همه شما می‌دانید که داده ها یک معامله بسیار مهم در تجارت و بازاریابی مدرن است. چنین چیزی تقریباً در هر صنعتی به هوش تجاری و ترندهای آن مربوط می‌شود؛ پس در این پست قرار است نگاهی به ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 بیندازیم.

قبل از شروع، بهتر است یک تعریف مختصر و مفید در رابطه با هوش تجاری داشته باشیم:

«اصطلاح هوش تجاری (BI) به فنآوری‌ها، برنامه‌ها و روش‌های جمع آوری، تلفیق، تجزیه و تحلیل و ارائه اطلاعات تجاری اطلاق می‌شود.»

پیش بینی می‌شود که تا بعد از سال گذشته یعنی 2020، ذخیره سازی داده های جهان به 40 زتابایت داده (یعنی 40 تریلیون گیگابایت) برسد!

و اما مشکلی که بسیاری از شرکت‌ها با آن روبرو هستند، تلاش برای مدیریت صحیح داده هایشان است. همانطور که شرکت شما مقیاس می‌شود، ذخایر داده های مصرف کننده می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود، بنابراین اکنون از استارتاپ‌های یک نفره تا شرکت‌های چند ملیتی و شلوغ همه با جدیت درگیر هستند تا مدل کسب و کار خود را تنظیم کنند تا از داده ها بیشترین بهره را ببرند.

به هر حال، داده ها فقط به اندازه ابزارها و پرسنلی هستند که شما برای تجزیه و تحلیل و استفاده از آنها در اختیار دارید.
با توجه به این موضوع، قرار است سیستم عامل‌های هوش تجاری در آینده نقش محوری‌تری در شرکت‌ها داشته باشند. در این مقاله، ما ترندهای برتر هوش تجاری را بررسی خواهیم کرد، زیرا مطمئناً در سال 2021 شاهد خواهیم بود که شرکت‌های بیشتری، به ترندهای BI، فراتر از ابزارهای اصلی تجزیه و تحلیل و به عنوان راه حل های جامع نگاه می‌کنند.

ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021

تغییرات سریع در هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین و اتوماسیون، نحوه استفاده مشاغل از داده ها را متزلزل می‌کند. اگر می‌خواهید به شرکت خود بهترین راه‌حل‌های داده محور را بدهید، بهتر است با ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 آشنا شوید:

1. را‌ه‌های جدید کشف داده

کشف داده

چندی پیش، مشاغل برای جمع آوری آنلاین داده های مصرف کننده، به فرم‌های اشتراک ایمیل و نظرسنجی‌ها اعتماد می‌کردند. اما زمان تغییر کرده است: امروزه بازار پر رونق دستگاه‌های IOT (اینترنت اشیا) مجموعه وسیعی از کانال‌ها را برای جمع آوری داده ها فراهم می‌کند.

مت تورک، سرمایه گذار هوش مصنوعی و داده، آن را داده پردازی همه کاره می‌نامد و اظهار می‌دارد که هرچه تعداد بیشتری از افراد در سراسر جهان آنلاین می‌شوند، تجزیه و تحلیل و فهرست اطلاعات به گونه‌ای امکان پذیر می‌شود که سیستم‌های هوش مصنوعی بتوانند برای اهداف تجاری تقسیم بندی و استفاده کنند.

در سال 2021، تحلیلگران هوش تجاری بیش از هر زمان دیگری به منابع داده دسترسی خواهند داشت و ذخایر غنی را به شرکت‌ها می‌دهند تا بتوانند عملیات، بازاریابی و تصمیم گیری در زمینه فروش خود را هدایت کنند.

نکته منفی این امر که یکی از ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 است، هجوم کانال‌های زیادی برای پیدا کردن مارک‌ها به منظور محافظت از داده های خود است که باید تلاش بیشتری کنند. گزارشی از فوربس نشان داد که بیش از 4.1 میلیارد رکورد در شش ماه اول سال 2019 به خطر افتاده است، که بیشتر آنها فقط در هشت مورد نقض داده جداگانه نشان داده شده است.

کانال‌های جدید ممکن است برای شرکت‌ها و تحلیلگران داده نتیجه مثبتی بدهند، اما همچنین فرصت‌هایی را برای هکرها و مجرمان اینترنتی فراهم می‌کنند. پس یادگیری چگونگی استفاده از داده ها و محافظت از آنها مطمئناً در سال جاری یک چالش مداوم خواهد بود.

