هوش تجاری به سرعت در حال حرکت از نظم و انضباط فناوری اطلاعات در دفتر کار است و به چیزی تبدیل می‌شود که هر کارمندی به عنوان بخشی از کارهای روزمره خود باید از آن استفاده کند. پیشرفت‌هایی مانند رابط‌های بصری جدید و جستجوی زبان طبیعی باعث شده است که این مجموعه‌های پیچیده برای هر فردی ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین مواردی که لازم است کارمندان و صاحبان مشاغل درباره هوش تجاری بدانند best self-service BI tools است که در زمینه‌های مختلفی به یاری آنها می‌شتابند!

هوش تجاری سلف سرویس و دموکراتیک سازی داده ها

قبل از آشنایی با best self-service BI tools بهتر است که نگاهی به هوش تجاری سلف سرویس و موراد مربوط آن بیندازیم.

ابزارهای BI که نیم دهه یا بیشتر پیش رواج داشتند، نه تنها برای استفاده بلکه برای تفسیر داده ها و نتیجه گیری‌های حاصل، به متخصصانی نیاز داشتند. این امر منجر به ایجاد یک فیلتر اغلب ناخوشایند و خطاپذیر بین افرادی شد که واقعاً به کسب و کار تجاری، تصمیم گیرندگان شرکت، و کسانی که این داده ها را جمع آوری، پردازش و تفسیر می‌کردند، معمولاً تحلیل گران داده و مدیران پایگاه داده.

از آنجایی که متخصص داده بودن یک کار سخت است، بسیاری از این افراد در کار واقعی شغلی که داده های آنها را تجزیه و تحلیل می‌کردند، مهارت کمتری داشتند. این منجر به تمرکز بر روی داده هایی شد که شرکت نیازی به آن نداشت، تفسیر غلط از نتایج و اغلب یک سری گزارش‌های استاندارد مبنی بر این که تحلیلگران براساس برنامه ریزی شده به جای جمع آوری و تفسیر اطلاعات بیشتر، که می‌تواند بسیار عالی باشد، انجام می‌شود.

ابزارهای سلف سرویس

این مشکل منجر به روند جدید و در حال رشدی در میان ابزارهای جدید BI شده است که امروزه وارد بازار می‎‌شوند: یعنی همان BI سلف سرویس و دموکراتیزه سازی داده ها. هدف بسیاری از نرم افزارهای BI و best self-service BI tools امروزی در دسترس بودن و قابل استفاده بودن توسط هر شخص در سازمان است. مدیران و تصمیم گیرندگان می‌توانند به جای درخواست گزارش یا سوال از طریق بخش‌های IT یا پایگاه داده، پرس و جوها، گزارش‌ها و تجسم داده های خود را از طریق مدل‌های سلف سرویس ایجاد کنند و از طریق اتصالات از پیش ساخته شده به داده های متفاوتی در داخل و خارج از سازمان متصل شوند. IT کنترل کلی افرادی را که از طریق این اتصالات و زرادخانه ابزار مدیریت آنها را به ابزارها و داده هایی که دسترسی دارند کنترل می‌کند ، اما IT دیگر به عنوان تنگنای هر درخواست و گزارش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در نتیجه کاربران می‌توانند از این مدل توزیع شده BI استفاده کنند. ابزارهای کلیدی و داده های مهم از معماری متمرکز و دسترسی دشوار به یک مدل غیر متمرکز منتقل شده‌اند که صرفاً نیاز به اعتبارنامه و آشنایی با نرم افزار جدید BI دارد. این نتیجه منجر به تجزیه و تحلیل اضافی در دسترس سازمان می‌شود که افراد باتجربه و کارآزموده خط مقدم می‌توانند برون یابی کرده و به خوبی از آن استفاده کنند.

محصول در حال ظهور ابزارهای BI و بهترین ابزارهای هوش تحاری سلف سرویس در توسعه ابزارهای فرانت اند ساده‌تر و قابل استفاده‌تر از ابزارهای نسل‌های قدیمی است، با درجات مختلف موفقیت، و سخت کار می‌کنن. با این حال، این بدان معناست که معیار اصلی در هر تصمیم خرید ابزار BI ارزیابی این است که چه کسی در سازمان باید به چنین ابزاری دسترسی پیدا کند و آیا این ابزار به طور مناسب برای آن مخاطب طراحی شده است یا خیر.

