گزارش سلف سرویس چیست؟ اگر در مقالات قبلی ما در خصوص BI و Power BI ما را همراهی کرده باشید؛ در خصوص آن با شما صحبت کرده بودیم. قبلاً در خصوص مزایای bi و مزایای سلف سرویس هوش تجاری به شما مطالبی مفیدی ارائه دادیم. اکنون می‌دانید که از جمله مزایا و ویژگی‌های استفاده از هوش تجاری، گزارش های سلف سرویس است. یک بار دیگر این ویژگی‌ها را با هم مرور می‌کنیم:

در خصوص برخی از موارد آن در مقالات قبلی صحبت کرده‌ایم. در این مقاله به شکل اختصاصی به گزارشات سلف سرویس می‌پردازیم. همانطور که می‌دانیم مشکلی که در نسخه‌های قبلی BI وجود داشت این بود که برای تهیه گزارش داده‌ها به متخصصان یا متخصصان فناوری اطلاعات نیاز داشت. در حال حاضر، با معرفی “گزارش سلف سرویس”، یک کارمند غیر فنی نیز می‌تواند به راحتی با استفاده از آخرین ابزارهای BI گزارش تهیه کند. هنگام تجزیه و تحلیل یا ایجاد گزارش، کاربران فقط باید با لایه متا داده ارتباط برقرار کنند.

گزارش سلف سرویس چیست؟

گزارش دهی سلف سرویس یک الگوی تجزیه و تحلیل است که بر تجزیه و تحلیل داده‌ها و ایجاد گزارش بر کاربران جداگانه به جای آمارشناسان یا متخصصان داده بسیار آموزش می‌دهد. BI سلف سرویس و تجزیه و تحلیل بر اساس این ایده است که کاربران باید به داده‌هایی دسترسی داشته باشند که تصمیمات اصلی تجاری و عملیاتی آنها را مطلع می‌کند، حتی اگر در تجزیه و تحلیل آموزش چندانی نداشته باشند. در عمل، ابزارهای گزارش دهی سلف سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد که با ارائه یک رابط کاربری ساده و آسان جهت پیمایش و تسهیل فرایند تجزیه و تحلیل، پرس و جو، ایجاد گزارش و تصویرسازی و موارد دیگر را انجام دهند. در بسیاری از موارد، کاربران می‌توانند پرسش‌های جستجوی پیچیده و پارامترهایی را که اکثر تجزیه و تحلیل‌های آماری از آن‌ها به نفع سوالات طبیعی‌تر استفاده می‌کنند، جایگزین کنند. گزارشات سلف سرویس می‌تواند عملکرد و کارایی بیشتر و بهتری برای شما داشته باشد.

گزارش سلف سرویس

تجزیه و تحلیل سلف سرویس با دسترسی آسان کاربران به کسب و کار و (نه متخصصان فناوری اطلاعات) به این صورت تعریف می شود. این ملاحظات شامل سه رکن اصلی است: نحوه آسان اتصال کاربران به داده‌ها. سوالات آن‌ها چقدر ساده یا پیچیده باید باشند. و اینکه کاربران چگونه از ابزارهای تجزیه و تحلیل داده‌ها خودکفا هستند. بهترین سیستم‌های گزارش دهی سلف سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا به داده‌ها دسترسی مستقیم داشته باشند و به دانش فنی کمی نیاز دارند تا بینش‌های عملی BI و گزارشات دقیق را بدست آورند. مهم‌تر از همه، ابزارهای گزارش دهی سلف سرویس باید بصری و تعاملی باشند و به کاربران این امکان را بدهند تا با داده‌ها بازی کنند تا بتوانند بینش پیدا کنند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از گزارشات سلف سرویس را به شما آموزش دهیم.