2. حاکمیت داده ها

دومین مورد از ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 هم Data Governance است که طبق یک گزارش BI-Survey، مشاغل از اهمیت حاکمیت داده ها با نمره 6.9 از 10 (BARC ، 2021) استفاده کرده‌اند. حاکمیت داده ها بدون شک برای هر شغلی که بخواهد بازده قابل توجهی از سرمایه گذاری‌های خود در زمینه کسب و کار را کسب کند، مهم است. جالب اینجاست که اکثر سازمان‌ها نوعی حاکمیت داده را در اختیار دارند، اگرچه بسیاری از آنها کاملاً استاندارد سازی نشده‌اند.

حاکمیت داده بر سطح عملیاتی، استراتژیک و تاکتیکی یک سازمان تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، بسیاری از آنها برنامه‌های حاکمیت داده ها را نهادینه کرده‌اند تا بتوانند به طور کارآمد از داده های دقیق استفاده کنند. اصرار به ایجاد اعتماد به نفس در رهبران تجارت و ارزشمند ساختن هوش تجاری، برخی از دلایل پیشبرد روند حاکم بر داده است.

چه نکاتی حاکمیت داده را جز ترندهای بتر هوش تجاری 2021 کرده‌اند؟ با اتخاذ سیاست‌های عمومی محافظت از داده ها و مقررات (GDPR) در مناطق مختلف، داشتن سیستم حاکمیت داده برای هر کسب و کاری ضروری است.
علاوه بر این، ابزارهای BI مدرن از مدل‌های حاکم بر داده پشتیبانی می‌کنند تا ارزش تجزیه و تحلیل را به حداکثر برسانند.

3. رابط های BI سلف سرویس

تجزیه و تحلیل داده های بزرگ یک فرایند پیچیده است: فرایندی که به مشارکت قابل توجه دانشمندان حرفه‌ای داده نیاز دارد. خوشبختانه، با ظهور BI سلف سرویس (SSBI)، رویکرد تجزیه و تحلیل داده ها در حال تغییر و تسریع است.

مدت زمان طولانی است که هوش تجاری سلف سرویس در لیست خواسته‌های مشاغل قرار دارد. کاربران تجاری با پیچیدگی ابزارهای تجزیه و تحلیل سفت و سخت BI راحت نبودند. علاوه بر این، نیاز به آوردن دانشمندان داده برای رسیدگی به تجزیه و تحلیل، تورم هزینه‌های عملیاتی بود. در نتیجه، این اشتیاق همیشگی برای سلف سرویس و انعطاف پذیری در تحلیل و گزارش را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود این ورد به یکی از ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 تبدیل شود.

سپس، به این ترتیب هوش تجاری سلف سرویس متولد شد. ثابت شده است که این فناوری یک مداخله به موقع است. آمارها نشان می‌دهد که BI سلف سرویس هنوز برای بسیاری از مشاغل اولویت اصلی است (BARC، 2021). این سرویس، کاربران تجاری را قادر می‌سازد تا وظایف BI خود را بدون درگیر کردن دانشمندان داده یا تیم‌های IT مدیریت کنند. بنابراین، چنین چیزی کاربران را قادر می‌سازد بدون نیاز به مهارت تجزیه و تحلیل داده های فنی، داده های شرکتی را فیلتر، مرتب و تجزیه و تحلیل کنند.

جالب توجه است، پیش بینی می‌شود که در آینده سلف سرویس BI تجزیه و تحلیل بیشتری نسبت به دانشمندان داده انجام می‌دهد. این امر به اهمیت روز افزون BI سلف سرویس اشاره دارد. با گذشت زمان مشاغل بیشتر و بیشتری برای استفاده از BI برای ترویج فرهنگ داده محور برنامه ریزی می‌شوند و سپس روند هوش تجاری سلف سرویس فقط جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

4. امنیت داده ها

امنیت داده

بارها و بارها گفته‌ایم که داده ها چقدر می‌توانند برای یک سازمان مهم باشند. مزایای داشتن داده های دقیق، قابل درک و کامل فراتر از تصمیم گیری بهتر است. اما با تمام آنچه گفته شد، رها کردن داده ها بدون مراقبت می‌تواند تمام این مزایا را کم کند و شما را در محاسبه ضرر و زیان قرار دهد.

