thematic map چیست؟ در مورد نقشه موضوعی تا به حال اطلاعاتی داشته‌اید؟ در اصل نقشه‌ها فاصله زیادی با نقشه‌های مرجع عمومی گذشته داشته‌اند. در حالی که زمانی فقط از آن‌ها برای هدایت و رسیدن از نقطه A به نقطه B استفاده می‌شد. در نقشه‌های امروزی انواع داده‌ها و یافته‌ها نمایش داده می‌شود. در این بخش است که نقشه موضوعی وارد عمل می‌شود. اگر می‌خواهید که برای بیان یک داستان خاص از نقشه استفاده کنید، احتمالاً برای این کار باید از نوعی نقشه موضوعی استفاده کنید. در ادامه با ما باشید تا هر آنچه که لازم است در این خصوص بدانید، را به دست آورید.

نقشه موضوعی چیست؟

thematic map در اصل نقشه‌های تک موضوعی هستند که بر مضامین یا پدیده‌های خاص مانند تراکم جمعیت، میزان بارندگی و میزان بارش برف، توزیع پوشش گیاهی و فقر آن متمرکز هستند. این با نقشه‌های مرجع که شامل تعدادی عناصر مختلف مانند جاده‌ها، توپوگرافی و مرزهای سیاسی است، متفاوت است. در اصل نقشه موضوعی دارای ویژگی‌هایی هستند که الگوهای فضایی را واضح‌تر می‌کنند. به موضوعات دیدگاه جدیدی می‌دهند و می‌توانند بینش بیشتری داشته باشند.

چرا باید از یک نقشه موضوعی استفاده کرد؟

thematic map

این نقشه‌ها هنگامی که می‌خواهید توزیع مکانی اطلاعات خود را تجزیه و تحلیل کنید یا به دنبال الگوها و روندهای جغرافیایی موجود در مجموعه داده‌های خود باشید، بسیار مفید است. آن‌ها همچنین یک روش عالی برای جستجوی همبستگی بین داده‌ها در دو مکان مختلف هستند. به احتمال زیاد تعدادی اطلاعات مهم در داده‌های شما وجود دارد که ممکن است هنگام مشاهده در صفحه گسترده مشخص نباشد. thematic map به شما امکان می‌دهند اطلاعات مبتنی بر موقعیت مکانی خود را تجسم کرده و آن‌ها را زنده کنید، و این مسئله درک این اطلاعات را بسیار آسان می‌کند. در ادامه برای درک بیشتر این موضوع، نمونه‌هایی از نقشه موضوعی برای شما مثال می‌زنیم. مرتبط با داده‌ها اگر سوالی دارید، در مقالات قبل به شکل مطلوبی به موضوعات آن پرداختیم. داده کاوی، انبار داده، مدرنیزه کردن انبار داده، بیگ دیتا، مقایسه علم داده و هوش تجاری از جمله این مقالات هستند.

نمونه‌هایی از نقشه‌های موضوعی

انواع مختلفی از thematic map از طریق نرم افزار GIS موجود است. در اینجا 6 نوع نقشه موضوعی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید.

نقشه‌های Choropleth

نقشه‌های Choropleth نمونه‌ای از نقشه موضوعی است. نمونه نقشه‌های Choropleth مقادیر داده‌ها را در مناطق جغرافیایی با رنگ‌ها و الگوهای مختلف نشان می‌دهد. داده‌ها به کلاس‌ها طبقه بندی می‌شوند، به هر کلاس رنگ یا الگوی منحصر به فردی اختصاص می‌یابد. به عنوان مثال اگر نقشه فروش داده‌ها را ترسیم می‌کنید، می‌توانید هر مقدار فروش را زیر 5000 دلار (زرد) بین 5000 دلار تا 10000 دلار (نارنجی) و بیش از 15000 دلار (قرمز) طبقه بندی کنید. سپس از این رنگ‌ها برای مناطق مختلف فروش استفاده می‌شود تا کاربران فوراً بدانند که یک قلمرو در کدام گروه قرار می‌گیرد. از این دسته از نقشه‌ها به طور گسترده در انتقال مقادیر آماری در مقیاس جغرافیایی مختلف، از جهانی به محلی استفاده می‌شود. با این حال آن‌ها محدودیت‌هایی دارند. مثلاً یک اشکال خاص در استفاده از این نقشه‌ها این است که مناطق یکنواخت نیستند و بنابراین نتایج نمایش داده شده، ممکن است نتایج صحیحی را نشان ندهند.در ادامه انواع دیگر thematic map با ما همراه باشید.

