، باید بدانید که نرم افزار تجاری بیشترین استفاده را دارد؛ از پایگاه‌های تحلیلی (53%) بیش از 2 برابر بیشتر از فناوری‌های Hadoop که (25%) است، استفاده می‌شود. از محلول‌های BI تعبیه شده در موارد کمی یعنی چیزی حدود 38% استفاده می‌شود. در ادامه درآمدزایی از داده ها در مورد مزایای ملموس آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

مزایا

محصولات داده‌ای می‌توانند طیف گسترده‌ای از مزایا را از منابع جدید درآمد گرفته تا درک بهتر از مشتریان و بهبود محصولات به همراه داشته باشند. منابع جدید درآمد در اصل مهم‌ترین مزیت محصولات داده‌ای است که توسط 69% از پاسخ دهندگان گزارش شده است. برای 66% ارائه خدمات جدید یک مزیت است و بهبود وفاداری مشتری توسط 63% از شرکت کنندگان ذکر می‌شود. ارائه داخلی نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها، انگیزه‌ای برای درآمدزایی داده ها برای بیش از نیمی از پاسخ دهندگان ما (59%) است، همانطور که تهیه داده‌های داخلی و معیارها (53%) است. از جمله مزایای کسب درآمد از داده های شرکت می‌توان به بینش بهتر نسبت به مشتری و بهبود تجربه مشتری (به عنوان مثال با شخصی سازی) توسط حدود 50% شرکت‌های شرکت کننده حاصل می‌شود، اشاره کرد. در حال تولید داده‌های جدید فقط 38% و شرکای الزام آور و تامین کنندگان 31% سود به حساب می‌آیند.

چالش‌ها

درآمدزایی از داده ها

جای تعجب نیست که کیفیت داده‌ها رایج‌ترین مانع در راه کسب درآمد از داده ها است که توسط 56% از پاسخ دهندگان گزارش شده است. امنیت داده‌ها در حقیقت 37% نگران کننده است. این امر هنگامی به وجود می‌آید که داده‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند و باید از بی هویتی مناسب، مراقبت شود. ادغام محصولات داده در سیستم‌های موجود برای 37% مشکل ساز است. علاوه بر این داده‌ها و نگرانی‌های مربوط به فناوری، پاسخ دهندگان و همچنین چالش‌هایی مانند عدم پشتیبانی مدیریت (34%)، موارد عدم استفاده (32%) و عدم دانش فنی حرفه‌ای برای اجرای ابتکارات کسب درآمد از داده ها (31%) را گزارش کرده‌اند. هزینه و کمبود داده به ترتیب 25 و 19% ذکر شده است. کسب درآمد از داده های شرکت چالش‌های خاص خود را دارد.

روش‌های درآمدزایی

همانطور که دنیای ما به طور فزاینده‌ای داده محور شده است، بنابراین راه‌های کسب درآمد از داده ها نیز توسعه یافته است. بهترین روش‌ها ظرفیت و انعطاف پذیری شما را برای استفاده بیشتر از بیگ دیتا از بیشترین تنوع منابع فراهم می‌کنند. در حقیقت با رشد سازمان، باید تصمیم بگیرید که کدام روش درآمدزایی از داده ها بیشتر با استراتژی داده‌های بزرگ‌تر شما سازگار است. بنابراین مهم است که روش‌های اصلی را در نظر بگیرید، مشخص کنید که کدام یک از آن‌ها متناسب با نیازهای فعلی و آینده شما هستند و کدام یک از BI و سیستم تجزیه و تحلیل می‌توانند ابزارهای کسب درآمد از داده‌های مناسب شما را فراهم کنند.

داده به عنوان یک سرویس

این مورد یکی از ساده‌ترین و مستقیم‌ترین روش کسب درآمد از داده های شرکت است. داده‌ها مستقیماً به مشتریان یا واسطه‌ها فروخته می‌شوند. در اصل داده‌ها خام یا جمع یا ناشناس هستند و خریداران داده‌ها را برای دریافت اطلاعات استخراج می‌کنند. خریداران از دریافت بینش سود نمی‌برند، آن‌ها این موارد را برای خودشان به دست می‌آورند. همچنین توجه کنید که از تجزیه و تحلیل پیشرفته بهره‌ای ندارند.

بینش به عنوان یک سرویس

این مورد شامل ترکیب منابع داده داخلی و خارجی و استفاده از تجزیه و تحلیل برای ارائه بینش است. هر دو بینش را می‌توان به صورت مستقیم فروخت یا در قالب‌هایی مانند برنامه‌های دارای قابلیت تجزیه و تحلیل که داده‌های به روز شده را ارائه می‌دهند، ارائه داد. بینش‌ها به مجموعه داده‌های خاص یا زمینه‌هایی که خریدار، خریداری کرده است؛ محدود می‌شوند. درآمدزایی از داده ها روش‌های مختلفی دارد در ادامه بحث کسب درآمد از داده ها با ما باشید.

سیستم عامل دارای تجزیه و تحلیل به عنوان یک سرویس

این روش در حقیقت، روشی انعطاف پذیرتر برای کسب درآمد از داده های شرکت است که ارزش بسیار بیشتری به مشتریان می‌دهد. Analytics platform و BI نصب و پیاده سازی شده است تا تجزیه و تحلیل داده‌های بسیار متنوع و مقیاس پذیر را در زمان واقعی به مشتریان ارائه دهد. این برنامه هم در محیط موجود هم در Cloud موجود است، سازگار با تمام انبارهای داده مبتنی بر ابر و گسترده‌ترین آرایه از قالب‌های داده؛ بنابراین می‌توانید از داده‌ها از هر منبع و از هر قالبی استفاده کنید. برای بهره مندی کامل از ابزارهای ابری، راه اندازی و پشتیبانی تخصصی لازم است. در ادامه روشی دیگر از درآمدزایی از داده ها را به شما معرفی می‌کنیم.

تجزیه و تحلیل جاسازی شده

این مورد پیشرفته‌ترین و مهیج‌ترین روش کسب درآمد از داده ها است که بیشترین ارزش را برای مشتریان فراهم می‌کند. به بیان ساده تجزیه و تحلیل تعبیه شده به معنای افزودن ویژگی‌هایی است که به طور معمول با نرم افزار BI مرتبط هستند (مانند گزارش داشبورد، تجسم داده‌ها و ابزارهای تجزیه و تحلیل). تیم‌های تولیدی می‌توانند برنامه‌های تحلیلی عملی سفارشی را بسازند و مقیاس بندی کنند و به طور یکپارچه آن‌ها را در برنامه‌های دیگر ادغام کنند، جریان‌های درآمد جدیدی را باز کنند و یک مزیت رقابتی قدرتمند را فراهم کنند. Sisense تنها پلتفرم تحلیلی تعبیه شده است که از ابتدا ساخته شده است تا بتواند چابکی و عملکرد را با مقیاس ارائه دهد. این مورد زمان بازار را تسریع می‌کند، TCO را کاهش می‌دهد و یک راه حل تحلیلی تعبیه شده ایجاد می‌کند که کاملاً برای نیازهای خاص شما سفارشی شده است.

در این مقاله در مورد کسب درآمد از داده های شرکت برای شما گفتیم. روش‌های مناسب برای درآمدزایی از داده ها را با هم مرور کردیم و مزایا و چالش‌های آن را به شما گفتیم. اکنون از اهمیت آن و پستی بلندی‌های این راه اطلاعات مطلوبی دارید. آیا تا به حال این کار را کرده‌اید؟ نظرات و سوالات خود در این خصوص را با ما به اشتراک بگذارید.