فقط به اطراف خود نگاه کنید، شرکت‌هایی مانند TMobile ،Facebook و MyHeritage در سال 2018 دچار نقض امنیت داده ها شدند. حملات سایبری این شرکت‌ها را به زیر کشاند و میلیون‌ها کاربر آنها را در معرض دید قرار داد. نه تنها این مورد، بلکه ارزش بازار شرکت‌ها کاهش یافت، منابع تخلیه شد و تبلیغات منفی بر اعتماد مشتری تأثیر گذاشت.

در دوران مدرن، میلیون‌ها مهاجم سایبری برای داشتن فرصتی برای اعتصاب بو می‌کشند. بدترین حالت این است که آنها به انواع مشاغل بزرگ و کوچک حمله می‌کنند. همیشه احتمال حملات موفقیت آمیز برای شرکت‌هایی وجود دارد که لایه‌های امنیتی نفوذ ناپذیری را اجرا نکرده‌اند. موارد بی نظیر نقض امنیت سایبری اهمیت امنیت داده ها را پشتیبانی می‌کند.

پس به همین دلیل است که روند امنیت داده ها در سال 2019 افزایش یافت و ما پیش بینی می‌کنیم که در سال 2021، مشاغل به جستجوی راه حل‌های امن‌تر ادامه دهند و این ورد یکی از ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 شود. مصرف کنندگان اکنون از ارزش اطلاعات شخصی کاملاً آگاه هستند و در مورد به اشتراک گذاشتن آن در اینترنت تردید دارند. در تلاش برای ایجاد اعتماد و جمع آوری داده های مورد نیاز، شرکت‌ها همچنان به رفع همه خلاها برای نقض امنیت ادامه خواهند داد. مانند حاکمیت داده ها، امنیت یکی از داغ‌ترین روندهای هوش تجاری در خدمات بهداشتی و درمانی است.

ترندهای پرطرفدار هوش تجاری 2021 و شما!

ترندهای هوش تجاری

در اینجا شما، مجموعه‌ای از ترندهای پرطرفدار هوش تجاری که صنعت را در سال 2021 و بعد از آن شکل می‌دهد، مشاهده کردید. تشخیص دقیق مسیری که صنعت BI طی خواهد کرد دشوار است. خوشبختانه با این روندها، ما چیزهای هیجان انگیزی را که باید در سال های آینده انتظار داشته باشیم، شرح می‌دهیم.

در حال حاضر، فشار طاقت فرسایی برای بازیگران صنعت برای اجرای استراتژی‌هایی مانند داستان سرایی، کشف داده ها، مدیریت کیفیت داده ها و BI مشترک وجود دارد. از سوی دیگر، فناوری‌های نوظهوری مانند AI و NLP نقش بسزایی در پیشبرد صنعت دارند. از همه مهمتر، حاکمیت و امنیت داده ها برای هوش تجاری بسیار مهم شده‌اند.

پس برای موفقیت در آینده تجاری باید در جریان آخرین تحولات صنعت باشید. در این پست، ما در مورد آخرین ترندهایی که آینده صنعت BI را شکل می‌دهند، بحث کردیم. چه ابزارهای نرم افزاری هوش تجاری را نصب کرده باشید و چه برنامه‌ای برای انجام این کار داشته باشید، درک این روندها بسیار حیاتی است. با این اطلاعاتی که در اختیار دارید، می‌توانید از آخرین رویکردهای BI نهایت استفاده را ببرید و با نیروهای مخل دیجیتالی شدن BI کنار بیایید.

حتی با وجود چالش‌های ایجاد شده و همه گیری کرونا و تاثیر منفی که روی کسب و کار شما داشته، چشم انداز BI به سرعت در حال تغییر است. در نتیجه، برای برقراری ارتباط و رقابت، مشاغل باید ابزارهای هوشمندانه تجاری را پیاده سازی کرده و از نزدیک در مورد این ترندها بحث کنند. اما مهمتر از همه، شما باید مهارت‌های تجزیه و تحلیل هوش تجاری مناسب را داشته باشید تا از ابزارهای خود بیشترین بهره را ببرید.