اکثر فروشندگان BI و best self-service BI tools اظهار داشتند که به دنبال مجموعه ابزارهای خودشان هستند تا به عنوان ابزارهای همکاری تجاری معمول یا مجموعه‌های بهره وری مانند Microsoft Office، در همه جا حاضر و استفاده از آن برای کاربران تجاری آسان باشد. از نظر من هنوز هیچ کس تا این حد نرسیده است، اما برخی از آنها واقعاً خوب هستند. به این منظور ما لیستی از best self-service BI tools برای شما تهیه کرده‌ایم تا کار شما در این زمینه راحت‌تر شود.

بهترین ابزارهای BI سلف سرویس برای بازاریابان کدامند؟

best self-service BI tools

در اینجا لیستی از best self-service BI tools برای بازاریابان روزمره و مشاغل کوچک آورده شده است.

1. Sisense

سیسنس در فضای نرم افزار هوش تجاری پیشرو است. این نرم افزار بلافاصله بینش ارزشمند کسب و کار را از داده های پیچیده ارائه می‌دهد.

ابزارهای BI کاربر پسند و تجزیه و تحلیل آن به تجربه کدگذاری صفر نیاز دارد. استارت آپ‌های مرحله اولیه در صورت داشتن ضوابط خاص نیز واجد شرایط یک برنامه رایگان هستند.

اگرچه Sisense از مبتدیان پشتیبانی می‌کند، اما قابلیت انعطاف پذیری در مقیاس بندی را دارد و با اولین رویکردهای API برای توسعه دهندگان ارائه می‌شود. اگر می‌خواهید درباره Sisense بیشتر بدانید، می‌توانید برای یک نسخه آزمایشی رایگان ثبت نام کنید تا همه ویژگی‌های آن را خودتان ببینید.

2. Looker

دومین ابزار از لیست best self-service BI tools ابزار Looker است.
اگر به دنبال یک سیستم عامل BI مبتنی بر cloud هستید که از SQL برای تجزیه و تحلیل داده استفاده می‌کند، حتماً Looker را بررسی کنید.

Looker برای کمک به شما در گرفتن و تجزیه و تحلیل داده ها از منابع مختلف برای تصمیم گیری دقیق‌تر در زمینه تجارت طراحی شده است. شما می‌توانید زنجیره‌های تأمین، تلاش‌های بازاریابی دیجیتال  رفتار مشتری و ارزش مشتری را از طریق چندین کانال تجزیه و تحلیل کرده و منابع مورد علاقه خود را جستجو کنید.

Looker می‌تواند پرس و جوهای مبتنی بر SQL را انجام دهد، بنابراین کارمندان غیر فنی می‌توانند قدرت خود را در بررسی تجزیه و تحلیل دقیق و بدون کمک پرسنل فناوری اطلاعات احساس کنند. این برنامه همچنین شامل یک ویژگی داستان سرایی است که می‌توانید با استفاده از آن روابط بین مجموعه داده های مختلف را کاوش کرده و با تجسم غنی تحلیل را به ذینفعان ارائه دهید.

این یکی از گرانترین ابزارهای BI سلف سرویس است که وجود دارد، بنابراین برای تیم‌های کوچک ایده آل نیست.

3. Microsoft Power BI

همه افراد تا حدودی با محصولات مایکروسافت آشنا هستند، اما بسیاری از آنها با نرم افزار Power BI آن آشنایی ندارند. Power BI تجسم داده ها و به اشتراک گذاشتن گزارش‌ها و داشبوردهای مختلف سازمان را آسان می‌کند و به صدها منبع داده در فضای ابری و محلی متصل می‌شود.

اگر به دنبال ابزاری هستید که استفاده از آن آسان و از نظر بصری جذاب باشد، Power BI بهترین گزینه شما خواهد بود. به دلیل ترکیب تجزیه و تحلیل هوشمند با یک رابط کاربری ساده و قابلیت‌های خیره کننده تجسم داده ها، بسیار تحسین شده است.

اگر به تنهایی یا در یک تیم کوچک کار می‌کنید، می‌توانید نسخه رایگان Power BI را با ویژگی‌های محدود بارگیری کنید. همچنین می‌توانید با شروع از 9.99 دلار در ماه، یک پروانه حرفه‌ای با قابلیت ذخیره سازی، سرعت و همکاری بهتر خریداری کنید.

4. Zoho Analytics

زیبایی Zoho Reports توانایی اتصال آن به هر منبع داده است. مجموعه اصلی Zoho یک فناوری SaaS است که برای کمک به کاربران در اداره مشاغل خود طراحی شده است. در داخل مجموعه، Zoho Reports یک پلتفرم قابل توسعه با ویژگی‌های غنی از جمله همکاری، تجزیه و تحلیل بصری و برچسب زدن است.