  • نقاط قوت: نمایش تراکم (نسبت) مقادیر با استفاده از رنگ.
  • نقاط ضعف: بصری تمایل به تعمیم دارد و مناطق یکنواخت نیست.

نقشه‌های نقطه چگالی

این نقشه‌ها هر نقطه داده را با یک نقطه نشان می‌دهند و یک روش عالی برای اندازه گیری تراکم هستند. مناطقی که تعداد نقاط زیادی در کنار هم قرار گرفته‌اند به راحتی به عنوان مناطق با چگالی بالا شناخته می‌شوند، در حالی که مناطق کم یا بدون نقطه به وضوح مناطقی هستند که اطلاعات شما کم است. این دسته از thematic map یا نقشه موضوعی را باید بیشتر دیده باشید چون نقشه‌های نقطه برای مدت طولانی وجود داشته است اما به دلیل سادگی و طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی هنوز محبوب هستند.

thematic map

  • نقاط قوت: یک راه درست، الگوهای فضایی را تجسم می‌کند. یک روش موثر برای نشان دادن دسته‌های مختلف با استفاده از رنگ است.
  • نقاط ضعف: نقاط ایجاد شده به طور تصادفی ممکن است از یک تکرار به مکان دیگر متفاوت باشد. اگر بدون حاشیه، نشان داده شود، نمی‌دانیم این نقاط کجا را نشان می‌دهند.

نقشه های Isopleth

نقشه‌های Isopleth از رنگ‌ها و سایه‌ها برای نمایش داده‌ها استفاده می‌کنند، این مسئله ممکن است شبیه نقشه‌های Choropleth باشد. با این حال آن‌ها از نظر متفاوت بودن داده‌ها در مرزهای از پیش تعیین شده مانند سرشماری، شهرستان‌ها یا ایالت‌ها دسته بندی نمی‌شوند. در عوض، خطوط کانتور نقشه را به مناطق مختلف تقسیم کرده و محل تغییر سطح داده‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین این دسته از نقشه موضوعی با نمونه اول که ذکر کردیم متفاوت است.

نقشه‌های حرارتی

شاید قبلاً هم این دسته از thematic map را دیده باشید. نقشه‌های حرارتی تراکم را روی نقشه اندازه گیری می‌کنند. مانند بسیاری از انواع نقشه‌های دیگر، آن‌ها داده‌ها را با استفاده از رنگ نشان می‌دهند. سایه‌های تیره مناطق با چگالی بالاتر را نشان می‌دهند در حالی که سایه‌های روشن مناطق کم چگالی را نشان می‌دهند. توجه داشته باشید که در این نوع نقشه از مرض‌های جغرافیایی استفاده نمی‌شود. در عوض مانند نقشه تراکم نقطه کار می‌کند. نقاط جداگانه داده را با رنگ اختصاص داده شده بر اساس توزیع و تعداد نقاط در یک منطقه مشخص، بر روی نقشه ترسیم کنید. در ادامه نوعی دیگر نقشه موضوعی را بررسی می‌کنیم.

نقشه دارای نماد

این نقشه‌ها داده‌ها را با استفاده از اندازه‌های مختلف نمادها نشان می‌دهند. به این صورت که نمادهای بزرگ‌تر غلظت‌های بالاتر داده‌ها را نشان می‌دهند در حالی که نمادهای کوچک‌تر غلظت‌های کم‌تری از داده‌ها را نشان می‌دهند. مشابه نقشه‌های Choropleth، داده‌ها در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. با این حال به جای رنگ یا سایه‌ها که داده‌ها را نشان می‌دهند؛ اندازه‌های مختلف نمادها برای گروه‌های داده در نظر گرفته می‌شوند. تعداد اندازه نمادها به تعداد دسته‌هایی که تصمیم دارید ایجاد کنید، بستگی دارد. اگر نمی‌خواهید داده‌های خود را به کلاس‌های مختلف تقسیم کنید، می‌توانید از یک نقشه نماد متناسب استفاده کنید که اندازه نمادهای آن را با اندازه مطلق مقیاس می‌زند. تا این‌جا در مورد انواع thematic map یا نقشه موضوعی گفتیم. در ادامه با انواع دیگر با ما باشید.