چگونه می‌توانیم از گزارشات سلف سرویس استفاده کنیم؟

قبل از هر چیزی شما باید نسبت به اهداف گزارش سلف سرویس آگاه باشید. اصلاً چرا از گزارش های سلف سرویس استفاده می‌کنیم؟ یکی از اهداف اصلی گزارش دهی و تجزیه و تحلیل سلف سرویس، تسریع روند کشف داده‌ها و جمع آوری بینش است. استفاده عمده از ابزار گزارش دهی سلف سرویس، ایجاد داشبورد تعاملی و زمان واقعی است که در صورت مشاهده پاسخ به سوالات ارائه می‌شود. این مسئله می‌تواند بسیاری از موانع را برای پیاده سازی راه حل‌های جدید برطرف کند، زیرا زمانی که کاربران تجاری می‌توانند داده‌ها را مستقیماً مشاهده کنند، به یک عامل غیرعامل تبدیل می‌شود. یکی دیگر از کاربردهای اصلی برای تجزیه و تحلیل سلف سرویس، ایجاد زمینه‌ای برای تجزیه و تحلیل عمیق تر در خط است.

گزارش سلف سرویس

بسیاری از اوقات، کاربران سوالات مهمی را برای پرسیدن پیدا می‌کنند، اما فاقد دانش فنی برای یافتن پاسخ هستند. گزارش دهی سلف سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا زمینه‌ای ایجاد کرده و اصول اولیه سوالات خود را بفهمند و پرسش‌های بهتری برای دانشمندان داده در تیم خود ایجاد کنند تا پاسخ‌های خاصی را بیابند. در نهایت، ابزارهای گزارش دهی سلف سرویس برای اعضای تیم که به دنبال ایجاد گزارش یا داشبورد هستند مفید است. با دسترسی بازتر به داده‌های زیرین، آن‌ها می‌توانند گزارش‌ها و تجسم‌های دقیق تری ایجاد کرده و بینش‌های بهتری برای اعمال در عملیات پیدا کنند.

چرا سازمان شما باید از گزارش سلف سرویس استفاده کند؟

“آیا می‌توانید این گزارش را برای ما تهیه کنید؟” سوال آشنایی است که ممکن است از خیلی افراد فعال در حوزه BI شنیده باشید! بسیاری از رهبران احساس می‌کنند که نیازهای سازمان خود را به خوبی کنترل کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند که در مقاطع خاصی از هر روز، هفته، ماه یا سال به این گزارش یا آنالیز نیاز دارند و به سادگی به دنبال کسی یا چیزی هستند که دقیقاً آن را به طور مداوم ارائه دهد. گزارشات تقریباً دارای مشکل مارک تجاری هستند. آن‌ها به عنوان مسئله‌ای ارزشمند، اما تا حدودی سخت به نظر می‌رسند. گزارش سلف سرویس قبل از این که به سطل زباله شرکت منتقل شود، اطلاعات مجموعه را ارائه می‌دهد. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم که چرا اصلاً سازمان شما باید از گزارشات سلف سرویس استفاده کند؟

ماهیگیری یاد بدید!

گزارش دهی سلف سرویس مثل یاد دادن افراد به ماهیگیری به جای ماهی دادن به آن‌ها است. با ماهی دادن به افراد فقط می‌توانید یک روز به آن‌ها غذا دهید اما با یاد دادن ماهیگیری به آن‌ها در اصل می‌توانید برای یک عمر به آن‌ها غذا دهید. گزارش دهی سلف سرویس ، دانستن نحوه جستجوی اطلاعات در دریای بزرگ داده است. برای رفع سریع و موثر گرسنگی و یا عطش سازمان خود در خصوص دانش و بینش؛ با تکیه بر دیگران برای تهیه گزارشات خود، باید ماهی دریافت کنید. (مثل ماهی گرفتن است) مطمئناً ممکن است گرسنه نباشید، اما به شما این فرصت را نمی دهد که به همان شیوه رشد کنید. با توجه به میزان داده‌ای که در حال حاضر در اختیار مشاغل قرار دارد، امکاناتی که توسط گزارشات سلف سرویس ارائه می‌شود بی حد و اندازه است. اگر بتوانید گزارشی برای هر گونه پرسش که می‌توانید رویای آن را داشته باشید بسازید، تشخیص فرصت‌ها و تصمیم گیری‌های تجاری بهتر بسیار آسان‌تر خواهد بود. دانش قدرت است و گزارش های سلف سرویس به شما اجازه دسترسی بیشتری به آن دانش را می‌دهند.