استارتآپ‌ها دارای یک برنامه رایگان برای دو کاربر با گزارش‌های نامحدود و گزینه‌های داشبورد هستند. در صورت تمایل به دسترسی به ویژگی‌های اضافی، برنامه‌های حق بیمه با قیمت 25 دلار در ماه نیز در دسترس هستند.

5. Statsbot

Statsbot یکی از best self-service BI tools است که ردیابی داده ها را برای کارمندان غیر فنی ساده می‌کند. با استفاده از یک رویکرد یکپارچه مبتنی بر داده، کل تیم شما می‌تواند ارتباط برقرار کند و از تجزیه و تحلیل به روشی آسان برای پیگیری استفاده کند.

استارتآپ‌ها برای 5 کاربر واجد شرایط طرح Statsbot Free هستند که هر ماه شامل 50 پیام گزارش برنامه ریزی شده و تعداد نامحدودی از نمایه‌ها برای رسانه‌هایی مانند Salesforce ،Google Analytics و موارد دیگر است.

6. Datapine

Datapine تمام منابع داده شما را به یک مکان واحد متصل می‌کند و تجسم مفصلی را برای کمک به کسب و کار با درک اطلاعات فراهم می‌کند. قابلیت‌های یکپارچه سازی داده ها به کاربران امکان می‌دهد تا از جنبه‌های مختلف تجارت، از جمله CRM ،ERP و موارد دیگر، اطلاعات را برقرار و تجزیه و تحلیل کنند.

کاربران باهوش غیر فناوری می‌توانند از رابط کاربر پسند و نمودارهای تصویری ساده آن استفاده کنند. Datapine داشبورد تصویری ایجاد می‌کند که تصویری واضح از اهداف، پیشرفت و سایر اطلاعات حیاتی برای رشد تجارت ایجاد می‌کند و همین موارد باعث شده تا یکی از بهترین ابزارهای هوش تجاری سلف سرویس باشد.

7. QlikView

QlikView یک محصول کشف داده BI است که به شما در ایجاد داشبورد و برنامه‌های تجزیه و تحلیل هدایت شده کمک می‌کند. این نرم افزار رایگان برای استفاده شخصی بدون هزینه در دسترس است.

شما می‌توانید یک نسخه سازمانی را با مجوزهای مبتنی بر سرور، سند، کاربر یا برنامه خریداری کنید، اما اطلاعات قیمت فقط در صورت درخواست در دسترس است.

این نرم افزار متناسب با هر نوع نیاز تجاری قابل تنظیم است. بدون در نظر گرفتن سطح دانش فنی خود، می‌توانید از طریق نرم افزار برنامه‌های تجزیه و تحلیل ایجاد کنید. بسته به تنظیمات شرکت خود، می‌توانید از آن در فضای ابری یا خرید مجوزهای شخصی استفاده کنید.

8. Google Data Studio

Google Analytics یکی از رایج‌ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل برای بازاریابان است. Google Data Studio داده های منتخب را از Google Analytics بیرون می‌کشد و آنها را در داشبورد آماده ارائه که به طور خودکار به روز می‌شوند، سازمان می‌دهد.

9. Hotjar

Hotjar به عنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل و بازخورد، توانایی متمایزی در تحلیل بینش و رفتار کاربر دارد. با استفاده از فناوری‌های پیشرفته مانند نقشه‌های حرارتی، منطق رفتار، آزمایش یک به یک، نظرسنجی بین دستگاهی و ضبط بازدیدکنندگان، به تحلیل وبسایت‌ها و صفحات فرود برای بهبود نرخ تبدیل کمک می‌کند.

این نرم افزار از ویژگی پیاده سازی یک اسکریپت استفاده می‌کند که می‌تواند در وردپرس، Shopify ،Squarespace ،Weebly یا هر سیستم عامل دیگری که برای میزبانی وب استفاده می‌شود استفاده شود.

10. AnswerDock

AnswerDock یک پلتفرم تحلیلی مبتنی بر ابر است که با استفاده از هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی و الگوریتم‌های داده کاوی گزارش‌های تحلیلی سریع و دقیق به شما ارائه می‌دهد.

قابلیت‌های پیشرفته BI پلتفرم AnswerDock که باعث شده یکی از best self-service BI tools باشد، می‌تواند به شما کمک کند روندهای بالقوه را شناسایی کرده و به سوالات فراتر از داده ها پاسخ دهید. این برنامه همچنین از API شخص ثالث پشتیبانی می‌کند تا عملکرد فراتر از نیازهای شما افزایش یابد.