  • نقاط قوت: این کار باعث بهتر نشان دادن مقادیر خام و نه تراکم با نقشه‌های Choropleth است. کجا و چه مقدار مقادیر را انتقال می‌دهد.
  • نقاط ضعف: دقت آن‌ها نسبت به نقشه‌های توزیع کم‌تر است.

کارتوگرام

کارتوگرام نوعی نقشه موضوعی است که در آن اندازه یک منطقه تغییر می‌یابد تا متناسب با مشخصه‌ای باشد که نشان می‌دهد. بنابراین، اندازه مجدد مشخص شده، ویژگی‌های مشخصه انتخاب شده را با هم ارتباط برقرار می‌کند. در آن صورت است که کارتوگرافی‌ها اندازه‌های منطقه را تحریف می‌کنند. انواع مختلفی از کارتوگرام‌ها وجود دارد و بیشترین مورد استفاده آن چیزی است که ما کارتوگرافی‌‎های مسری می‌نامیم، جایی که توپولوژی در آن حفظ می‌شود، اما شکل به طرز چشم گیری در آن تغییر می‌یابد. در ادامه نوع دیگری از thematic map را با هم بررسی می‌کنیم. ابتدا به نقاط قوت و ضعف این دسته می‌پردازیم.

  • نقاط قوت: در نشان دادن اعدادی مانند تعداد افراد خوب است.
  • نقاط ضعف: از آنجا که مناطق جغرافیایی تحریف شده است، مناطق ممکن است قابل تشخیص نباشند. این موضوع فقط برای مخاطبان با سواد نقشه در نظر گرفته شده است.

نقشه Choropleth دو طرفه

Choropleths در اصل دو متغییر مشابه نقشه Choropleth است با یک استثنا. به جای استفاده از یک متغیر برای نمایش تراکم، نقشه‌های دو طرفه از دو متغییر همزمان استفاده می‌کنند. این روش دو توزیع غیر مشابه را در یک نقشه مقایسه می‌کند. بهترین موارد استفاده برای این دسته از نقشه موضوعی زمانی است که دو ویژگی غیر مشابه دارید که می‌خواهید همزمان نمایش دهید.

  • نقاط قوت: همزمان می‌توانید دو موضوع را تجسم کنید. جنبه زیبایی شناسی دارد.
  • نقاط ضعف: بعضی اوقات این دسته از نقشه موضوعی پیچیده و سخت برای خواندن است. داشتن نسخه تعاملی از نقشه دو متغیره سخت است.

مقدار توسط نقشه آلفا

نوع دیگری که از نزدیک با نقشه معرفی شده بالایی مرتبط است، مقدار آن با نقشه آلفا است. در اصل Value-by-alpha تکنیک Choropleth متغیر است که در آن دو متغیر را در نظر می‌گیریم. مثلاً نتایج انتخابات و تراکم جمعیت! متغیر دوم به عنوان یک اکولایزر برای متغیر دیگر مورد علاقه عمل می‌کند. بنابراین VBA از طریق متغیر آلفا (شفافیت) رنگ پس زمینه را تغییر می‌دهد. بنابراین مقادیر پایین‌تر در پس زمینه محو می‌شوند، در حالی که مقادیر بالاتر ظاهر می‌شوند. نقشه‌های VBA برای کاهش تعصب بزرگ‌تر در نقشه‌های Choropleth به وجود آمد. این دسته آخرین نوع از نقشه موضوعی یا thematic map بود.

  • نقاط قوت: نمایش روابط متغیر با کلاس‌های بیش از 3. دارای بعد زیبایی شناسی است.
  • نقاط ضعف: برای خواندن گاهی پیچیده و سخت به نظر می‌رسد و همچنین داشتن نسخه تعامل از نقشه دو متغیره سخت است.

ما 7 مورد از نقشه موضوعی پرکاربرد را دیده‌ایم. موارد دیگری نیز وجود دارد که در این لیست به شما ارائه ندادیم اما توجه کنید که برنامه‌های کاربردی دیگری نیز دارند. امیدواریم از این مطالب بهره برده باشید. آیا با نقشه موضوعی آشنایی دارید؟ نقشه‌های موضوعی مورد علاقه خود را با ما به اشتراک بگذارید. از طریق دیدگاه می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید و با ما در ارتباط باشید.