ساده سازی کسب و کار شما

به طور سنتی گزارشات یک سازمان توسط برنامه‌های خودکار، I.T. بخش یا گزارشگر شخص ثالث با گزارش سلف سرویس ، با استفاده از ابزارهایی مانند Tableau یا Power BI، قدرت در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که به گزارش نیاز دارند، و آن‌ها را قادر می‌سازد تا اطلاعات مورد نیاز خود را سریعاً بدست آورند، به جای این که ارسال درخواست به بخش دیگر یا انتظار تا گزارش این هفته به طور خودکار تولید شود. گزارشات سلف سرویس نه تنها نیاز به I.T را برطرف می‌کند بلکه برای تولید گزارشات ویژه هوش تجاری همچنین نیاز به جمع آوری دستی داده‌ها و گردآوری آن‌ها را در یک صفحه گسترده برطرف می‌کند. BI به طور خودکار داده‌ها را از منابع متفاوت جمع آوری می‌کند و در چند لحظه گزارش جامعی ایجاد می‌کند. با گزارش دهی سلف سرویس هرکسی از مدیرعامل تا کارمند ساده می‌تواند دسترسی فوری به تجزیه و تحلیل غنی و مبتنی بر نقش داشته باشد و در زمان و هزینه باورنکردنی سازمان شما صرفه جویی کند.

کمی به منبع خود اعتماد کنید!

اگر داده‌های خود را از سیستم‌های متفاوت تهیه می‌کنید و اگر کارگران یا I.T. بخش مجبور است به صورت دستی گزارش‌هایی از این داده‌های متفاوت تهیه کند؛ شاید با کپی پیست اطلاعات در یک صفحه گسترده Excel؛ به طور واضح در تعهد به بینش به دست آمده تردید وجود داشته باشد. فقط یک کلید بد برای منحرف کردن داده‌ها کافی است و در نتیجه کل گزارش طول می‌کشد، و این منجر به تجزیه و تحلیل کمتر داده‌ها و استدلال بیشتر بر صحت آن می‌شود. گزارش سلف سرویس BI این فرایند را خودکار می‌کند و آن عنصر انسانی همیشه خطا را حذف می‌کند. در نهایت استفاده از منبع واحد حقیقت (SSoT) همچنین برای اطمینان کامل گزارش شما (چه به صورت خود سرویس و چه به هر صورت) بسیار حیاتی است. در نتیجه در گزارش دهی سلف سرویس باید کمی به منبع اعتماد کنید.

زمان کشف خودتان است

مطمئناً سازمان شما نیاز به پاسخ دارد. اما بسیار مهم‌تر از آن به توانایی یافتن این پاسخ‌ها و یافتن دقیق، کارآمد و موئثر نیاز دارد. گزارش های سلف سرویس دقیقاً همین را ارائه می‌دهد. این راهی برای هر مشاغل امروزی است که به دنبال ادامه رشد و جلوتر از رقبای خود است. فناوری اینجاست، فقط موضوع این است که سازمان شما به اندازه کافی شجاع باشد تا از منطقه راحتی گزارشگری سنتی خود خارج شود. در آخر پیام ما به شما این است که برای جلو زدن از رقبا باید به فکر گزارش دهی سلف سرویس باشید. کمی ریسک کنید و از محیط امن کاری خود بیرون بزنید.

سخن آخر

گزارشات سلف سرویس چیست؟ اکنون جواب این سوال را می‌دانید. حتی می‌دانید چگونه باید از آن استفاده کنید یا حتی می‌دانید چرا باید از آن در سازمان خود استفاده کنید. گزارش دهی سلف سرویس ، فرایند بدست آوردن مستقل آن اطلاعات است (به شما این امکان را می‌دهد گزارشات خود را بسازید، نه این که بر گزارشات ارائه شده توسط یک برنامه کامپیوتری، I.T. تکیه کنید. بخش یا شخص ثالث و شاید در مورد رشد و توسعه کسب و کار شما بزرگترین ابزار در اختیار هر سازمانی باشد. سوالات خود در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.